Foto:TANJUG/ TARA RADOVANOVIĆ/ nr

Prema prvim najavama srpkih zvaničnika, brza pruga od Beograda do Budimpešte, dužine 183 kilometra, trebalo je da bude gotova još davne 2017. godine. Radovi na njoj su, međutim, počeli su tek 2018. a zbog kašnjenja sa povlačenjem kredita Srbija je Rusiji do sad platila penale u visini od 4,7 miliona američkih dolara.

Nakon što je u decembru 2014. godine na samitu Kine i 16 zemalja centralne i istočne Evrope u Beogradu dogovorena modernizacija pruge Beograd-Budimpešta, tadašnja ministarka građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture Zorana Mihajlović i tadašnji premijer Srbije Aleksandar Vučić, više puta su najavljivali da će radovi na pruzi početi do kraja 2015. godine.

Uporedo sa obećanjima o početku, Vučić je u decembru 2014. godine najavio da će pruga biti gotova već u junu 2017. godine, da bi godinu dana kasnije, na predstvaljanju projekta rekao da će pruga kojom će vozovi od Beograda do Budipešte ići do 200 kilometra na sat biti otvorena 2018.

Iako je aktuelni predsednik Srbije u toku 2016. i 2017. godine tvrdio kako su radovi već počeli, njih tada niko nije uspevao da vidi. Zvaničan početak prve deonice ove pruge od Beograda do Stare Pazove obeležen je 28. novembra 2017. godine, ali su radnici na gradilištu po prvi put viđeni tek u junu naredne godine.

Dok se radilo na prvoj i najkraćoj deonici od 30 kilometara, u toku permanentne predizborne kampanje stizala su nova obećanja o datumu završetka.

Ministarka Mihajlović je tako u julu 2019. godine navela da će deonica od Beograda do Novog Sada biti završena do novembra 2021. godine, da bi tadašnji vršilac dužnosti direktora “Infrastruktura železnica Srbije” Miroljub Jevtić ubrzo kao rok za završetak naveo kraj 2022.

Kada su u pitanju sve tri deonice, najnovije zvanično obećanje stiglo je julu ove godine nakon sastanka predsednika Srbije i premijera Mađarske Viktora Orbana. Vučić je tom prilikom obećao da će do kraja godine biti gotova pruga Beograd – Novi Sad, a da će pruga u potpunosti biti završena do novembra 2022. godine.

Radovi na drugoj deonici Stara Pazova – Novi Sad, dugoj 43 kilometra, prema saopštenju Železnice Srbije, počeli su sa izgradnjom tunela i vijadukta u Čortanovcima 11. avgusta 2017. godine, a na otvorenoj pruzi 16. marta 2018. godine, dok je rok za završetak 31. decembar.

Najduža deonica od Novog Sada do Subotice, duga 107 kilometara, nije još ni započeta, pa ostaje upitno i da li će poslednje obećanje predsednika Srbije biti ispunjeno.

Zbog pomeranja rokova Srbija plaćala penale

Projekat izgradnje brze pruge Beograd – Budimpešta, kada je započet 2014. godine, procenjen je na dve milijarde dolara. Prva i treća deonica ove pruge finasiraju se mahom iz kineskih kreditia, dok je drugu deonicu Stara Pazova – Novi Sad Srbija novac pozajmila od Rusije.

Kako je nedavno objavio BIRN, zbog grešaka koje je Institut za saobraćaj CIP napravio prilikom projektovanja vijadukta i tunela u Čortanovcima, država je morala da ruskom partneru plati odštetu od oko 30 miliona dolara. Uz to je, zbog kašnjenja u povlačenju tranši ruskog kredita za izgradnju deonice od Stare Pazove do Novog Sada, Srbija platila kaznu veću od 4,7 miliona američkih dolara.

BIRN je došao i do dokumenata koji pokazuju da novac iz ovog ruskog kredita u visini od 800 miliona dolara, nije korišćen isključivo za gradnju pruge, već i za zakup šest automobila od ruske firme RŽD, koja je izvođač radova na deonici od Stare Pazove do Novog Sada, što je plaćeno skoro neverovatnih 720.000 dolara.

Kada je reč o prvoj deonici, Srbija je početkom novembra 2016. na samitu u Rigi potpisala komercijalni ugovor sa konzorcijumom kineskih kompanija, za radove na rekonstrukciji po ceni od 350 miliona dolara, uz mogućnost da porastae do deset odsto. Ono što je posebno zanimljivo u ovom ugovoru je da je njime izvođač radova izuzet od plaćanja PDV-a i carina, što znači da Srbiju sve monogo više košta.

Na osnovu ugovora o zajmu, potpisanog godinu dana ranije u Sofiji, izgradnju deonice Novi Sad-Subotica dugu 107 kilometara sa 943 miliona dolara finansira konzorcijum kineskih kompanija. Koliko će ukupno novca biti potrošeno i kada ćemo vozom od srpske do mađarske prestonice moći da stignemo za manje od tri sata, ostaje još da vidimo.

Bonus video: Kako Aleksandar Vučić simbolično šrafi pragove pruge

Pratite nas i na društvenim mrežama:

Facebook

Twitter

Instagram

Koje je tvoje mišljenje o ovoj temi?

Učestvuj u diskusiji ili pročitaj komentare