Nil Jang Foto:REUTERS/Joshua Roberts/File Photo

Nil Jang prodao je polovinu prava na čak 1.180 pesama iz svog kataloga kompaniji “Hipgnozis” i to iste nedelje kada je ova izdavačka kuća otkupila i kataloge Lindzija Bakingema, bivšeg gitariste grupe Fleetwood Mac, i producenta Džimija Ajovina, prenose svetski mediji.

Ugovor koji je kantautor Nil Jang sklopio sa „Hipgnozisom“, izdavačkom kućom teškom milijarde dolara, podrazumeva da ona od svih njegovih 1.180 pesama iz kataloga ubira 50 odsto prihoda od izdavanja i tantijema širom sveta. Suma koju je muzičar dobio nije otkrivena, ali se veruje da značajno premašuje 100 miliona dolara.

„Hipgnozis songs fond“ osnovao je 2018. godine Merk Merkurijadis, nekadašnji menadžer Eltona Džona, grupe Guns ‘n’ Roses i Bijons. Merkurijadis je, prema pisanju britanskog „Gardijana“, 2018. objavio da na Londonskoj berzi njegova kompanija vredi 1,25 milijardi funti, a u prvoj polovini prošle godine zaradila je 50 miliona funti, što je dvaput više u odnosu na isti period 2019. Taj rast pripisuje se delom korišćenju pesama iz kataloga u filmovima i na televiziji, a delom u reklamama.

Zanimljivo je da se Jang odlučio da proda pesme ovoj kompaniji, jer je poznat po tome da se protivi njihovom korišćenju u reklamama. Štaviše, pre više od tri decenije u pesmi „This Note’s for You“ pevao je: „Ne pevam za Pepsi / Ni za Koka-kolu ne pevam/ ne pevam ni za koga / jer tako ispadam smešan“.

Merkurijadis, koji kaže da je Jangov fan još od kada je čuo njegov album „Harvest” (1972) i da mu je „on u DNK“,  podržao je kantautorov izbor uz reči: „Obojica smo ljudi od integriteta, etike i strasti rođene iz vere u muziku, a ovo su važne pesme. One nikada neće biti ‘Burger of Gold’, ali ćemo obojica raditi zajedno na tome da osiguramo da ih svako čuje pod Nilovim uslovima“.

To „Burger of Gold“ referenca je na Jangov koncert iz 1973. godine, kada je rekao da mu je jedna kompanija ponudila da iskoristi njegovu čuvenu pesmu „Heart of Gold“ u reklami, na šta se našalio da bi onda morao da je preimenuje u „Burger od zlata“.

„Hipgnozis“ je ove nedelje otkupio ceo katalog sa 161 pesmom Lindzija Bakingema, uključujući tu i hit Fleetwood Maca „Go Your Own Way“, kao i polovinu od njegovih još nenapisanih pesama, nazivajući ga „jednim od najvećih gitarista, autora i producenata, a opet i dalje potcenjenog“.

Na račun Merkurijadisove kompanije će se od sada slivati i tantijeme od 259 pesama Džimija Ajovina, koji je producirao stvari Brusa Springstina, U2 i Peti Smit pre nego što je osnovao firmu „Bits elektroniks“ i prodao je 2014. godine „Eplu“ za tri milijarde dolara. Ajovin će, navodno, novac dobijen od prodaje kataloga iskoristiti za gradnju škola u Los Anđelesu.

„Hipgnozis“ je otkupljivanje kataloga počeo sa Timbalendom, The-Dream, TMS i Rodnijem Džerkinson, a potom je otkupio i pesme Marka Ronsona, Berija Manilova, Stiva Vinvuda, pa i grupe Blondie.

Prodaja kataloga postala je trend poslednjih godina, primećuju novinari „Gardijana“, navodeći da je Stivi Niks iz Fleetwood Maca prodala 80 odsto prava na svoje pesme kući „Prajmeri vejv“ u decembru, a da je pred kraj godine usledio i najinteresantniji ugovor od svih njih: Bob Dilan prodao je ceo katalog „Juniverzal mjuzik grupi“ za sumu za koju se veruje da premašuje 300 miliona dolara. Iz „Juniverzala“ su to nazvali „najznačajnijim ugovorom u muzičkim izdavačkim kućama u ovom veku i jednim od najvažnijih svih vremena“.

Koje je tvoje mišljenje o ovoj temi?

Ostavi prvi komentar