Priznajte kada ste poslednji put podešavali pritisak u gumama? Ne morate da crvenite, jer niste sami. Prema sprovedenim istraživanjima, čak 53 odsto vozila ima premalo vazduha u gumama, što je zapravo vrlo opasno.
Premalo vazduha u gumi može skupo da košta. Ako vozite na čak i na malo izduvanim gumama, rizikujete oštećenje pneumatika i povećanje potrošnje goriva.
Zanemarivanje je opasno, jer bez potrebnog pritiska nijedna guma ne može da obavlja svoj posao kako treba. Deformacije greju gumu koja zbog toga na kraju može da pukne. Ipak, ne mora uvek da dođe do ekstremnih situacija, ali ako vam fali svega 0,4 bara do propisanog pritiska, životni vek gume se skraćuje za oko trećinu, a otpor kotrljanju se povećava, što dalje utiče na povećanje potrošnje goriva…
Iz ovog razloga, redovna provera pritiska u gumama treba da bude sasvim normalna navika svakog vozača, jer na kraju tako čuvamo svoj novčanik i povećavamo bezbednost u saobraćaju jer previše ili premalo naduvana guma vrlo lako gubi kontakt sa podlogom pogotovo po mokrom kolovozu, a i put kočenja se produžava.
Pravilo je: na svake dve nedelje na pumpi pri točenju goriva proverite pritisak u gumama. Kao i pred svaki duži put.
Pravilan pritisak za vaš automobil nalazi se u uputstvu za vozilo, sa unutrašnje strane vratanaca od rezervoara ili na ramu vrata. Različiti podaci na nalepnicama odnose se na parametre kada je guma hladna i mogu varirati i zbog dimenzija pneumatika, nosivosti i slično, i to oko 0,5 bara.
Pred duži put, pogotovo ako je vozilo pod većim opterećenjem, podesite pritisak u vašim gumama za 0,3 bara više od propisanog. Možda ćete malo izgubiti na komforu, ali ćete smanjiti otpor kotrljanju i stoga trošiti manje goriva.
Automatska kontrola
Mnoga vozila danas imaju prikaz pritiska u pneumaticima na instrument tabli. Ventili sa senzorom se postavljaju u gumu, i u zavisno od vozila, vozač može da prati stanje, odnosno koliki je pritisak u svakom pneumatiku, ili, u drugom slučaju, dobiće zvučno i vizuelno upozorenje ukoliko je pritisak nepropisan. Postoje i sistemi gde je senzor u samoj kapici ventila.
Kako sa „ranflat“ gumama
Sa „ranflet“ pneumaticima malo je teže videti da li je guma izgubila pritisak. Zato je kod njih obaveza da postoji sistem za praćenje pritiska u gumama, a od 2014. godine ovo se odnosi na sva novoproizvedena vozila.
Takođe, „ranflet“ guma može da se vozi duže vreme sa nepravilnim pritiskom, ali to preti da ona pukne jer zidovi gume nisu dobro podržani. Postoje direktni i indirektni sistemi merenja pritiska – indirektni koriste ABS senzor.
Vazduh je glavni deo gume koji obezbeđuje stabilnost. Upravo zbog toga provere morate obavljati redovno. Ako ne možete sami da se setite, može vaš „smartfon“ koji sigurno imate. Neka vas podseća na to svakih 14 dana.
Proočitajte i koliko će zimske gume biti skuplje ove sezone.
Bonus video: Zašto tokom leta ne smemo da vozimo na zimskim gumama
Pratite nas i na društvenim mrežama: Facebook Twitter Instagram