Projekcijom "Žurnala o Želimiru Žilniku" autora Janka Baljaka, dodelom nagrada najboljim filmovima, i snimkom delića atmosfere sa filmske ture Gorana Markovića, ovogodišnjeg dobitnika nagrade za životno delo, sinoć je u Kombank dvorani svečano zatvoreno 27. izdanje Festivala autorskog filma.
Nagrada za najbolji snimateljski rad „Aleksandar Petković“ dodeljena je Pablu Paniagui, direktoru fotografije bolivijskog filma „Veliko kretanje“.
„Pablo Paniagua na vrlo kreativan i retko viđen način hrabro ulazi u eksperiment i čini otklon od okvira kanonizovanog manira u kojem se najčešće kreće estetika autorskog filma, istražuje izražajna sredstva i time proširuje horizonte filmskog izraza donoseći autentično viđenje i interpretaciju društveno angažovane teme, što čini izuzetno dostignuće kojim se izdvaja iz mnoštva filmova slične tematike“, obrazložio je Predrag Bambić odluku žirija, u kome su, pored njega bili Miloš Spasojević i Vojislav Gelevski, a laureat se zahvalio putem video poruke.
Priznanje prof. Vlade Petrića za najsinematičniju sekvencu u čast Slavka Vorkapića dodeljena je završnoj sceni filma „Opuštanje pesnica“ autorke Kire Kovalenko, koju je Miroljub Stojanović okarakterisao kao „vizuelnu bravuru najpribližniju ideji totalnog filma“.
Žiri Hrabrog Balkana, u sastavu Jelena Spaić, kustoskinja, Ivan Ramljak, reditelj i Nebojša Jovanović, filmski teoretičar i istoričar, specijalno priznanje dodelio je filmu „Raseljeni“ Samira Karahode, dok je za najbolje ostvarenje nagradu odnela „Zemlja toplih voda“ Ivana i Igora Buharova, „divan, beskompromisan, entuzijastičan, taktilan, nežan i hrabar film“.
Žiri takmičarskog programa (Šejla Kamerić, Bojan Vuletić i Zigfrid) dodelio je dva specijalna priznanja, kao i nagrade za najbolji scenario i najbolju režiju i Gran pri festivala.
Specijalna priznanja dobili su filmovi „Konačna sloboda“ Sebastijana Majzea i „107 majki“ Petera Kerekeša.
Nagrada Gordan Mihić za najbolji scenario otišla je u ruke Kire Kovalenko za „Opuštanje pesnica“, film „koji nas nikada ne pusti“, a za najbolju režiju Kiro Ruso („Veliko kretanje“).
Za „precizno i smelo režiran uznemirujući i emotivan prvenac“ – „Perje“ Omaru el Zohariju dodeljen je Gran pri 27. Festivala autorskog filma.
Nakon dodele nagrada, publici se obratio i Janko Baljak, reditelj dokumentarnog filma „Žurnal o Želimiru Žilniku“ koji je zatvorio FAF, rekavši da je u pitanju ostvarenje rađeno sa puno ljubavi prethodne tri godine:
– To je jedno veliko putovanje po zemlji koje više nema i po stvaralaštvu Želimira Žilnika, jedinstvenog filmskog autora. U ovom filmu je i priča o njegovom filmu „Sloboda ili strip“ koji je pre 50 godina cenzura zabranila, zaplenila kopiju i koji je Žilnik pre izvesnog vremena uspeo da pronađe i nastavi rad na njemu. Kako je život vrlo često zanimljiviji od filma, pre nekoliko dana Žilnik je ponovo cenzurisan i taj film i dalje stoji na ledu, bez nade da se završi u dogledno vreme – kazao je Baljak, aludirajući na odluku Upravnog odbora Filmskog centra Srbije da, suprotno preporuci svoje konkursne komisije, odbije dodelljivanje sredstava filmovima Žilnika, Gorana Markovića i Srđana Dragojevića.
Inače, cela sala je dugim aplauzom pozdravila Gorana Markovića koji se poklonio iz publike, a prve večeri FAF-a je, podsetimo, primio nagradu za životno delo.
– U jednom istom danu UO Filmskog centra Srbije uspeo je da cenzuriše ovogodišnjeg dobitnika nagrade za životno delo Markovića, Žilnika i Dragojevića. Moram da kažem da je to nešto na čemu bi pozavideli sigurno i cenzori iz Žilnikovog vremena. Zapravo, ceo ovaj film i ceo ovaj festival govore nam o tome koliko je potraga za slobodom, kojoj je čitav svoj opus Želimir Žilnik posvetio, duga, vrlo često osuđena na neuspeh i koliko je možda nekad sama ta potraga važnija od osnovog cilja kome smo se jako malo nažalost svih ovih godina primakli – zaključio je Janko Baljak.
Bonus video:
Bura na filmskoj sceni