Foto: AFP / AFP / Profimedia

Porodica iz Kalifornije koja je izgubila 15-godišnjeg dečaka kada je Tesla udarila njihov pick-up tuži kompaniju i tvrdi da je njihov sistem autonomne vožnje Autopilot delimično odgovoran. Nacionalna agencija za bezbednost saobraćaja na auto-putevima (NHTSA) saopštila je da je trenutno aktivno preko 20 istraga povodom saobraćajnih nesreća u kojima je učestovao model marke Tesla sa aktiviranim Autopilotom.

Benjamin Maldonado i njegov sin vraćali su se sa fudbalskog turnira avgusta 2019. kalifornijskim auto-putem kada je kamion ispred njih usporio. Benjamin je uključio pokazivač pravca, i prešao u desnu traku. Za samo nekoliko sekundi, u njegov Ford Explorer se zabila Tesla Model 3 koja je išla brzinom većom od 100 km/h. Vozač Tesle se uzdao u rad Autopilota i nije reagovao, ali isto tako ni sistem autonomne vožnje koji može samostalno da ubrzava, koči i skreće nije primetio opasnost.

Foto: Printscreen/YouTube/Whole Mars Catalog

Petnaestogodišnji Jovani koji je sedeo nevezan na prednjem sedištu, od siline udarca je nažalost preminuo. Udes koji se desio samo nekoliko kilometara od glavne fabrike kompanije Tesla bio je razlog da porodica Maldonado pokrene tužbu protiv Tesle. To je samo jedan od slučajeva kada su se saobraćajne nesreće dogodile zbog grešaka Autopilota, pa je sada jedna od glavnih tema u Americi da li je ovaj sistem dovoljno bezbedan da se koristi u svakodnevnom saobraćaju.

Nacionalna agencija za bezbednost saobraćaja na auto-putevima (NHTSA) saopštila je da je trenutno aktivno preko 20 istraga povodom saobraćajnih nesreća u kojima je učestovao model marke Tesla sa aktiviranim Autopilotom.

Najmanje tri vozača Tesle su preminula na auto-putevima od 2016. u udesima gde je bio uključen ovaj sistem autonomne vožnje koji nije prepoznao prepreke na putu. U dva slučaja, automobil nije prepoznao prikolicu kamiona, dok je u trećem slučaju betonska barijera bila ta koju kamere i senzori nisu primetili.

Prošlog meseca, Federalna agencija za bezbednost saobraćaja objavila je listu koja pokazuje da je najmanje 10 ljudi poginulo u osam saobraćajnih nesreća u kojima je Autopilot bio aktivan od 2016. Ova lista uključuje udese i na magistralnim i lokalnim putevima, ali ne i udes kada je preminuo Jovani Maldonado.

Tužba porodice Maldonado je samo jedna u nizu protiv Tesle zbog problema sa radom njihovog Autopilot sistema. Policijski izveštaj je okrivio vozača Tesle, a ne automobil, zbog nepažnje i vožnje pri nebezbednoj brzini.

Tu dolazimo do glavnog problema koji će zadesiti sve predlagače zakona u narednom periodu kada se priča o autonomnoj vožnji. Ko će biti kriv u slučaju saobraćajne nesreće, proizvođač automobila ili vozač?

Jedna od mana Teslinog Autopilota jeste da ne prati šta vozač radi. Brojni video snimci i fotografije su nas šokirali tokom prethodnih par godina, kada su vozači Tesle aktivirali ovaj sistem i rešili da odremaju, neki na prednjem, a neki čak i na zadnjem sedištu.

Foto: Youtube/Mr. Hub

Poređenja radi, proizvođači poput General Motorsa ili Forda koji imaju slične sisteme koriste kamere kako bi pratili u kom smeru su usmerene oči vozača i da li je posvetio punu pažnju dešavanjima na putu. Ukoliko Super Cruise sistem General Motorsa primeti da je vozač ne obraća pažnju na saobraćaj, nakon nekoliko upozorenja će se ugasiti i obavestiti vozača da on sada upravlja automobilom.

Sistemi autonomne vožnje i dalje nisu zamena za vozača, i potrebno je još mnogo godina testiranja kako bi sa sigurnošću mogli da prepustimo kontrolu automobilu. Žrtve saobraćajnih nesreća u kojima je učestvovao Autopilot su se nažalost u ovo uverili iz prve ruke. Tužbe protiv Tesle verovatno neće proći na sudu, jer po sadašnjim zakonima automobil ne može biti kriv za udes već isključivo vozač, ali bi mogle da nateraju Teslu da adaptira rad ovog sistema kako bi njihovi automobili bili sigurniji na putevima.

Bonus video: Pogledajte kako će izgledati vozovi u budućnosti

***

Pratite nas i na društvenim mrežama:

Facebook

Twitter

Instagram

Koje je tvoje mišljenje o ovoj temi?

Učestvuj u diskusiji ili pročitaj komentare