Sinoć su u Jugoslovenskoj kinoteci dodeljene nagrade 17. Beldocs festivala. „Kadence za vrt“ Daneta Komljena, najbolji je film u Srpskom takmičarskom programu, „Sunčani sat“ estonske rediteljke Lis Nimik, najbolji film Međunarodnog takmičarskog programa, a Posebno priznanje žirija dodeljeno je Nikoli Poliću za film „Kako biti Slobodan?“
Domaće filmove ocenjivali su Vladan Petković – novinar, filmski kritičar, Andrej Tanasesku – filmski selektor i kustos i Adriana Belešova – direktorka programskog dela Ji.hlava IDFF-a.
Grand Prix srpskog takmičarskog programa uključuje diplomu i novčani iznos od 2. 000 evra, nagrade za najbolju fotografiju i montažu čine diplome i novčani iznosi od po 500 evra.
Za najbolji film Srpskog takmičarskog programa, čiji je pokrovitelj Filmski centar Srbije, žiri je dodelio nagradu filmu “Kadence za vrt“, autora Daneta Komljena.
U svom obrazloženju žiri kaže: „Žiri je bio oduševljen složenošću estetike i vremenske konstrukcije koji su tečno prikazani kroz detaljne prizore sastavljene od svakodnevnih aktivnosti u ovom filmu. Svideli su nam se tišina i spokoj u trenucima u kojima napuštena priroda prevazilazi stanje prisustva i postaje dom u kome sloboda može da cveta.“
O najboljim filmovima iz Međunarodne takmičarske selekcije odlučivali su Karmen Grej – filmska kritičarka, Luka Papić – reditelj i Kristin Kamdesus – direktorktorka FipaDoc festivala.
Žiri je ove godine odlučio da dodeli posebno priznanje i nagradu za najbolji film. Za najbolji film Međunarodnog takmičarskog programa, čiji je pokrovitelj DOX TV, proglašen je film „Sunčani sat“ estonske rediteljke Lis Nimik.
“Sa mnogo pažnje i uz precizno kadriranje, prikazujući smene godišnjih doba i svakodnevnicu ruralnog estonskog života, Lis Nimik stvara nenametljiv, ali zanosno živ svet prožet gotovo animističkom snagom” – kaže se u obrazloženju žirija.
Specijalno priznanje žirija za Srpski takmičarski program dobio je Nikola Polić za film „Kako biti slobodan?“
„U konkurenciji srpskog takmičarskog programa, jedan film se izdvojio svojom iskrenošću i bliskošću sa protagonistom i njegovom pričom. Ono što na samom početku deluje kao mala, intimna priča o vičnom umetniku koji nikada nije uspeo da se probije, pretvara se u realističan prikaz verovatno nerealističnog pokušaja da se u Srbiji u poslednjih 30 godina živi pristojno i dostojanstveno. Autor stvara uverljiv portret glavnog junaka, njegove porodice i društva kroz kulturne, politične i ekonomske okolnosti“, stoji u obrazloženju žirija.
Nikola Polić, koji je dobio veliki aplauz publike posle premijere svog filma, izjavio je: “Pre svega hvala festivalu Beldocs, selektoru, umetničkom direktoru, celom timu, koji nam je ovih 7 dana učinio magičnim. Hvala porodici Kovačević, bez koje ne bih ni bio ovde, kao i žiriju koji nas je ohrabrio ovim divnim rečima“.
Za Međunarodni takmičarski program specijalno priznanje dobio je kineski reditelj Guo Ženming za film „Dosadni dani i noći“.
„Hvala beogradskoj publici. Bio sam prijatno iznenađen da je ovaj film uopšte prikazan na festivalu, pošto su ga mnogi festivali odbili. Naravno ovo nije film koji je prijatan za gledanje, naprotiv, na momente je nepodnošljiv i neprijatan za gledanje, te u Kini može da bude deo andergraund scene. Ipak ovaj film nudi jedno univerzalno iskustvo usamljenosti ljudskog postojanja, što ukazuje na sudbinu ljudske vrste. Ako nestane strast i volja za životom, kako će se ljudi boriti protiv praznine i tuge pred kraj svojih života? Da sam znao da ću dobiti nagradu, došao bih u Beograd. Hvala Beldocsu, na hrabrom i izvanrednom izboru filmova“, poručio je preko video poziva kineski reditelj.
Ove godine za nagradu najbolji kratkometražni film Beldocsa takmičilo se 20 kratkih ostvarenja. Odluku o najboljem kratkometražnom filmu doneli su Iva Rosandić, Filip Grujić i Sofija Pacoli. Nagradu je dobila Norika Sefa za film „Kao bolesna žuta“.
Specijalno przinanje za najbolji kratkometražni film pripalo je ostvarenju „Poljane čekaju, izmaglica se širi“, Dzovhanija Gospodinova iz Luksemburga.
Nagrada za najbolju montažu u Srpskom takmičarskom programu pripala je Koroni Švingruber Ilić za film „Izlazak kroz ludaru“, Nikole ilića.
Za najbolju kameru u Srpskom takmičarskom programu nagrada 17. Beldocsa pripala Milošu Radovanoviću za film „Minel“ Tare Gajović.
Primajući nagradu Miloš je izjavio: „Hvala žiriju za nagradu i ostatku ekipe koja je radila sa mnom na ovom filmu. A posebno bih se zahvalio Gaji, koji nam je omogućio da snimamo fabriku, hvala Simi Ćurkoviću koji je presnimio sve trake sa mnom, Vasiliju Vujičiću montažeru, Ani Žeželj za kolor korekciju, i naravno Tari, bez koje se ovaj film ne bini dogodio. Nadam se da se vidimo sledeće godine s novim filmom!“
Najbolji film u selekciji TEEN ocenjivao je tinejdžerski žiri u sastavu: Nađa Bosanac, Jelena Varga, Lana Bojić i Sofija Berak, a nagradu je odneo filmu „Kiks“, reditelja Davida Mikulana i Balinta Reveza iz Mađarske.
Posebno priznanje u kategoriji Teen, dobio je britanski film „Copa 71“, reditelja Džejmsa Erskina i Rejčel Remzi.
Jedan od članova žirija, Vladan Petković izjavio je da bi se složio sa komentarom kinekskog reditelja Ženminga, da je selekcija Beldocsa hrabra i beskompromisna. „Veoma sam zadovoljan nagradama svih žirija i ponosan sam što moj grad konačno ima dokumentarni festival kakav zaslužuje.“
Sedamnaesto izdanje. Beldocs festivala zatvara se večeras filmom „Film je promenio svet“, reditelja Darka Bajića i Siniše Cvetića u 19.30 u Domu omladine Beograda, kada će biti dodeljena i Nagrada publike za najbolji evropski film pod pokroviteljstvom Delegacije Evropske unije u Srbiji.
Bonus video: Novi filmovi u Kanu donose i nove modne trendove