Nakon dramatičnih „PR oluja“ koje su sa društvenih mreža pogađale domaće kompanije u poslednje vreme, zbog mobinga, smanjenja plata radnicima i/ili amaterskog vođenja društvenih mreža, konačno mirne duše mogu da kažem - Hvala bogu, vreme „svetih oglašivača“ je prošlo! Plaćanje oglasa u medijima više ne garantuje brendovima da će biti izuzeti od javne kritike, bez obzira na svoje svinjarije. Da, odvratno je, ali decenijama su mnogi baš tako ostajali „čisti“.
„Ne razumem u čemu je problem“, bio je čest komentar na skandale koji su alarmirali korporativne ljude u poslednje vreme. Ovo čuveno pitanje je simptom svih važnih društvenih promena. Kad se društvo osnažuje i budi, svaka nova generacija ima znatno niži prag tolerancije na sranja u odnosu na prethodnu. Smanjenje plata kasirkama, seksistička objava na Instagramu, ispovest o mobingu u firmi… Neki neće razumeti zbog čega je to naš problem (jer se dešava svuda). To ne znači da problem ne postoji, a ni da se pola zavrzlame ne rešava javnim prepoznavanjem i osuđivanjem.
Živimo dvadesete godine 21. veka. Kad brend napravi propust koji uznemiri javnost, najvažnije je pravovremeno i efikasno izvinjenje. Naše kompanije su izgleda rešile da nauče ovu lekciju na duži i bolniji način – braneći svoje propuste.
Kad vlasnik restorana dozvoli da stav konobara o supi bude važniji od mišljenja gostiju, nisu gosti u problemu, nego restoran. Na skandalima koji su pogodili PS Fashion, Maxi, Telenor, Extreme Intimo i, juče, izdavačku kuću Laguna, mogli smo da vidimo kako izgleda u praksi kada kompanije ne samo što javno ne poštuju svoje kupce ili korisnike, nego u svojoj bahatosti ni ne shvataju da svakim novim potezom ispoljavaju novo nepoštovanje.
Ljudi koji reše da se obrate svom brendu sa zamerkom, odvajaju vreme da bi nečije poslovanje bilo uspešnije. Odgovor na konstruktivnu kritiku mora da počne sa „Hvala“, jer ona i jeste poklon. To „hvala“, ne znači ništa ako nije potkovano razumevanjem ozbiljnosti situacije, otvorenošću za menjanje stvari, odgovornim poslovanjem i poštovanjem.
Raspravljanje sa korisnicima, olako lupetanje, jeftino pravdanje spinovanjem i slični poduhvati možda deluju privlačno u internet tutorijalima samoprozvanih marketing ekscentrika, sigurno čine fine zaplete u nekim Netflix serijama, ali ne prolaze praksi. To što mnogi „marketing ljudi u Srbiji“ nemaju televizore, ignorišu realnost i žive u TV serijama i video igrama, ne znači da ta realnost ne postoji. Ljudi kojima se obraćaju su je, na primer, svesni. Svi mi imamo dovoljno problema zbog loših medijskih poruka i kolektivnog izluđivanja, da bismo imali trunku tolerancije prema onima koji pokušavaju da nam prodaju neko sranje pomoću glupe fore.
Kompanije koje su se slomile na društvenim mrežama su takođe zaboravile da su u životima ljudi iz Srbije sve one nebitne. U njima sigurno rade neki strašno važni direktori, koji mogu da glume bogove pred zaposlenima, ali njihova egomanija kod nas kupaca ne prolazi. Mi smo isti oni ljudi koji su godinama izloženi ekstremnoj medijskoj propagandi. Slušamo strahovito manipulativne poruke, koje kreiraju neki od najsposobnijih političkih magova iz ovog dela sveta – i čak smo i na njih oguglali. Živimo uprkos vlasti koja u ovoj zemlji utiče na sve pore društva, oguglali smo na mafije, ne bojimo se ni govora mržnje koji dolazi od botova. Odakle nekoj tamo izdavačkoj kući ili proizvođaču donjeg veša ideja da će jeftinim spinovima uspeti da „prevesla“ nas ovakve? Ne možete u Srbiji korporativnim spinovima prikrivati sopstveni amaterizam, mi smo za sve te pogubljene korporacije ozbiljni medijski teškaši.
Profesionalna mantra „mušterija je uvek u pravu“, se još jednom pokazala kao nešto što ipak razumeju samo profesionalci, ali ne i oni koji iste takve godinama glume. Neki će zbog toga možda biti primorani da konačno nauče da rade svoj posao. Šta su uspeli da prodaju od magle, uspeli su. Sporo, ali dostižno, učimo da svakoga ko ne poštuje naše vreme, našu inteligenciju i naš novac možemo od tog nepoštovanja lako da odviknemo. Krajnje je vreme.
BONUS VIDEO: Podcast Snaga Uma Igor Todorović
Pratite portal Nova.rs i na društvenim mrežama Instagram, Fejsbuk i Tviter.
Koje je tvoje mišljenje o ovoj temi?
Učestvuj u diskusiji ili pročitaj komentare