Krajem 2020. godine svet je obišla vest da je potpisan najveći dil u muzičkoj istoriji - Bob Dilan prodao je svoj impresivan katalog za cifru koja se kretala u rasponu od 300 do 600 miliona dolara.
Kraj prošle godine obeležila je slična vest – da je rekordni dil napravio Brus Springstin ustupivši svoj ogroman muzički opus za oko 500 miliona dolara.
Između Dilana i Springstina čitav niz muzičara kao da se „raspomamio“ prodajući izdavačkim kućama, ili različitim specijalizovanim fondovima svoje kataloge. Toliko je to uhvatilo maha da se prodaja muzičkih kataloga poredila s prodajom zlata ili nafte. I trend te „zlatne groznice“ ne zaustavlja se, jer se sada još jedan legendarni bend odlučio na isti korak.
Naime, britanski sastav Dženezis prodao je prava na svoju muziku za neverovatnu cifru od gotovo 300 miliona dolara. Čuveni bend ustupio je prava na svoju muziku kompaniji „Concord Music“ za pozamašnu svotu novca, a u dil su, kako prenose svetski mediji, uključeni i solo albumi Fila Kolinsa, među kojima je i hit izdanje „No Jacket Required and …But Seriously!“
Iako u zvaničnom saopštenju o prodaji muzičkih prava Dženezisa nisu navedeni finansijski detalji ugovora, „Vol strit džurnal“ došao je do saznanja da je posredi cifra od 300 miliona dolara. Time je sastav napravio jedan od najvećih muzičkih dilova u istoriji, kojem se opasno približio za sada neprikosnovenim Bobu Dilanu i Brusu Springstinu.
Poslednjih godina svedoci smo „pomame“ muzičara da se „okanu“ prava na svoje kataloge za ogromne svote novca. Među zvezdama koje su potpisale ugovore o prodaji su, između ostalih, sastavi Flitvud mek, Blondi, Šik, Kilers, pa Tina Tarner, Mark Ronson, Šakira, Dejvid Krozbi, Bočeli… Prošle godine i Nil Jang inkasirao je 150 miliona dolara od prodaje 50 odsto svog kataloga.
Razloge ovog „trenda“ muzički novinar Majk Sinkler još poodavno ovako za Skaj njuz protumačio:
– Starija generacija kantautora iznenada je shvatila da pesme koje su pisali tokom karijere sada imaju neverovatnu tržišnu vrednost. A to je koincidiralo sa time što su investitori shvatili da da je ovo idealan trenutak da se pazare muzički katalozi. Novac je sada „jeftin“, jer su kamatne stope izuzetno niske. Ljudima kao što su Bob Dilan ili Nil Jang, kao i njihovim kolegama koje su prešle sedamdesetu, nudi se novac koji je 20 puta veći od njihove godišnje zarade od tantijema.
Da su muzička prava već neko vreme u epicentru ove industrije, jasno je nakon pandemije, s obzirom da su umetnici shvatili da zahvaljujući ovakvim dilovima mogu da računaju em na basnoslovan novac, em na stalan prihod. A pride ne moraju da brinu šta će se desiti s njihovim opusom nakon smrti…
Sastav Dženezis osnovan je 1969. godine. Predvođen tada Piterom Gebrijelom, ubrzo se nametnuo kao jedan od najznačajnijih progresivnih rok bendova. Međutim, Gebrijel napušta bend 1975. godine zarad solo karijere, a, do tada, bubnjar Fil Kolins preuzima na sebe ulogu frontmena grupe u kojoj se bili i Toni Benks i Majk Raterford.
I s obzirom na personalne „lomove“ kroz koje je prošao Dženezis ovaj dil s kućom „Konkord“ ne obuhvata one kompozicije čiji su autori Gebrijel i Stiv Haket (okupili su se sa bivšim kolegama samo kada su uvršćeni u Rokenrol hol slavnih, prim.aut.). Ali, tu su hitovi, kao što su „Invisible Touch“, „Mama”, „That’s All“, „Abacab“…
Svetski mediji već neko vreme spekulisali su da će se muzika ovog benda, kao i britanskog bubnjara naći na „dobošu“. Američki magazin „Bilbord“ izveštavao je više puta da se Kolinsov solo katalog „potražuje“ i da se za bubnjarev opus nudi oko 200 miliona dolara.
Međutim, cifra je porasla za stotinak miliona, s obzirom da je „u paket“ uključen, ne samo opus Dženezisa, već i solo projekta Majka Raterforda „Mike + The Mechanics“. Izveštavajući o ovom dilu s „Konkordom“ BBC konstatuje da je najprivlačniji deo paketa svakako katalog solo albuma Fila Kolinsa iz osamdesetuh, a naročito hitovi, kakvi su „In Against All Odds“, „Sussudio“ ili „Another Day In Paradise“.
Najpopularnija Kolinsova pesma na Spotifaju jeste numera stara četiri decenije – „In The Air Tonight“ koja je strimovana više od pola milijarde puta. Poređenja radi najstrimovanija pesma Dženezisa jeste „Invisible Touch“, a brojka je 170 miliona.
Predsednik kompanije “Konkord”, koja je postala vlasnik kataloga benda, Bob Valentajn izjavio je, nakon potpisivanja ugovora, da im je cilj da upoznaju nove generacije s muzikom sastava Dženezis.
– U svetu u kojem danas živimo, s Fejsbukom, Instagramom, Tiktokom, svim tim stvarima koje upućuju na slušanje starije muzike, definitivno postoje tolike mogućnosti nas kao izdavačke kuće da ovu muziku vratimo u život – kazao je Valentajn za „Vol strit džurnal“.
Podsetimo, Dženezis su se ponovo okupili marta 2020. godine, da bi prošlog septembra Fil Kolins saopštio da zbog lošeg zdravlja (operacije leđa i dijabetesa) jedva može da drži bubnjarske palice u ruci…
A, dok je još bio u snazi Fil Kolins, kao i kasnije njegov bivši kolega iz Dženezisa Piter Gebrijel, bio je u Beogradu. Pre 18 godina, krajem oktobra 2005. Fil Kolins je bio jedan od prvih muzičara koji je svirao u Beogradskoj areni. Više od 12.000 ljudi napunilo je tada ovu novobeogradsku dvoranu, koja se nakon toga u godinama koje su usledile profilisala kao značajan koncertni prostor.
Bonus video: Kurt Kobejn