Foto:Shutterstock

Kineska kompanija GAC predstavila je prototip motora koji koristi tečni amonijak, a koji bi u budućnosti mogao da bude alternativa pogonu na benzin, vodonik i električnu energiju. Agregat razvijen u partnerstvu sa Tojotom, insipirisan je pomorskom i transportnom industrijom, gde se istražuje korišćenje amonijaka umesto dizela u brodovima i kamionima.

Kako tvrdi kineska kompanija u državnom vlasništvu, ovo je prvi motor ikada sa pogonom na vodonik koji je namenjen za putničke automobile. Četvorocilindarski agregat zapremine 2 litra razvija 163 KS, sa ugljeničnim otiskom koji je za 90% manji u poređenju sa benzinskim motorom.

Brojni problemi u razvoju

Tokom godišnje prezentacije o novoj tehnologiji, čelnici kompanije GAC su izjavili da su prilikom razvoja ovog agregata bili suočeni sa raznim preprekama, poput viška azotnih oksida i rasta pritiska u cilindrima.

„Prevazišli smo bolnu tačku amonijaka koji nije prigodan za brzo sagorevanje, i spremni smo da koristimo amonijak kao gorivo u industriji putničkih automobila“, izjavio je Qi Hongzhong, inženjer naučno-istraživačkog centra GAC-a.

Proizvodnja amonijaka još uvek nije potpuno čista

Za tradicionalan način proizvodnje amonijaka potrebna je velika količina energije, koja uglavnom ne dolazi iz obnovljivih izvora.

Ipak, nedavni razvoji tehnologije i čiste energije doveli su do manje proizvodnje „zelenog“ amonijaka, koja koristi obnovljive izvore energije za proizvodnju bez ugljeničnog otiska.

Više od dve trećne svetske godišnje proizvodnje amonijaka koristi se u poljoprivredi kao đubrivo. Pored toga, amonijak ima funkciju rashladnog gasa u proizvodnji plastike, tekstila, eksploziva i pesticida.

Foto:Shutterstock

Prednosti i mane amonijaka kao goriva

Ono što mnoge zabrinjava u komercijalnoj upotrebi amonijaka jeste da se radi o veoma toksičnoj supstanci koja se uglavnom koristi kao đubrivo, ali zbog svoje zapaljive prirode, amonijak je pogodno rešenje za buduće potrebe transporta.

Foto:Shutterstock

Amonijak poseduje oko polovinu energetske gustine benzina, od oko 3,6 kWh po litru, ali sagorevanjem ovog gasa nema emisije ugljenika, ugljovodonika, kao ni ugljen-dioksida.

Bonus video: Vozili smo kineski električni krosover skockan za Evropu – MG ZS

Koje je tvoje mišljenje o ovoj temi?

Ostavi prvi komentar