Više od 3.000 hiljade radnika Železnica Srbije tužila je ovo preduzeće zbog neisplaćivanja toplog obroka tokom 2018. godine, zagarantovano kolektivnim ugovorom. Drugostepenom presudom radnici su dobili spor protiv Infrastruktura Železnica Srbije koja im je naknadno uplatila, sa sve zateznim kamatama, od 20.000 do 30.000 dinara. Međutim, Vrhovni sud je, postupajući po žalbi Železnice, nedavno poništio sve presude u korist zaposlenih i naložio im da vrate čak trostruko veću sumu od one koju su prvobitno i pravosnažno dobili. Na uštrp sopstvenih radnika, Železnica i država će zaraditi više od 330 miliona dinara, a njih oterati na ivicu egzistencije. Za većinu njih, ove sume predsatvljaju bukvalno razliku između gladi i s obzirom da su mnogima plate za svega par stotina dinara veće od minimalca.
„Mi koji smo tužili smo većinom radnici izvršne službe, sa manjim koeficijentom. Tužili smo firmu za topli obrok koji nam nije isplaćivan od marta do maja 2018. godine i svi smo dobili drugostepene presude. Ja sam dobio oko 29.000 dinara, od čega sam 10 posto platio i advokata“, kaže Miroslav Gašić, jedan od hiljadu radnika koji se našao u istom problemu. Sam Miroslav još uvek nije dobio presudu Vrhovnog suda, ali je mnoga rešenja istog, kako kaže, lično uručivao kolegama.
„U poslednje vereme sam radio kao kurir, tako da sam dnevno iz pisarnice dobijao po desetak rešenja Vrhovnog suda koje sam dostavljao kolegama. Svi su isto prošli, odnosno, svi moraju da vrate novac i da doplate po skoro 100.000 dinara troškova. Ja ne znam od čega ćemo mi živeti“, kaže Gašić, koji se nedavno penzinisao i kome će, kako kaže, trebati bar tri – četiri penzije da bi isplatio Železnici potraživanja. Prema presudi VKS u koju Nova ima uvid, najveći deo novca zaposleni Železnice moraju da plate za sudske troškove pred ovim sudom. Primera radi, zaposlenik koji je na ime duga za topli obrok od Železnice dobio 21. 721 dinar, pored toga što mora da ih vrati u celosti, mora da plati još 55.538 dinara isplaćenih za sudske troškve, 18.000 za troškove revizijskog postupka i još oko 8.000 dinara kamate, kao i oko 3.000 za parnični postupak. Ukupno, na dobijenu 21.000 od Železnice, radnik firmi i državi mora minimalno da vrati ukupno 106.000 dinara. I sve to u roku od osam dana, bez prava na žalbu, ali bez mogućnosti plaćanja na rate. U suprotnom, preti im se izvršiteljima.
„Zaposlenima je za tri meseca za topli obrok i regres dosuđen iznos u proseku od oko 30.000,00 dinara po tužiocu, a Infrastruktura u ovom momentu zaposlenima šalje opomene za povrat iznosa od 130.000,00 dinara, pod pretnjom da će ukoliko novac ne vrate, protiv zaposlenih pokrenuti izvršne postupke, angažovati javne izvršitelje i time dodatno uvećati njihove troškove. Zaposleni su su više puta obraćali svom poslodavcu kako bi im isti otpisao deo duga, ili odobrio isplatu novčanog iznosa na rate, što je poslodavac izričito odbio“, kaže za Nova.rs advokatica Dragana Đurašinović. Ona napominje da Infrastruktura Železnice Srbije godinama unazad ne isplaćuje zaposlenima topli obrok i regres, pa su zaposleni svoja prava godinama ostvarivali isključivo putem sudova pred kojima „trenutno egzistira više od hiljadu parničnih postupaka povodom predmetnog pitanja“.
„Iako je godinu dana unazad u sudovima Republike Srbije postojalo hiljade predmeta sa istim pravnim i činjeničnim osnovom, VKS je neblagovremeno odlučio o spornom pravnom pitanju i povredio pravo na efikasnost suda i zaštitu interesa građana. Posebno treba napomenuti da kada su u pitanju radni sporovi, VKS izrazito sporo odlučuje izjavljenim revizijama, na njihove odluke se čeka po par godina, dok je u konkretnom slučaju odlučeno rekordnom brzinom od nepuna tri meseca, kaže novosadska advokatica i dodaje:
„Reč je o ljudima sa minimalnim prihodima koji su godinama unazad prinuđeni da elementarna prava na naknadu za ishranu u toku rada i regres za korišćenje godišnjeg odmora ostvaruju u sudskom postupku i kojima ovakvo postupanje suda i poslodavca ugrožava egzistenciju“.
BONUS VIDEO Jakobi: Poslodavci primenjuju nedozvoljene načine za nadzor zaposlenih tokom rada od kuće
***
Pratite nas i na društvenim mrežama:
Učestvuj u diskusiji ili pročitaj komentare