Udruženje pozorišnih kritičara Srbije: Cenzura se vraća u naš teatar

Kultura 02. avg. 202114:57
Podeli:
Pozorište
Foto: PATRICK PLEUL / AFP / Profimedia

Кada je u časopisu "Scena" pre više od trideset godina objavljen broj posvećen zabranama pozorišnih predstava, svima nam se činilo da je sa takvom praksom zauvek završeno. Međutim, skorašnja dešavanja vezana za predstavu "Кazimir i Кarolina" Salašarskog pozorišta pojačavaju bojazan da se cenzura vraća u naš teatar, navodi se u saopštenju Predsedništva Udruženja pozorišnih kritičara i teatrologa Srbije povodom zabrane turneje pomenute predstave po Vojvodine.

Salašarsko pozorište iz Kavila kod Bačke Topole otkazalo je turneju na zahtev Nacionalnog saveta mađarske nacionalne manjine (MNS) u Srbiji, koji je ocenio da se u predstavi „Kazimir i Karolina“ koristi „neprimeren rečnik“.

U saopštenju kritičara i teatrologa dalje se navodi da iako formalno nije zabranjeno izvođenje predstave, onemogućavanjem turneje. „koja je suštinski deo rada ovog pozorišta, de facto je Pozorište suočeno sa cenzurom“.

„Razlozi za ovakvu odluku su nejasni i sasvim očigledno vanpozorišni i nemaju nikakve veze sa dramskim delom koje je postavljeno na scenu, s pozorištem koje je dramu stavilo na repertoar ili sa umetničkim timom koji je realizovao predstavu. Jer, Salašarsko pozorište, po rečima samog Nacionalnog Saveta mađarske nacionalne manjine, predstavlja jednu od najvećih kulturnih vrednosti Mađara Vojvodine. Кomad ‘Кazimir i Кarolina’ Edena fon Horvata, jedan je od najpoznatijih evropskih antifašističkih komada. Reditelj Robert Lenard je ugledni pozorišni umetnik, a glumci koji učestvuju u realizaciji projekta predstavljaju mladu nadu našeg teatra.

Udruženje kritičara i teatrologa Srbije zalaže se da se pozorište uvek i isključivo ocenjuje pozorišnim kriterijumima, jer je to osnovni uslov za uspešno umetničko stvaranje i duhovni i kulturni razvoj svakog naroda. Teatri i pozorišne predstave mogu biti predmet kritičke analize, i o njima je moguće suditi samo ako se dogodi susret predstave i publike, zato predlažemo da Nacionalni Savet mađarske nacionalne manjine preispita donetu odluku i odobri Salašarskom pozorištu turneju da bi publika procenila domete i vrednost predstave.

Takođe, predlažemo kolegama pozorišnim kritičarima i teatrolozima da gledaju ovu predstavu i progovore o njoj sa profesionalnog i stručnog stanovišta. Svaki oblik cenzure unosi nemir i strah te guši slobodu, a pozorište je bilo i jeste prostor slobode.

Istovremeno se energično protivimo bilo kakvom uplivu politike ili političkih kriterijuma u procenu pozorišnog, kao i svakog drugog umetničkog dela“, zakljčuje se u saopštenju Udruženja pozorišnih kritičara i teatrologa Srbije.

Potpredsednik Upravnog odbora Salašarskog pozorišta Zoltan Devai rekao je da je planirana turneja po vojvođanskim selima okončana, iako im Mađarski nacionalni savet nije precizirao suštinu zahteva i dodao je je ovo oblik uvođenja cenzure u pozorište.

Kako je preneo Radio Slobodna Evropa, predsednik Mađarskog nacionalnog saveta (MNS) Jene Hajnal, naveo je da predstava „Kazimir i Karolina“ „dovodi u pitanje svetlu prošlost i nasleđe ovog pozorišta“.

“Ali zaista ne znamo zbog čega. Kritikujemo pojave u društvu ali nikoga nismo po imenu pomenuli. Ne mislim da su psovke u predstavi pravi problem. Ranijih godina bilo je komada u kojima je bilo mnogo više vulgarnog jezika, kritike prema politici, društvu i veri, ali su sve turneje išle do kraja“, istako je Devai.

Nakon ovog događaja, Žuža Kalmar, glumica Drame na mađarskom jeziku Narodnog pozorišta Subotica, podnela je ostavku u Mađarskom nacionalnom savetu (MNS) i pozvala javnost da podrži Salašarsko pozorište i mlade glumce, da ne izgube veru već na početku njihovih karijera.

 

Komentari

Vaš komentar