Foto: Goran Srdanov/Nova.rs, Amir Hamzagic/ATAImages Skupština grada Beograda

Za godinu dana, odnosno od 31. decembra 2021. godine, pa do 31. decembra 2022. godine dug Gradskog saobraćajnog preduzeća (GSP) narasće za 31 milion evra. Taj dug predviđen je rebalansom II poslovanja ove firme koji će u utorak biti usvojen na sednici Skupštine Grada. Dok se dugovi gomilaju, prevoz je nikada gori, autobusi si raspadaju, a neretko se čekaju i po pola sata.

U predlogu rebalansa budžeta GSP, koji će biti pred odbornicima na narednoj sednici skupštini Grada u utorak 25. oktobra, navedeno je da će ove godine prihodi biti 16 milijardi i 520 miliona dinara. Sa druge strane, rashodi su znatno veći, a projektovano je da budu čak 21 milijardu i 685 miliona dinara. Samo u ovoj godini preduzeće je napravilo minus od 5,2 milijarde dinara (44 miliona evra), čime dugovi nastavljaju ta guše poznato preduzeće.

Godinu dana ranije, u finansijskim izveštajima za 2021. godinu minus je bio znatno manji. Tada su prihodi firme bili 17,776 milijardi dinara, dok su poslovni rashodi išli na 19,257 milijardi dinara. Ukupno, GSP prošle godine bio je u minusu 1,48 milijardi dinara.

GSP, autobus, gradski prevoz, dan, radni dan, pun autobus, maske, maska, epidemiološke mere, korona, koronavirus,
Foto: Vesna Lalić/Nova.rs

Stvaranje novih dugovanja pravda se rastom troškova materijala, zarada, ali i zbog samih gubitaka unutar firme. Povećani su rashodi za troškove službene odeće i obuće (74,4 miliona dinara), izdvajanja za zaposlene od 340,2 miliona dinara, ali i za gorivo, električnu energiju…

Direktor Centra za lokalnu samoupravu (CLS) Nikola Jovanović kaže za “Novu” da je u pitanju duplo gori rezultat u odnosu na prethodni rebalans, gde je trebalo da bude minus od 2,8 milijardi dinara.

“GSP nastavlja sa katastrofalnim poslovanjem, a gradska vlast još nije ponudila konkretan plan kako da se situacija stabilizuje i poboljša. Nova vlast je prekršila i najavu da će uštedeti u budžetu grada na javnom prevozu, jer su budžetska davanja privatnim prevoznicima povećana”, ističe on za Novu.

Nikola Jovanović Foto: Nemanja Jovanović/Nova.rs

Naš sagovornik naglašava da na ceo gubitak treba dodati i dugovanja dobavljačima, koja su u septembru iznosila 8,3 milijardi dinara.

“Poseban problem je najava prelaska GSP-a na gasne autobuse turske proizvodnje, koji predstavljaju već zastarelu tehnologiju. Pritom još nemamo stanicu za punjenje autobusa gasom, snabdevanje je dugoročno ugroženo, a cena ovog energenta je otišla u nebesa. Prema svemu navedenom, imam bojazan da je na delu sistematsko uništavanje GSP-a sa ciljem da se on privatizuje ili potpuno iskoristi za razne dugoročne koruptivne šeme”, objašnjava direktor CLS.

Jovanović podseća da ovakvi dugovi dolaze i između toga što je Beograd pretplatio gasne autobuse.

“Beograd je kupio 100 prvih gasnih autobusa marke BMC po ceni od 4,1 milijarde dinara, odnosno 342.000 dinara po komadu, dok je Novi Sad 2019. godine kupio 20 istih autobusa po ukupnoj ceni od 607 miliona dinara, što predstavlja 258.000 evra po komadu. Moraće da se razjasni zbog čega je Beograd platio isti autobus više od Novog Sada, te zbog čega se išlo na nepovoljni finansijski lizing”, zaključuje naš sagovornik.

Nebojša Mitrović iz sindikata radnika GSP kaže za “Novu” da su na ove podatke mesecima unazad upozoravali radnici preduzeća.

“Veliki novac izdvajao se za štetne ugovore, koji su dogovarani sa trećim licima. Najčešće su to radili za popravu vozila, ali ogroman novac davao se za marketing i besmislene projekte poput ozonjavanja vazduha u prevozu. Što se samih popravki tiče, rukovodstvo je davalo novac trećim licima za popravke, a mi imamo svoje majstore”, objašnjava naš sagovornik.

On napominje da se za projekat edukacije putnika potrošilo čak 40 miliona dinara, što je dokaz kako su štetni ugovori ugrozili poslovanje GSP.

Novi rebalansom predviđeno je i da radnici dobijuju veće plate, što je indirektno odlučeno time što je Vlada povećala minimalac. Mitrović napominje da su uslovi rada loši bez obzira na povećanje, jer se radi šest dana uz noćni rad.

“Nama će osnovica biti 43.000 dinara, a na to dolaze dodaci za noćni rad ili praznike. Praktično, radimo šest dana nedeljno, subotom i nedeljom, to nisu dobri uslovi za jedan posao. Ponavljam, mi smo i prethodnoj vlasti ukazivali na probleme sa poslovanjem, ali ni Goran Vesić, ni Zoran Radojičić nisu imala sluha za naše zahteve. Nadamo se da će sada neko shvatiti probleme u GSP“, podvlači Mitrović.

Bonus video: Gradonačelnika Šapića pogodio protest radnika GSP-a: „Oni kao meni zvižde, živ sam se prepo“

Koje je tvoje mišljenje o ovoj temi?

Ostavi prvi komentar