Ne bi bilo preterano reći da je danas 80. Venecijanski filmski festival u znaku Balkana.
Sve je počelo jutros, tačnije nešto pre podneva kada je u okviru selekcije „Dani autora“ prikazan novi film Teone Strugar Mitevske „21 dan do kraja sveta“ u sali Perla, da bi nešto kasnije u okbviru programa „Venecijanski klasici“ bilo prikazano kultno ostvarenje „Slike iz života udarnika“ iz 1972. godine Bahrudina Bate Čengića s Adamom Čejvanom i Stoletom Aranđelovićem u glavnim ulogama.
Još dva naslova s ovog tla danas su na programu 80. Mostre. U 17 časova u sali Darsena okviru selekcije „Horizonti“ svetsku premijeru će doživeti novi film makedonsko-australijskog reditelja Gorana Stolevskog „Domaćinstvo za početnike„. U pitanju je koprodukcija Srbije, Makedonije, Kosova, Poljske, Hrvatske i plod je, kako je rekao Stolevski, ljubavi ekipe s čitavog Balkana. I ova priča istražuje univerzalne istine o porodici, kako one u kojoj smo rođeni, tako i one koju sami pronalazimo, a glavne uloge tumače Anamaria Marinca, Alina Seban, Vladimir Tintor, Samson Selim, Miu Mustafa, Džadu Selim, Sara Klimoska, Ajshe Useini i Rozafa Celaj.
Stolevski je u razgovoru za Nova.rs priznao da mu je od 12. godine, od kako se iz Tetova s roditeljima preselio u Australiju, sanjao da se njegov film nađe u Veneciji. A donosi priču o Ditu koja nikada nije želela da bude majka, ali okolnosti je primoravaju da odgaja dve ćerke svoje partnerke – nestašnu devojčicu Miju i buntovnu tinejdžerku Vanesu. Uprkos čestim sukobima, postaju neobična porodica koja mora da se bori kako bi ostala na okupu.
Inspiraciju za scenario dobio je Stolevski iz davnašnje priče o jednom melburnskom kvir domaćinstvu…
– Moj prijatelj postavio je na Fejsbuk fotografiju iz mladosti – iz Melburna sedamdesetih godina. U to vreme živeo je u domaćinstvu sa svojim, tada dečkom, danas suprugom i još nekoliko kvir žena. Nije to bila nikakva ideološka stanka – bila je to nužnost koja ih je sve spojila zajedno. Naprosto, tražili su svi da žive negde gde im ne bi smetalo okruženje. I delovalo je to kao toplo i živopisno domaćinstvo, pa sam pomislio da bi to bila odlična pozadina za priču. Ali, nisam želeo da pravim istorijski film, već da ga smestim u sadašnji trenutak. Smeštanje ove priče u današnji Melburn ne bi imalo smisla. Ali, stanje s gej pravima u današnjem Skoplju je, nažalost, vrlo slično onom kakvo je bilo u Melburnu sedamdesetih – kazao je uoči Venecije Goran Stolevski za naš sajt.
Već u 17. 15 sati publika u sali Đardino imaće priliku da premijerno vidi prve dve epizode nove serije „Znam kako dišeš“ čiji su kreatori i producenti Jasmila Žbanić i Damir Ibrahimović.
Reditelji su Alen Drljević i Nermin Hamzagić, a scenaristkinja Elma Tataragić i ovo je prvi put da će jedna TV serija s ovih prostora premijeru ima u okviru jednog od najvećih svetskih festivala.
Reč je kriminalističkoj seriji koja se odigrava u Sarajevu, a sve počinje slučajem samoubistva maloletnika koje pokreće lavinu događaja u privatnom životu tužiteljke Nevene Murtezić. Samohrana majka tinejdžera, koja se pride razvodi, sve teže balansira život sa sinom Dinom (17) i posao koji je pod stalnim pritiskom politike i javnosti. Ekipa serije, predvođena Jasmilom Žbanić, korediteljem Alenom Drljevićem i glumcima Jasnom Đuričić i Lazarom Dragojevićem pojavila se pred novinarima u Veneciji. Žbanićeva i Đuričićeva došli su na Mostru prvi put posle tri godine kada je, takođe na Venecijanskom festivalu, svetsku premijeru imao nagrađivani film „Quo Vadis, Aida?“.
Jasmila Žbanić je na susretu s medijima u Veneciji najpre pričala šta je iniciralo kreiranje serije „Znam kako dišeš“:
– Napisala sam ovu priču davno kao fiktivni scenario. Međutim, nije bio prihvaćen od strane Bosanskog filmskog fonda i „ležao“ je tako godinama. A kad su mi se javili iz Bh telekoma s idejom da taj scenario pretvorimo u seriju, razmišljala sam da li je to moguće, da li je pitanje majčinstva moguće istražiti kroz šestodelnu seriju. Pitanja poverenja, odnosa majke i deteta, slučajevi gde roditelji ne znaju svoju decu – mislila sam da je interesantno razviti to kao priču od šest epizoda. Sve jeste inspirisano stvarnim pričama iz Bosne, ali i pričama koje sam imala sa svojom ćerkom. Pokušala sam jednom da joj objasnim zašto je jedan dečko u Bosni izvršio samoubistvo, i da sve nedoumice koje ima treba da reši kroz razgovor sa mnom i s ocem. A ćerka mi je rekla – Neću da razgovaram s tobom jer imam svoje dostojanstvo. Shvatila sam tad da ne poznajemo svoju decu, i koliko samo imamo predrasuda o deci. Posebno u ovom novom dobu, u kojem ne mogu da primenim ništa od onoga što su me roditelji učili. Moram danas da nađem nova „instrumente“ da budem roditelj. I to je klica celog ovog projekta – objasnila je Žbanićeva.
Glumica Jasna Đuričić, koja igra glavnu ulogu u seriji „Znam kako dišeš„, tužiteljke Nevene govorila je o razlici između role u ovom TV projektu i prethodnoj saradnji s Žbanićevom u filmu „Quo Vadis, Aida?“:
– Nisam do ove uloge znala šta znači biti tužiteljka. Mislila sam da je to isto što i advokat, ali onda sam se bacila u istraživanje. Počela sam da upoznajem žene koje se bave tim poslom, idu po ročištima, suđenjima. Najpre je tu razlika u odnosu na film „Quo Vadis, Aida?“, ali i kontekst u kojem se dešava priča. Svaka profesija nosi neke stvari koje prenosimo na privatan život. Kao glumica znam koje stvari iz posla prenosim, ne želeći to, u privatan život. A Neveni se to upravo dogodilo. Pošto je veliki profesionalac, u odnosu sa svojim sinom prešla je tu granicu, i u jednom trenutku posao je odneo pobedu nad „poslom“ majke. U trenutku kad je trebala da poveruje sinu, nije mu poverovala. Ali, da nije bilo toga, ne bi bilo ni drame u seriji. Kroz šest epizoda, pratimo Nevenu i njen odnos sa sinom Dinom, koji se odvija u različitim pravcima. Ali, na kraju sve ispadne dobro – otkrila je Jasna Đuričić.
Glumac Lazar Dragojević, koji u seriji igra Dina, istakao je kako mu je bilo lepo da se „vrati u srednju školu i ponovo ima 17 godina“:
– Skoro deset dana sam bio s učenicima srednje škole, i osetio ponovo tu enegriju, vratio sam se u klupe u kojima nisam bio desetak godina. Na Balkanu imamo mnogo vlogera koji imaju dosta pratilaca i desio se tužan slučaj da je zbog jednog vlogera druga vlogerka izvršila samoubistvo. To je ta pogubna moć interneta i manipulacije tih vlogera svojim pratiocima. Mi to živimo na Balkanu – objasnio je Dragojević, dodavši kako „njegov“ Din misli da mnogo zna, a u stvari nije zreo, ne zna toliko toga o životu:
– Mislim da smo u seriji progovorili o nekim temama o kojima se ne priča. Čitava ideja serije jeste bila da roditelji sednu sa svojom decom i porazgovaraju. „Kad se stvari izgovore, postaju mnogo lakše“, kaže Nevena u seriji i to je tačno – kazao je Dragojević, napomenuvši i koliko su, s obzirom da je maltene na početku karijere, ovakva uloga znači i koliko je ponosan i srećan što je u Veneciji, i izrazivši nadu da će u karijeri imati još mnogo projekata „s imenima kakva su Jasmila i Jasna“.
Koreditelj Alen Drljević prisetio se da je bio uključen u projekat još dok je bilo zamišljeno da se radi film:
– Ali, nismo dobili sredstva nacionalnog fonda u BiH. Svideo mi se scenario pogovoto što je moj sin istih godina kao glavni junak u seriji. Tokom rada Hamzagić i ja, koji smo režirali po tri epizode, s Jasmilom smo pričali o svemu, radili s glumcima. Za nas je sve to bilo nešto novo, jer nikad pre toga nismo radili TV seriju. U neku ruku seriju smo radili kao film, nismo poštovali pravila snimanja serije. Prišli smo svemu kao da radimo jedan dugačak film i mislim da je to bio dobar pristup – ukazao je Drljević.
Na to se nadovezala Jasmila Žbanić, naglasivši da su kroz format TV serije imali šansu da istraže više tema nego da je film posredi.
– U seriji s likovima živimo duže vreme, i to je uzbudljivo, neka nova dimenzija. U našim zemljama, na Balkanu, u kojima se o mnogo toga ne priča, prećutkuje se toliko toga, ova serija može pomoći da publika, živeći neko vreme s Nevenom i Dinom, pokrene neka pitanja o kojima se ćuti. Živeći u Bosni, videli smo kako je poverenje u institucije, u sudstvo uništeno. U široj slici to se prelama i na porodicu. A ako ne postoji poverenje u porodici, onda je to problem celog društva. Tokom istraživanja za seriju imali smo veliku pomoć tužitelja, koji su bili spremni da nam odaju neke tajne svoje profesije. Oni rade pod ogromnim političkim pritiskom, traže im da se neke stvari ne istraže do kraja, nalaže im se da se zatvore slučajevi iako nisu do kraja istraženi. Nevena se s tim suočava – kazala je Žbanićeva.
A Jasna Đuričić, osvrnuvši se na ponovnu saradnju s Žbanićevom, priznala je kako ima osećaj da Jasmila i ona nisu jedne drugoj sve još rekle „pa zato toliko rade“:
– Bilo je sad potpuno drugačije nego kad smo radile „Quo Vadis, Aida?“. Najpre ono je bio film, a ovo je serija. Meni se čini da smo zajedno i ovoga puta otišle korak dalje. Bilo je to donekle poznato tle, ali većim delom nepoznanica. I to je ono što me raduje. Koliko je samo Jasmila zahtevna! Nekad me to iznervira, ali ćutim jer znam da je u pravu. I prava je blagodet u našem poslu da imaš nekoga ko ne staje, ne zaustavlja se, ne zadovoljava se nekakvim prosekom, nego gura sebe, time i druge, insistira na tome. To je vrsta borbe koju obožavam, radim to s drugima. Ne može bolje od ovoga. Nije bilo lako, ali već sada znam da smo učinili neku stvar koja nikog neće ostaviti ravnodušnim – odsečna je bila Jasna Đuričić.
Jasmila Žbanić je na kraju priznala da joj je teško bilo da prvi put ne režira, već da bude samo kreator i producent:
– Morala sam da svoju rediteljsku zver držim u kavezu. I to mi je bilo najteže od svega. Ali, glavni junak serije je žena i bilo je neophodno da još jedna žena bude iza svega!
Bonus video: Crveni tepih u Veneciji