Foto: Shutterstock

Proizvođači automobila su u potpunosti zanemarili mogućnost korišćenja amonijaka kao goriva, ali pojedini naučnici smatraju da je ovaj gas dobar izbor za pokretanje automobila.

Pođimo od pitanja zašto bi iko želeo da koristi amonijak kao gorivo za svoje vozilo? Pre svega, amonijak je široko dostupan, a jedan od izvora je, znate već – urin. Ovo jedinjenje odlikuje velika gustina energije, a prilikom njegovog korišćenja nema emisija CO2 niti drugih gasova staklene bašte.

Amonijak kao gorivo nije više u isključivo teorijskom domenu. Univerzitet politehnike u Hong Kongu napravio je prvo vozilo za golf na amonijak 2021. godine, a plan je da se ova tehnologija uskoro primeni i na javni prevoz.

Pošto se amonijak sastoji od azota i vodonika, ideja je da se u katalizatoru odvoje ova dva elementa pri čemu bi se azot ispuštao u atmosferu, a vodonik koristio kao gorivo u gorivnim ćelijama.

Kada se pogleda proces, postavlja se pitanje zašto ne koriste vodonik nego dodatno komplikuju sa uvođenjem amonijaka. Profesor Erik Čeng sa pomenutog univerziteta kaže da za to postoji opravdan razlog: amonijak je stabilniji od eksplozivnog vodonika, bezbedniji je za transport i može se kompresovati u tečno stanje pod manje zahtevnim uslovima. Takođe, oštar miris odmah upozorava vozače na curenja, što nije slučaj sa vodonikom, tvrdi Čeng.

Međutim, defitivno postoje i neke mane amonijaka. Ako postoji dobra strana njegovog oštrog smrada koji tera suze na oči, onda je to njegova uloga upozorivača. Amonijak je jako štetan po ljudsko zdravlje i njegova šira upotreba sigurno bi zahtevala dodarne mere opreza, možda čak i nošenje gas maski. A možete li da zamislite smrad koji bi se širio od pumpe na kojoj se toči amonijak? U blizini sigurno ne bi bilo hotela i turističkih destinacija, to je sigurno.

Kako piše Energetski portal, amonijak je izuzetno korozivan što znači da bi kroz nekoliko godina maltene uništio rezervoar vašeg automobila. Učestala zamena rezervoara, iako zvuči izvodljivo, za mnoge će ipak biti nepraktična i predstavljaće dodatni trošak.

Da li će amonijak ipak doživeti svoj procvat u svetu eko-mobilnosti, ostaje da vidimo. Do tada, čini se da amonijak ima veliki potencijal za proizvodnju zelene električne energije, a izraelska kompanija GenCell je pionir u ovoj oblasti. Struju proizvode godinu dana iz samo jedne cisterne amonijaka po već spomenutom principu odvajanja azota i vodonika. Ovakvi generatori mogu se postaviti bilo gde i koristiti za off-grid napajanje gradilišta, bolnica i ruralnih oblasti.

Bonus video: Vozili smo Daciu Jogger – Da li je ovaj „rumun“ najbolji izbor?

Pratite nas i na društvenim mrežama: Facebook Twitter Instagram

Koje je tvoje mišljenje o ovoj temi?

Ostavi prvi komentar