Wang Chuanfu Foto:ROBYN BECK / AFP / Profimedia

On je direktor kineske firme BYD koja proizvodi električne automobile, a danas je njegova neto vrednost procenjena na 25 milijardi dolara. Ovaj čovek je glavni trn u oku Ilonu Masku, vlasniku američke Tesle čiji automobili na struju više nisu najprodavaniji na svetu.

Vang Čuanfu je vlasnik kineske kompanije BYD – skraćeno od “build your dreams” – koja je od najvećeg svetskog proizvođača baterija za mobilne telefone postala lider u automobilskom sektoru, a podržava je i američki milijarder Voren Bafet koji je 2008. godine kupio 10 odsto BYD-a za 232 miliona dolara.

Zanimljivo je da BYD kompanija nije mnogo poznata van Kine, uprkos tome što je prodala više od 641.000 vozila samo u prvoj polovini 2022, prema Forbsu, dok se Tesla Ilona Maska zaustavila na 564.740 vozila.

Vang Čuanfu je jedan od najbogatijih Kineza

Dok je njegovo bogatstvo u julu iznosilo 27 milijardi dolara, Vangova neto vrednost blago je opala i sada iznosi 25 milijardi dolara, prema Forbsovim podacima. Ipak, Vangova ogromna neto vrednost ne može se zanemariti. Vang je 2009. godine bio na vrhu liste bogataša u Kini nakon što je njegova firma dobila podsticaj od Bafeta.

Wang Chuanfu Foto:EPA-EFE/ROMAN PILIPEY

U to vreme, Vang je zaradio 5,1 milijardu dolara i bio je prvi na godišnjoj listi kineskih bogataša. Forbs je 2021. objavio da se Vangovo bogatstvo povećalo na 23,5 milijardi dolara i da je postao 14. najbogatija osoba u Kini u to vreme, zahvaljujući dvostrukom povećanju cene BYD akcija.

Kako je sa trona svrgnuo Ilona Maska?

BYD se sada takmiči sa Teslom u tome da postane najveći svetski proizvođač električnih automobila. Ironično, Mask je prokomentarisao: „Da li ste videli njihov auto? Mislim da oni ne prave dobar proizvod.“

Međutim, činilo se da se uporni kineski biznismen susreo sa mnogo manje problema tokom pandemije Covid-19 i čak je ostvario velike profite zbog sposobnosti svoje kompanije da diverzifikuje lance snabdevanja i proizvodne baze – za razliku od Maska koji je morao da zatvori svoju kinesku kompaniju. BYD takođe ima jedinstven poslovni model gde ne nabavlja delove od specijalizovanih proizvođača. Umesto toga, proizvodi sopstvene čipove i baterije, kao i 90 odsto BYD delova za automobile i električna vozila.

Wang Chuanfu Foto:EPA/JULIEN TAN

BYD proizvodi i električne kombije u zajedničkom preduzeću sa Mercedes-Benzom (sa početnom cenom od 50.000 dolara), ali su njegovi glavni fokusi putnički automobili, autobusi, kamioni, električni bicikli, viljuškari i punjive baterije.

Vangova kompanija pravi i pet miliona hiruruških maski dnevno

Proizvođač električnih vozila sa sedištem u Šenženu takođe je tvrdio da je najveći svetski proizvođač maski, koji proizvodi oko pet miliona dnevno. Navodno je postao jedan od prvih biznismena koji je napravio zaokret da ispuni potražnju za maskama tokom pandemije Covid-19, piše luxlife.rs.

Stvorio je radnu grupu za dizajniranje i izgradnju novih proizvodnih linija za proizvodnju maski za lice i dezinfekcionih sredstava za ruke (300.000 boca dnevno). Uz pomoć 3.000 inženjera, kompanija je napravila mašine za maske u roku od sedam dana.

„Kao predstavnik kineske proizvodne industrije, smatrali smo da treba da pružimo ruku u ovoj situaciji i da iskoristimo svu svoju snagu da proizvedemo maske“, rekao je Vang početkom 2020.

Prevazišao je veliko siromaštvo

Rođen u okrugu Vuvej u provinciji Anhui u porodici siromašnih farmera, 56-godišnjeg poslovnog mogula su podigla njegova braća i sestre nakon što su izgubili roditelje, prema više izveštaja.

Zatim je studirao hemiju na Central South univerzitetu i magistrirao na Pekinškom institutu za istraživanje obojenih metala, što ga je dovelo do toga da radi kao vladin istraživač pre nego što je osnovao BYD 90-ih.

Ali Vang se u početku suočio sa ogromnim borbama zbog nedostatka vladinih sredstava za istraživače i pribegao je pozajmljivanju novca od rođaka da bi otvorio svoju prodavnicu baterija od nikla.

Od tada je prešao dug put, u najmanju ruku. Na pitanje zašto je ušao u industriju, Vang je odgovorio: „Mislim da to proizilazi iz radoznalosti. Kada vidim nešto dobro, pitam se kako je to tako dobro i želim da saznam zašto i kako je stvoreno, da pronađemo osnovni uzrok njegove dobrobiti.”

Takođe je ponosan na svoju zemlju i jednom prilikom je rekao da „veruje da kineske kompanije mogu da postanu lideri u poslovanju sa alternativnim automobilima zato što prave dobre baterije“.

Kako izgledaju električni automobili koje pravi BYD pogledajte ovde.

Bonus video: Vozili smo najaerodinamičniji automobil na svetu – električni Mercedes EQS

Pratite nas i na društvenim mrežama: Facebook Twitter Instagram