Prema analizi sajta Polovni automobili, u prva četiri meseca 2022. cene polovnjaka veće su za 23% u odnosu na isti period prethodne godine. S obzirom na aktuelna dešavanja u svetu prodavci i kupci automobila očekuju i dalji rast. Kakvo je sada stanje kada je reč o prodaji polovnjaka u Srbiji i kako se kreću prosečne cene?
Sa ciljem da utvrdi kakvi su efekti geopolitičkih dešavanja u svetu na tržište automobila u Srbiji, sajt Polovni automobili sproveo je anketu kojom je obuhvaćeno 8.436 potencijalnih kupaca i 186 trgovaca automobilima.
Šta kažu prodavci
Gotovo 60% prodavaca automobila smatra da će sukobi u Ukrajini imati efekat na njihovo poslovanje duže od godinu dana. Do pada ponude polovnih automobila došlo je još usled pandemije, a aktuelna dešavanja u Ukrajini mogu samo dodatno da prodube ovakvu situaciju na tržištu. Ona su uzrokovala otežanu nabavku delova i komponenti neophodnih za proizvodnju novih vozila, njihovu manju proizvodnja, a sve to se oslikava i na tržište polovnih automobila, gde je takođe prisutna manja ponuda. Tako, čak 74% prodavaca automobila očekuje pad ponude polovnih automobila usled otežane proizvodnje novih.
Sa druge strane, zanimljivo je da više od 40% anketiranih kupaca (44,1%) ne očekuje da će aktuelna dešavanja u Ukrajini uticati na ponudu automobila, trećina njih (33,1%) očekuje pad ponude, a 23% rast.
Kada su u pitanju prodajni rezultati, čak 74% anketiranih trgovaca očekuje pad prodaje, 18% njih ne misli da će aktuelna situacija imati efekte na prodaju, dok svega 7,5% očekuje rast prodaje usled dešavanja u Ukrajini.
Navedene prognoze povezane su sa percepcijom prodavaca da smanjena potražnja za automobilima izazvana aktuelnim dešavanjima predstavlja najveći izazov za njihovo poslovanje. Čak 37% prodavaca izdvaja upravo smanjenu potražnju kao glavni izazov sa kojim se njihovo poslovanje susreće. Pored toga, kao najveći izazov značajan broj prodavaca navodi i rast cena polovnih automobila (22,6%), kao i pad ponude (18,3%).
Da li kupci odustaju od kupovine automobila?
Većina trgovaca navodi da očekuje promene u ponašanju kupaca automobila u narednom periodu. Tako, većina anketiranih prodavaca smatra da će kupci odložiti kupovinu automobila, dok gotovo 27% njih navodi da veruje da će kupci odustati od kupovine usled geopolitičkih dešavanja u svetu.
U okviru sprovedene ankete sajt Polovni automobili pitao je i kupce da li su aktuelna dešavanja u Ukrajini i svetu uticala na njihovu odluku u kupovini, a njihovi odgovori se donekle razlikuju od navedenih očekivanja prodavaca. Naime, najveći procenat anketiranih kupaca (44,7%) iznosi da sukobi u Ukrajini i trenutna situacija u svetu nisu uticali na njihovu odluku o kupovini i da su bez obzira na to u potrazi za automobilom.
Sa druge strane, 19% njih je odložilo kupovinu, ali navodi da će ipak kupiti automobil ako se pojavi dobra prilika, dok je 16% njih kupovinu odložilo sve dok se situacija ne stabilizuje. Manji, ali značajan procenat anketiranih kupaca (10,9%) je naveo da odustaje od kupovine, a 9% njih je iznelo da će se čak brže odlučiti za kupovinu automobila usled uverenja da će u narednom periodu doći do rasta cena.
Kada je reč o budžetu namenjenom za kupovinu automobila, više od polovine kupaca obuhvaćenih anketom (54,8%) navodi da nisu menjali njegov iznos. Sa druge strane, 31,9% kupaca je smanjilo budžet uprkos rastu cena, a svega 13% je povećalo iznos koji su spremni da izdvoje za kupovinu novog četvorotočkaša.
Značajan rast cena polovnjaka, a kakva su očekivanja za naredni period?
Kupci i prodavci automobila dele mišljenje kada je reč o kretanju cena u narednom periodu. Gotovo 70% prodavaca i oko 60% kupaca očekuje rast cena automobila, dok suprotno tome 17% prodavaca i 22% kupaca očekuje pad.
Sajt Polovni automobili realizovao je analizu prosečnih cena automobila koji su ovim putem oglašeni, a na osnovu nje možemo govoriti o kretanju cena na tržištu u prvom delu ove godine u odnosu na prethodnu i 2020. godinu.
Prema podacima navedene analize, prosečna cena oglašenih automobila oglašenih u periodu od januara do aprila tekuće godine veća je 23% od prosečne cene u istom periodu 2021. i čak 38% u odnosu na isti period 2020. godine.
Manja prodaja polovnih automobila
Prema analizi a na osnovu podataka prikupljenih u saradnji sa „CUBE Team“-om, prodaja polovnih automobila iz uvoza u periodu od januara do aprila tekuće godine manja je za 17% u odnosu na prodaju ostvarenu u istom periodu prethodne godine. Veoma je moguće da je do slabijih prodajnih rezultata došlo usled neizvesne situacije izazvane sukobima u Ukrajini, a upravo su neizvesnost kupci naveli kao glavni razlog odlaganja kupovine.
Poređenja radi, prodaja polovnih automobila u prvoj trećini ove godine nadmašila je prodaju iz 2020. godine za čak 34%, što je donekle i očekivano s obzirom na to da je tada bilo na snazi vanredno stanje. Zbog toga su ovogodišnji rezultati upoređeni i sa prva četiri meseca 2019. godine, kada je prodaja polovnjaka bila svega 6% veća nego tekuće godine.
Prodaja polovnih automobila:
Januar-april 2022. – 44.017
Januar-april 2021. – 53.035
Januar-april 2020. – 32.872
Januar-april 2019. – 47.180
Koje marke se najviše traže?
I u prva četiri meseca tekuće godine najveći broj kupaca polovnih automobila odlučio se za kupovinu onih sa dizel motorom, čak 65%, dok je 31% njih izabralo benzin. Prvi na listi najprodavanijih polovnjaka je Volkswagen, dok ga redom slede: Opel, Peugeot, Audi i Renault.
Da li na auto-placu može da se kupi dobar polovnjak i zašto ne, pročitajte ovde.
Bonus video: Gde su crne tačke na putevima u Srbiji?
Pratite nas i na društvenim mrežama: Facebook Twitter Instagram
Učestvuj u diskusiji ili pročitaj komentare