Kupili ste kartu, pojavili ste se na aerodromu, spremni ste za let - verovali ili ne, avio-kompanija i u tom slučaju ima pravo da vas "skine" i ne dozvoli ukrcavanje. Postoji više situacija u kojima to može da vas zadesi. Ipak, postoji i jedno pravilo koje treba da ispoštujete da biste smanjili mogućnost da dođe do takve neprijatne situacije - čekrajte se online i na taj način rezervišite svoja mesta.

Osoblje na aerodromu ili avionu ima pravo da u određenim slučajevima uskrati putniku pravo da leti, bez obzira na to da li je platio kartu – zvuči surovo, ali je tako.

Ilustracija avion putnici Foto:Shutterstock

Prvi su bezbednosni razlozi. Primera radi, ukoliko putnik nosi oružje ili upućuje pretnje zaposlenima ili ostalim putnicima, ponaša se nasilno ili se proceni da je pod dejstvom alkohola i droge, osoblje može da mu uskrati pravo da poleti. Stručnjaci ističu da treba biti obazriv i sa šalama – nema potrebe za neumesnim izjavama o tome kako je u avionu bomba, čak i ako je u pitanju samo pokušaj šale.

Potom, ako osoblje proceni da putnik ima određene zdravstvene probleme koji mogu da ugroze ostale putnike, od njega može da se zahteva da obavi pregled kod aerodromskog lekara ili da mu se jednostavno ne dozvoli ukrcavanje na let.

Čak i ako putnik nema simptome zarazne bolesti, već ima hronične zdravstvene probleme, on to mora da naglasi prilikom rezervisanja karte, kako bi avio-kompanija procenila da li može da putuje u tom stanju.

Tu su, naravno, i administrativni razlozi, kao što je posedovanje pasoša koji je istekao ili će isteći za manje od tri meseca. Takođe, problem može da pravi i neodgovarajuća viza.

PROČITAJTE JOŠ

Problem može da nastane i ukoliko osoblje aerodroma, a češće služba pogranične kontrole, proceni da putnik ne ispunjava određene imigracione ili emigracione propise, odnosno ukoliko nema povratnu kartu, ne može da dokaže kada će se vratiti ili nema dovoljno novca u kešu, koji je propisan za svaku državu, za planirano putovanje.

Šta kad ima previše putnika?

Razlog koji, čini se, najviše može da izbaci iz takta putnika kojem nije dozvoljeno da poleti, jeste prekomeran broj putnika, odnosno previše prodatih karata za taj let.

Naime, avio-kompanije često prodaju veći broj karata nego što u avionu zapravo ima mesta, jer su procenile da se na letu neće pojaviti svi putnici. Inače, iako možda nije fer prema putnicima koji mogu da ostanu bez sedišta u avionu, stručnjaci ističu da je ovo sasvim validna strategija avio-kompanija, koja je u primeni već dugi niz godina. Kada procena avio-kompanije ipak „zakaže“, pa se pojavi više putnika od očekivanog, događa se „komercijalni overbook“, što zapravo nije toliko česta pojava, ali se ipak dešava.

Foto:shutterstock by Mayuree Moonhirun; shutterstock by Ulrike Stein

Kako se navodi na sajtu nacionalnog prevoznika „Er Srbije“, kada osoblje na aerodromu posumnja da će možda biti potrebe da nekome „uskrate ukrcavanje“, odnosno skinu ga s leta, prvo će pitati ima li, među ostalim putnicima, dobrovoljaca koji žele da odustanu od leta i ustupe svoje mesto.

Iako ti dobrovoljci kasnije mogu da odaberu da li žele novčanu nadoknadu ili novi let, uz određene pogodnosti, u realnosti su male šanse da će neko toliko želeti da se odrekne putovanja.

U tom slučaju, putnik koji neće moći da leti, zapravo neće imati izbor.

Imaju li „skinuti“ putnici pravo na nadoknadu?

Prva opcija za oštećene putnike koji su odlučili da putuju preko Er Srbije je isplata naknade od 250 evra za letove do 1.500 kilometara, 400 za letove do 3.500 kilometara i 600 evra za letove koji su još duži od toga. Ukoliko avio-kompanija ponudi oštećenom putniku da mu preusmeri putovanje do odabrane destinacije, putem nekog drugog, alternativnog leta, ova naknada može da se smanji za 50 odsto, i to ukoliko vreme dolaska tog novog leta ne prevazilazi planirano vreme dolaska prvobitno planiranog leta – za dva sata za letove do 1.500 kilometara, za tri sata za letove do 3.500 i četiri sada za duže letove.

Foto: Privatna arhiva

Putnici koji su ovakvu situaciju doživeli na beorgadskom aerodromu „Nikola Tesla“, naknada će biti isplaćena putem elektronskog transfera, uplatom na platnu ili kreditnu karticu, u kešu ili putem EMD-a, elektronskog dokumenta koji može da se koristi jedino za kupovinu nove karte na Er Srbija letovima. Izbor je na oštećenom putniku. Iz Er Srbije ističu da, ako iz nekog razloga, putnik nije dobio nadoknadu štete ili je odbijen na nekom aerodromu u inostranstvu, treba da pošalje zahtev za odštetu odeljenju Podrške putnicima.

Foto: Vesna Lalić/Nova.rs

Pored toga, putnik treba da odabere da li želi da mu se, pored naknade, vrati uplaćeni novac ili da dobije preusmerenje, odnosno novi let sa što sličnijim uslovima, u najbržem mogućem roku.

Ako je putnik u inostranstvu, a aerodrom za novi let nije isti kao onaj koji je prvobitno plaćen, Er Srbija će pokriti troškove prevoza do aerodroma.

London aerodrom Foto:Rick Findler/Story Picture Agency / Shutterstock Editorial / Profimedia

Na kraju, Er Srbija će oštećenom putniku, u skladu sa vremenom čekanja, obezbediti besplatne obroke i osveženja, kao i dva besplatna telefonska poziva, teleksa ili poruke putem mejla ili faksa, ali i besplatni hotelski smeštaj ukoliko je boravak neophodan, uz besplatni prevoz do prenoćišta.

Iznenadna doplata

Kako je portal Nova.rs već pisao, Saša M. nedavno je doživeo neprijatnu situaciju na aerodromu, jer je, da bi mogao da se ukrca i poleti, morao da doplati. Zaboravio je da se čekira, pa samim tim nije ni rezervisao kartu onlajn, što je, ispostaviće se, neophpdan korak da bi ušao ne let. Zbog toga je na aerodromu morao da doplati 48 evra, kako bi uopšte mogao da poleti.

Koje je tvoje mišljenje o ovoj temi?

Učestvuj u diskusiji ili pročitaj komentare