Dimitrije Vojnov i Marina Tucaković Foto: Vesna Lalić, Zoran Lončarević

Ne morate biti „Jugosloven“, čak ne morate uopšte znati šta taj izraz znači, kakva je ta zemlja bila i gde se prostirala da biste shvatili, ili možda pre osetili, šta je vreme dominacije Marine Tucaković pop muzikom na tim prostorima značilo i koliko je bilo – svetski izrečeno, ispevano.

PROČITAJTE JOŠ

Dela Marine Tucaković su oduvek prevazilazila žarove, a njena umešnost se vremenom „prelila“ i na znatno komercijalniju stranu muzike. Možda upravo izbor pesama koje je na našu molbu napravio scenarista Dimitrije Vojnov, inače veliki ljubitelj dela Marine Tucaković, oslikava veštinu Marinine spisateljske transformacije ispevanu kroz vreme(na), žanrove, okolnosti, pevače…

Zana – Jutro me podseća na to

Ovo nije pesma stihova, već svih izraza i muzike i aranžmana. Ovde je Zana bila Knife pre Knife-a, baš zahvaljujući i Marininim snažnim, jednostavnim stihovima jake imaginativnosti.

Magazin – Tri sam ti zime šaptala ime

Ovo je jedna od onih pesama koju kad čujete mislite da je neko iz Splita sastavljao i zvučnik sa kog odjekuje, a kamoli muziku i stihove. Ali ne, ovo je zapravo Marina. Iako se danas Tončijevi stihovi poistovećuju sa njegovom suprugom i saradnicom Vjekoslavom, Marina mu je bila ključni saradnik. U knjizi „Zvuci granice“ Ketrin Bejker, iznosi se čak pretpostavka da je tokom rata Marina inkognito pisala za Magazin šaljući pesme faksom iz Budimpešte. Naravoučenije glasi: imaginarij nekog podneblja u pop muzici se gradi, nije urođen.

Ceca – Kukavica

U filmu „Turneja“, kada je izvršena aproprijacija ovih stihova i kada su preneti u drugi kontekst, osetila se njihova snaga i kao da su na neki način prerasli tu scenu i odbili da budu samo zgodno izabran detalj. U saradnji sa Cecom, Marina je pretvorila tzv. novokomponovanu narodnu muziku u srpski imperijalni kulturni proizvod i digla je na nivo posle koje više nema dileme ko je pobednik u kulturnom ratu i kod nas i u regionu.

Oliver Mandić – Pitaju me, pitaju

Ova pesma je za mene dobila novi život u obradi slovenačke grupe Silence, u kojoj je zazvučala kao da je skinuta sa albuma „Violator“ grupe Depeche Mode. Kod Mandića Marinini stihovi zvučali su drugačije nego kod Silence-a, budili su drugačiji utisak, pokazujući da mogu da prežive više različitih čitanja.

Džej – Nedelja

Neobični crossover koji danas vlada našim radio stanicama – pesme koje nisu ni pop, a nisu ni narodnjaci, počeo je kada je Džej od momka sa ulice, preciznim vođenjem Fute i Marine, postao ikona koja prevazilazi žanrove. Pesma „Nedelja“ je nastala u vreme kada se to prevazilaženje žanrova radilo kroz celokupan utisak pesme i univerzalnost njene teme i emocije, a ne kroz sitnu manipulaciju muzičkim detaljima.

Bonus video

Marija Šerifović o Marini Tucaković: Završena je jedna epoha na muzičkoj sceni

Pratite portal Nova.rs i na društvenim mrežama InstagramFejsbuk i Tviter.

Koje je tvoje mišljenje o ovoj temi?

Učestvuj u diskusiji ili pročitaj komentare