Goran Marković Foto:Dragan Mujan/Nova.rs

Mraku, koji galopirajuće stiže u našu kulturu, može se isprečiti jedino superiornost duha, kaže za Nova.rs reditelj i profesor FDU Goran Marković.

– Upravni odbor Filmskog centra Srbije raspiše Javni konkurs, izabere kompetentnu komisiju, ova razmotri prispele projekte i preporuči tri filma za realizaciju a onda to Upravni odbor ne prizna. Zašto? Ne kaže ništa, jednostavno ne dozvoljava da se ti filmovi snime. Onda naknadno izmišlja nekakve nepostojeće razloge koji su, takvi kakvi su, takođe nezakoniti i ne nalaze se u pravilima rada Centra – kaže za Nova.rs reditelj i profesor FDU Goran Marković, reagujući na današnje saopštenje UO FCS i odluku da se ponovo raspiše sporni konkurs.

Podsetimo, Upravni odbor Filmskog centra je odbio predlog svoje konkursne komisije da se dodele sredstva za finansiranje i sufinansiranje projekata za 2021. godinu za filmove Srđana Dragojevića, Gorana Markovića i Želimira Žilnika u kategoriji: Pozivni konkurs za eminentne domaće reditelje. Među tri predloga konkursne komisije, dostavljenih UO Filmskog centra Srbije, našli su se: film „Škartovi“ reditelja i scenariste Srđana Dragojevića, ostvarenje „Doktor D“ reditelja i scenariste Gorana Markovića i „Sloboda i barbarizam“ reditelja i scenariste Želimira Žilnika. Međutim, UO FCS je većinom glasova i bez obrazloženja odbio predlog svoje komisije.

Posle halabuke u javnosti UO FCS oglasio se danas saopštenjem u kome ističe da su se „odlučili da konkurs ponove, bolje precizirajući uslove konkursa na koji se, razume se, mogu javiti isti reditelji, i svakako da će sredstva dobiti neko od ovih eminentnih imena naše kinematografije, jer je upravo njima ovaj konkurs i namenjen“.

I na to što sad UO FCS „naknadno izmišlja nekakve nepostojeće razloge koji su, takvi kakvi su, takođe nezakoniti“ Goran Marković pita – „Kako se to zove?“

Goran Marković, reditelj, tura
Goran Marković Foto: Filip Krainčanić/Nova.rs

Na sopstveno pitanje ima i spreman odgovor:

– Ja ću vam reći: strah. Strah od autora koji nisu spremni da odustanu od kritičkog odnosa prema stvarnosti koja nas okružuje, strah od toga šta će im reći gazda koji u ovoj zemlji određuje sve, pa i to šta će se snimati, strah od gubitka manjih i većih privilegija – ocenjuje za naš sajt reditelj.

Konstatuje da donekle razume predsednicu Upravnog odbora FCS Jelenu Trivan, u kojem su još glumac Vladan Živković, producent, reditelj i scenarista Aleksandar Conić, reditelj Miroslav Lekić, montažer, reditelj i scenarista Petar Jakonić, filmski kritičar i urednik izdavačke delatnosti FCS Miroljub Stojanović, koordinatorka za međunarodne odnose u FCS Anđelija Andrić, i filmska kritičarka Sandra Perović i Aleksandar Erdeljanović, upravnik Arhiva Jugoslovenske kinoteke. Perovićeva i Erdeljanović su u međuvremenu podneli ostavke na članstvo u UO FCS.

Marković Trivanovu, kako ističe, donekle razume, jer „ona ima šta da izgubi“:

– Debelo je plaćena za prelet iz Demokratske stranke u SNS (direktorka je Službenog glasnika i u isto vreme direktorka Telekoma Srbije u Republici Srpskoj) ali čin našeg kolege Miroslava Lekića, koji je za nagradu dobio državni projekat „Košare“, prethodno oduzet čoveku koji ga je pripremao, za svaku je osudu i prezir. Ne verujem da će se, uz svu pomoć svojih zaštitnika, Lekić usrećiti jer u našem poslu morate imati minimum poštenja i dostojanstva.

Reditelj napominje da su oni iz Upravnog odbora, koji su osetili šta čine, naknadno dali ostavke, i izdvaja jednog člana:

– Jedan jedini čovek Miroljub Stojanović, službenik Filmskog centra, imao je hrabrosti da se usprotivi ovoj nerazumnoj odluci. Ja mu na tome odajem priznanje, ne zato što se radi o meni i mojim kolegama, već zato što je pokazao da se mraku, koji galopirajuće stiže u našu kulturu, može isprečiti jedino superiornost duha!

Podseća da su trojica autora, koje je UO FCS odbio, već toliko puta osetili pritisak autoriteta, naročito Želimir Žilnik, zbog čega Goran Marković na kraju poručuje:

– Pa nas ovaj primer divljačke cenzure, nesposobne da makar prikrije svoju štetočinsku nameru, neće sprečiti da i dalje pokušavamo da radimo svoj posao, govorimo ono što mislimo i snimamo ono što vidimo.

Bonus video:

Zašto su odbačeni filmovi eminentnih reditelja

 

Koje je tvoje mišljenje o ovoj temi?

Učestvuj u diskusiji ili pročitaj komentare