Bil Gejts je mnogo razmišljao o veštačkoj inteligenciji, a sada je ta razmišljanja stavio na papir.
Suosnivač Majkrosofta objavio je u utorak tekst na sedam stranica pod naslovom „Počelo je doba veštačke inteligencije“, u kojem iznosi svoje stavove o budućnosti veštačke inteligencije. Napisao je da je razvoj veštačke inteligencije „osnovan kao i stvaranje mikroprocesora, personalnog računara, interneta i mobilnog telefona“.
Pismo je stiglo istog dana kada je Gugl objavio svog AI chatbot-a, Bard, koji se pridružuje Microsoft-ovom Bingu i nedelju dana nakon što je kreator ChatGPT-a OpenAI najavio dugo očekivanu evoluciju svog AI modela, GPT-4.
Gejts je ranije govorio koliko je uzbuđen povodom budućnosti veštačke inteligencije, odnosno kako bi ona mogla da se koristi kao nastavnik u obrazovanju ili za pružanje medicinskih saveta ljudima gde lekari nisu lako dostupni. Milijarder je u pismu takođe priznao da je zabrinut povodom veštačke inteligencije, zbog rizika da će ga ljudi zloupotrebiti, kao i zbog mogućnosti superinteligentne veštačke inteligencije koja bi mogla „uspostaviti sopstvene ciljeve“.
U pismu, Gejts je razradio ove ideje tako što je izneo razmišljanja o tome kako se veštačka inteligencija može koristiti i kao alat za poboljšanje produktivnosti ljudi, ali i kako može da pomogne u poboljšanju globalnih nejednakosti – na radnom mestu, u zdravstvu i obrazovanju.
Gejts piše o tome kako bi veštačka inteligencija mogla da se koristi kao „digitalni lični asistent“ za poboljšanje produktivnosti zaposlenih – ideja o kojoj je ranije govorio u februaru. AI, integrisan u digitalne radne alate kao što je Microsoft Office, mogao bi da pomogne u upravljanju i pisanju mejlova, napisao je Gejts.
Dodao je da bi ovi „lični agenti“ generisani od veštačke inteligencije, opremljeni ogromnim znanjem i podacima o svojoj kompaniji i industriji, takođe mogli da predstavljaju resurse za komunikaciju zaposlenih.
„Kako računarska snaga bude sve jeftinija, GPT-ova sposobnost da izrazi ideje će sve više ličiti na dostupnost radnika koji će vam pomoći u raznim zadacima“, napisao je on.
U zdravstvenoj industriji, Gejts je napisao da bi veštačka inteligencija mogla da oslobodi zdravstvene radnike određenih zadataka, kao što su podnošenje zahteva za osiguranje, popunjavanje papirologije i sastavljanje beleški o poseti lekaru.
Gejts je napisao da bi za siromašne zemlje, u kojima „mnogi ljudi nikada ne posećuju lekara“, veštačka inteligencija mogla da omogući zdravstvenim radnicima da budu produktivniji sa pacijentima koje posećuju. Moguće je da bi veštačka inteligencija takođe mogla da pomogne u lečenju pacijenata koji ne žive u blizini zdravstvenih ustanova, napisao je Gejts.
AI se već koristi u zdravstvu za analizu medicinskih podataka i dizajniranje lekova, napisao je Gejts, ali sledeći talas AI alata mogao bi da pomogne u predviđanju neželjenih efekata lekova i izračunavanju nivoa doze.
Za useve i stoku u siromašnim zemljama, Gejts je napisao da bi veštačka inteligencija mogla da pomogne u dizajniranju semena prilagođenog lokalnoj klimi i razvoju vakcina za stoku – razvoj koji bi mogao biti posebno važan „s obzirom da ekstremne vremenske prilike i klimatske promene stvaraju još veći pritisak na poljoprivrednike koji žive u siromašnim zemljama zemlje.“
Gejts je predvideo da bi veštačka inteligencija mogla da transformiše obrazovanje u narednih pet do 10 godina tako što će prilagoditi sadržaj stilovima učenja, kao i učenjem onoga što motiviše učenike.
Veštačka inteligencija bi takođe mogla da pomogne nastavnicima tako što će im pomoći u planiranju nastave na kursu i procenjujući razumevanje tema u učionici od strane učenika.
„Čak i kada se tehnologija usavrši, učenje će i dalje zavisiti od odličnih odnosa između učenika i nastavnika“, navodi se u pismu. „To će poboljšati – ali nikada zameniti – rad koji učenici i nastavnici imaju zajedno u učionici.“
Gejts je napisao da bi veštačka inteligencija takođe morala da bude podjednako dostupna školama sa niskim primanjima u SAD i širom sveta „kako učenici u domaćinstvima sa niskim primanjima ne bi zaostajali.“ Nastavnici će takođe morati da se prilagode učenicima koji koriste nove tehnologije u učionici, kao što je GPT.
Gejts je takođe naveo primer nastavnika koji omogućavaju studentima da koriste GPT da napišu prvu verziju eseja koji bi potom morali da personalizuju, prenosi Insider.
„Da bismo maksimalno iskoristili ovu izvanrednu novu tehnologiju, moraćemo da se čuvamo rizika i da proširimo prednosti na što je moguće više ljudi“, napisao je Gejts.
***
Bonus video: Bil Gejts o svetu posle koronavirusa
Učestvuj u diskusiji ili pročitaj komentare