Svečano otvaranje 32. Memorijala Nadežde Petrović Foto:Ljubica Sokić/Nova.rs

Svečano otvaranje 32. Memorijala Nadežde Petrović održano je danas u čačanskoj galeriji koja nosi ime naše proslavljene slikarke. Ova kulturna smotra se održava pod nazivom "Memorijal Sonje S." budući da se radi o dve vrsne umetnice koje su ostavile neizbrisiv trag na prostoru bivše Jugoslavije svaka u svom polju delovanja.

Autorka i kustoskinja je Zdenka Badovinac. Ona kaže da je prvi put u životu prošle godine posetila Čačak kada je započela rad na 32. Memorijalu. Ipak, to nije bio njen prvi kontakt sa ovim srpskim gradom.

Svečano otvaranje 32. Memorijala Nadežde Petrović Foto:Ljubica Sokić/Nova.rs

„Neposredno pre raspada Jugoslavije, 1990. godine bila sam selektor slovenačkih umetnika za 16. Memorijal Nadežde Petrović „, podsetila je Badovinac za Nova.rs. Od tada se, kako kaže, mnogo toga promenilo . „Između ostalog, ideja internacionalizma zasnovanog na bratstvu i jedinstvu među narodima zamenjena je nacionalizmom“, kaže ona dodajući da su oni i ranije postojali.

Svečano otvaranje 32. Memorijala Nadežde Petrović Foto:Ljubica Sokić/Nova.rs

Govoreći o Sonjinoj ulozi ona navodi da je uspostavljen odnos između dve umetnice Savić i Petrović obe rođene u Čačku. „Nastojimo da uspostavimo aktivno sećanje na emancipatorske lokalne feminističke tradicije u dijalogu sa važnim pitanjima našeg vremena“, objašnjava naša sagovornica.

Kako ističe, Nadežda je poznata kao jedna od najvažnijih impresionistkinja i ekspresionistkinja , ali je manje poznata kao fotografkinja Balkanskih i Prvog svetskog rata.

Svečano otvaranje 32. Memorijala Nadežde Petrović Foto:Ljubica Sokić/Nova.rs

„Žene teško započinju ratove već je njihova uloga da leče. Njene fotografije to pokazuju. Druga umetnica je Sonja Savić, jedna od najnekompromisnijih. Njen život je obeležen raspadom jugoslovenskog društva i usponom režima Slobodana Miloševića“, kaže selektorka . Kako dodaje naslov izložbe se odnosi na Sonju, ali nema mnogo veze sa njom kao konkretnom osobom. To je, naglašava, metafora za ulogu koja postavlja ton konceptualne linije izložbe. Kroz metaforu uloge može se čitati većina radova, ali je Sonja snažno uticala ne samo na beogradsku već i jugoslovensku umetničku scenu i bila jedna od najradikalnijih u svom vremenu, kaže Badovinac.

Svečano otvaranje 32. Memorijala Nadežde Petrović Foto:Ljubica Sokić/Nova.rs

„Memorijal Sonje S“ pokušaće da se nazoveže na ideju umetnika kao aktera koji osporava vladajuća pravila uloga roda, klase, čak i onih koji nadilaze ljudske odnose i prodiru u polja međuvrsnih odnosa“, zaključila je Badovinac.

Svečano otvaranje 32. Memorijala Nadežde Petrović Foto:Ljubica Sokić/Nova.rs

Direktor Memorijala Branko Ćalović kaže za Nova.rs da je danas jedno novo viđenje savremene umetnosti.

„Takođe i nov pristup teorijskom razmatranju o poziciji savremene umetnosti i umetničkom aktivizmu. Nama je važno da Memorijal bude mesto susreta različitih umetnika generacija i kreativnih potencijala kao što je uradila Nadežda Petrović koja je otvorila prvu izložbu 1904. godine“, kaže Ćalović. On je istakao da će se na ovogodišnjem Memorijalu predstaviti rad umetnika i umetničkih grupa. Smotra će trajati do 5. novembra, a najboljima će biti uručene nagrade. „Na kraju će biti uručeno priznanje publike za umetnika koji će imati samostalnu izložbu „, zaključio je Ćalović.

Bonus video: Dolores duo

Koje je tvoje mišljenje o ovoj temi?

Ostavi prvi komentar