sony playstation, mikročip, poluprovodnik
Foto: Shutterstock

Svet se trenutno suočava sa najvećom nestašicom poluprovodnika, odnosno mikročipova, zbog koje je čitava automobilska industrija morala da stane. To već sada utiče na povećanje cena kako novih, tako i polovnih vozila.

Poluprovodnici ili mikročipovi su delovi veličine oko 10 nanometara koji se koriste se u proizvodnji automobila. Neophodni su za ekrane, zatim za senzore u bezbednosnim sistemima i asistencijama, a razvoj autonomne vožnje i električnih automobila bez njih je nemoguć.

Glavni razlog nestašice ovih delova je pandemija koronavirusa zbog koje je prošle godine delimično obustavljena njihova proizvodnja, pa je snabdevenost tržišta bila manja. Zatim, virus je uticao na to da se značajno poveća potražnja za računarima i laptopovima, koji takođe koriste mikročipove, jer su mnoge kompanije prebacile svoja poslovanja na „online“ i na rad od kuće.

Programeri
Foto: Andriy Popov / Panthermedia / Profimedia

Kao da taj poremećaj nije bio dovoljan, u istom trenutku predstavljene su nove generacije igračkih konzola: Sony PlayStation 5 i Xbox Series S/X, na šta su reagovali milioni ljudi koji su bili primorani da sede kod kuće. Tako je potražnja za mikročipovima postala veća nego ikada, jer su ove konzole napravile pravi bum na tržištu. Primera radi, Sony je prodao 4,5 miliona konzola samo tokom prošle godine.

Ne treba da zaboravimo i na požar u fabrici Renesas Electronics koja je jedan od najvećih proizvođača poluprovodnika za automobile, koja je dodatno uticala na to da automobilska industrija uđe u novu krizu.

Lošija procena proizvođača automobila

Pandemija je bila i razlog obustave proizvodnje automobila prošle godine, da bi kasnije procene da će potražnja za vozilima biti manja dovele do toga da sami proizvođači ne poruče dovoljno mikočipova. Međutim, tržište automobila, pogotovo potražnja za električnim je naglo skočila u vreme pandemije, što je samo dolilo ulje na vatru jer poluprovodnika za proizvodnju nema dovoljno.

Sačekajte s kupovinom

Proizvođači poluprovodnika prave na milijarde čipova dnevno, ali sa sve više uređaja koji koriste kompjutersku tehnologiju, trenutno je nemoguće namiriti tržište. Koliko je situacija ozbiljna govori i vest da je nemački gigant Bosch rešio da otvori novu fabriku mikročipova i da na taj način donekle smanji krizu i, naravno, napravi odličan biznis potez.

čip, čipovi, auto, fabrika
Foto: Bosch

Svakako se očekuje da zbog ove krize globalna automobilska industrija proizvede 4 miliona vozila manje od planiranog za 2021, gubeći tako 100 milijardi dolara.

Zbog svega navedenog stručnjaci savetuju da se sa kupovinom novog vozila sačeka, jer će se ovaj ozbiljan problem u snabdevanju preliti i u sledeću godinu, a procene su da će se situacija normalizovati tek 2023. A do tada, cene dostupnih novih, ali i polovnih automobila samo mogu da budu više.

Cene polovnjaka u svetu već skočile

Dok za Evropu čekamo podatke, u SAD je nestašica čipova i slabije ponude novih vozila dovela do toga da cene polovnih značajno skoče. Prema pisanju magazina „Time“, prosečna cena novog automobila dostigla je 41.000 dolara (skok od 17%),  a cene polovnih već su više za 21%.

Svaki dan sve više fabrika obustavlja proizvodnju automobila

Najveći brendovi masovno obustavljaju proizvodnju vozila zbog nestašice mikročipova. Toyota će ovog meseca smanjiti globalnu proizvodnju za 40% u poređenju sa istim mesecom prošle godine i privremeno će zatvoriti nekoliko fabrika u Japanu.

VW, Audi, Ford, BMW, General Motors, Daimler, Volvo, Renault, Suzuki (EU) i Stellantis grupa (Fiat, Peugeot, Opel, Citroen…) su takođe na spisku brendova koji su već redukovali proizvodnju automobila. Doduše, ovaj spisak će svakim danom biti sve duži.

sony playstation, mikročip, poluprovodnik
Foto: Shutterstock

I kupci u Srbiji neka se pripreme na to da će zbog nove krize negde morati da čekaju na isporuku novog vozila i više meseci, ukoliko nije sa lagera.

Ne ugrađuju bezbednosne sisteme da bi nastavili da isporučuju vozila

U ovom trenutku mnogi proizvođači automobila moraju da naprave kompromis zbog globalnog nedostatka poluprovodnika. Kao rezultat toga, automobili silaze sa montažne trake praktično nedovršeni. To je, smatraju, jedini način da se koristi manje mikočipova.

Tako se događa da neki proizvođači objašnjavaju svojim kupcima da ne mogu da isporuče automobil koji su naručili, ali kako ne bi morali više da čekaju na novi automobil, pojedini kupci su spremni da privremeno smanje očekivanja i opremu.

Neki od prozivođača su zato rešili da isporučuju vozila bez najsavremenije opreme i infotejment dodatka, za koje, kako kažu, mogu naknadno da se ugrade. Peugeot je odlučio da novi 308 isporučuje sa analognom umesto digitalnom instrument-tablom. Kako je pisala HAK Revija, kupci Mercedesa, na primer, voze bez elektronskog podešavanja stuba upravljača, rezervnog ključa, kao i funkcije proširene realnosti na modernom navigacionom uređaju. Smatra se da ti delovi ne utiču na bezbednost i mogu naknadno da se ugrade.

Sa druge strane, poslednje vesti kažu da su Volvo i Ford rešili da nove modele ne opreme nekim od bezbednosnih sistema i asistencija, a zbog kojih su direktno dobili 5 zvezdica, preneo je Autocar. U slučaju Forda za britansko tržište reč je o automatskom kočenju, zatim održavanju i upozorenju na napuštanje saobraćajne trake, zadnjim parking senzorima, a Volvo je rešio da na modelu XC60 eliminiše automatske farove, upozorenja na kretanje saobraćaja iza vozila, na zaslepljivanje sa asistencijom, a sve zbog nestašice poluprovodnika.

Bonus video: Kraća radna nedelja – da radimo manje, a zarađujemo više

***

Pratite nas i na društvenim mrežama:

Facebook

Twitter

Instagram

Koje je tvoje mišljenje o ovoj temi?

Ostavi prvi komentar