Foto:Milos Kolarz/FoNet/Marko Dragoslavić

Sanacija i adaptacija Spomen-muzeja Nadežde i Rastka Petrovića u Beogradu, za koju je sredstva obezbedilo Ministarstvo kulture, započela je danas, saopštilo je Ministarstvo.

Radovi na sanaciji ovog spomenika kulture simbolično su započeli u godini obeležavanja 150 godina od rođenja naše velike slikarke.

Ministarstvo kulture je 2023. godine obezbedilo 64.300.000,00 dinara za izradu projektne dokumentacije i izvođenje radova na sanaciji i adaptaciji ovog objekta kulture. Nakon okončane procedure javne nabavke, Narodni muzej Srbije je krenuo sa realizacijom projekta sanacija i adaptacije sa planom da bude završena u toku sledeće godine, piše u saopštenju.

Foto: FoNet/Marko Dragoslavić

Spomen-muzej je postao deo Narodnog muzeja 1975. godine zahvaljujući daru Ljubice Luković, sestre Nadežde i Rastka Petrovića, koja je Muzeju zaveštala svu svoju imovinu, uključujući i porodičnu kuću u kojoj je Spomen-muzej otvoren. Kako bi se stvorili uslovi za izlaganje 1974. godine izvedeni su radovi, prema projektu arhitekte Milana Pališaškog, da bi 1975. godine Spomen-muzej Nadežde i Rastka Petrovića, kao muzej u sastavu Narodnog muzeja u Beogradu bio otvoren za javnost. Međutim, već 1986. godine muzej je zbog neadekvatnih uslova za čuvanje i izlaganje zatvoren za posetioce. Spomen-muzej je proglašen za spomenik kulture Rešenjem Zavoda za zaštitu spomenika kulture grada Beograda 1974. godine.

Memorijalni muzej Nadežde i Rastka Petrovića Foto: Filip Krainčanić/Nova.rs

Kako smo ranije pisali, trenutno stanje ovog zdanja je veoma loše, spoljašnji zidovi muzeja otpadaju, krovna konstrukcija i oluci su zarđali, a unutrašnjost objekta je ruinirana i zapuštena. Na licu mesta, unutar objekta vidljive su rupe na plafonu, na zidovima sa kojih otpada malter izražena je vlaga, a u nekim delovima vire i cigle.

Nadežda Petrović spada u najznačajnije srpske slikare s početka veka. Iako je tematski ostala verna nacionalnom, stilski se potpuno okrenula savremenim tokovima evropske umetnosti. U odnosu na ostale naše umetnike išla je znatno ispred svog vremena – sigurno da je i to jedan od razloga što od svojih savremenika nije bila dobro shvaćena u jednoj tradicionalno-patrijarhalnoj srpskoj sredini.

Memorijalni muzej Nadežde i Rastka Petrovića Foto: Filip Krainčanić/Nova.rs

Nadežda Petrović rođena je 12. oktobra 1873. godine Čačku. Završila je Višu žensku školu u Beogradu 1891, a naredne godine položila je ispit za nastavnicu crtanja u srednjim školama. Tada je postala učenica u ateljeu Đorđa Krstića, a tokom 1896. i 1897. godine pohađala je školu kod Cirila Kutljika. Od 1898. godine započela je školovanje u Minhenu u ateljeu Antona Ažbea.

Autor: Milos Kolarz

Njene slike se odlikuju snažnim, originalnim izrazom i izvanrednim bogatstvom boja. Sačuvano je oko 200 njenih dela, od kojih su pojedina u vrhu srpskog slikarstva i ravna su evropskim majstorima tog vremena, poput slika „Resnik“, „Notr Dam“, „Autoportret“, „Bulonjska šuma“. U Srbiji svog doba najsnažnije se vezala za modernu umetnost i anticipirala je njen dalji razvoj. Bila je i suosnivač „Kola srpskih sestara“ (s Branislavom Nušićem).

Preminula je 3. aprila 1915. godine od tifusa kojim je zaražena dok je kao bolničarka negovala ranjene srpske vojnike u Prvom svetskom ratu u valjevskoj bolnici.

Bonus video: Kuća Nadežde Petrović je slika našeg društva

Koje je tvoje mišljenje o ovoj temi?

Ostavi prvi komentar