U takmičarskom programu najznačajnijeg svetskog festivala u Kanu, koji se svečano otvara večeras, su nova ostvarenja Vesa Andersona, Sergeja Loznice, braće Darden, Džafara Panahija, Ričarda Linklejtera, i čak sedam filmova koje potpisuju rediteljke.
– Kad sam prvi put došla na Kroazetu, samo što sam postala punoletna. Napunila sam 18 godina i bila sam nepoznata. Ali, posle tog proleća 1953. godine u Kanu postala sam zvezda.
Davnih dana tako je govorila ikona francuske kinematografije Brižit Bardo. Otuda je sasvim opravdana ona najčešća medijska šala pred start svake filmske smotre na Kroazeti – da se na kanskom crvenom tepihu može videti više zvezda nego na nebu…

Najznačajniji filmski festival, onaj u Kanu počinje večeras po 78. put. Kroazetu na Azurnoj obali tokom naredne dve nedelje, tačnije do 24. maja okupiraće sve same zvezde, ali i oni željni slave i prizanja – glumci, reditelji, scenaristi, producenti iz čitavog sveta, od najvećih holivudskih zvezda do onih iz Francuske, Belgije, Irana, pa i Srbije.

A publici na crvenom tepihu pokloniće se i doajen glume – Robert de Niro. Velikom američkom glumcu biće uručena počasna Zlatna palma – za životno delo. Ne slučajno, jer će se naredne godine navršiti pet decenija od kako je film „Taksista“ Martina Skorsezea, po scenariju Pola Šredera, i u kom De Niro briljira osvojio Zlatnu palmu u Kanu.

Američki sineasta Spajk Li, koji je pre četiri godine predsedavao žirijem, u vantakmičarskoj selekciji predstavlja premijerno novi fim „Highest 2 Lowest“, kao novo viđenje Kurosavinog ostvarenja iz 1963. „High To Low“. U Lijevom filmu Denzel Vošington tumači muzičkog mogula koji biva žrtva ucene. Pored Lijevog, u istoj selekciji kanska publka videće i novu komediju Itana Koena „Honey Don’t!“, kao nastavak prošlogodišnjeg ostvarenja „Drive Away Dolls“. Ovo je Koenov drugi film iz, kako je objasnio, „lezbijske trilogije“. Tu je i jedan od najiščekivanijih blokbastera, nastavak „Nemoguće misije“, naslovljen „The Final Reckoning“. Tom Kruz će se tačno tri godine nakon nastavka „Top gana“, koji je posle Kroazete ostvario neverovatan uspeh na boks-ofisu, ponovo pokloniti na kanskom crvenom tepihu.

Ista selekcija predstavlja i krimi dramu „Privatan život“ Rebeke Zlotovski sa Džodi Foster, Viržinijom Efirom i Danijelom Otejom u glavnim ulogama, koja donosi storiju o ženi psihijatra koja pokreće privatnu istragu posle smrti jednog od svojih pacijenata. A u vantakmičarskom programu je i naslov kojem je pripala čast da otvori 78. smotru – „Leave One Day“ Ameli Bonin. Posredi je presedan, s obzirom da prvi put u istoriji premijera jednog debitantskog filma označava početak Kanskog festivala.
A u takmičarskoj selekciji je velika gužva. Brojni priznati sineasti, glumci, ali i veliki broj dama u trci su za Zlatnu palmu za najbolji film, pa scenario, režiju, odnosno mušku i žensku ulogu… U Kan se vraća Ves Anderson s filmom „The Phoenician Scheme“. Američki sineasta je po četvrti put u trci za Zlatnu palmu, s filmom u kom igraju Bil Mari, Džefri Rajt, Riz Ahmed, Tom Henks, Skarlet Johanson, Benisio del Toro, Vilijam Defo zbog čega se, kako najavljuju svetski mediji, očekuje najveći skup zvezda na jednom mestu.

Još jedan Amerikanac – Ričard Linklejter predstavlja naslov snimljen u Francuskoj „Novi talas“, a Sergej Loznica „Two Prosecutors“. Džafar Panahi, koji je 2011. master traku s naslovom „This Is Not A Film“ prokrijumčario na USB-u skrivenom u torti, vraća se s filmom „It Was Just an Accident“, prvom posle „No Bears“ koji je 2022. trijumfovao u Veneciji. I opet je i ovo ostvarenje Panahi uradio u tajnosti i bez dozvole iranskih vlasti. Dansko-norveški sineasta Joakim Trir, poznat po „Najgoroj osobi na svetu“, ponovo sarađuje i u novom filmu „Sentimental Value“ s Renate Reinsve u kom igra i Stelan Skarsgard.

Reditelj Tarik Saleh, nagrađen u Kanu za najbolji scenario, donosi pred publiku naslov „Orlovi republike“ priču o voljenom glumcu kojeg tumači Fares Fares koji preko noći pada u nemilost egipatskih vlasti, a u filmu „Fuori“ italijanski reditelj Mario Martone ispreda storiju o književnici koja zbog neočekivanog čina biva zatvorena, a iza rešetaka sklapa neobično prijateljstvo s mladim zatvorenicama. U Glavnom programu su i naslovi „Dosije 137“ Dominika Mola, te „Mezimica“, „Tajni agent“ Klebera Mendonsa Filja, „The History of Sound“ Olivijea Emanusa u kom igra Pol Meskal, „Eddington“ Arija Astera u kome glavne uloge tumače Žoakin Finiks i Pedro Paskal.

Dvostruki laureati Zlatne palme Žan-Pjer i Lik Darden se vraćaju u Kan s filmom „Dom mlade majke“, u kom donose priču o pet mladih majki koji žive u prihvatilištu u stravičnim uslovima i teže boljoj budućnosti za svoju decu i za sebe.
Čak sedam rediteljki je ovoga puta u trci za Zlatnu palmu. Japanska rediteljke Čija Hajakava u „Renoaru“ donosi emotivnu priču o punoletstvu i otpornosti, nemačka sineastkinja Maša Šilinski predstavlja „Sound of Falling“, o četiri generacije žena koje je spojila trauma, američka zvezda indi filma Keli Rajhart – „Majstora uma“, Hafiša Herzi „La Petite Derniere“, a španska rediteljka Karla Simon, koja je 2022. trijumfovala na Berlinalu, u Kan premijerno donosi – „Pohod istine“. Autorka kultnog filma „Moramo da pričamo o Kevinu“, Škotlanđanka Lin Remzi adaptirala je čuveni roman Arijane Harviks „Crkni, ljubavi“ i spojila glumački tandem Dženifer Lorens/Robert Patinson.

Velika su očekivanja od nekadašnje laureatkinje Zlatne palme za „Titan“, Francuskinje Žulije Dikorno. Ova scenaristkinja i rediteljka u novom filmu „Alfa“ donosi priču o jedanaestogodišnjoj devojčici koja živi u izmišljenom gradu nalik Njujorku u koji stiže epidemija side…
Kanskim žirijem predsedavaće slavna francuska glumica Žilijet Binoš. O 22 naslova, koliko ih je u takmičarskom programu, pored Binoševe, odlučivaće njene američke kolege Hali Beri i Džeremi Strong, kao i korejski sineasta Hong Sangso, te francusko-marokanska književnica Lejla Slimani, indijska rediteljka Pajal Kapadija, meksički reditelj Karlos Rejgadas, italijanska glumica Alba Rorvaher i Dieudo Hamadi iz Konga.
S velikim nestrpljenjem čekaju se poduhvati poznatih glumaca iza kamere, naročito dve glumačke dive – Kristen Stjuart i Skarlet Johanson. U selekciji Izvestan pogled Kristen Stjuart donosi na veliko platno memoare spisateljice Lidije Juknavič, koju u filmu „The Chronology of Water“ tumači Imodžen Puts, dok Skarlet debituje kao rediteljka s ostvarenjem „Eleanor the Great“ u kom igra Džun Skuib.

Glumac koji je igrao glavnu rolu u filmu Rubena Ostlunda „Trougao tuge“, ovenčanog Zlatnom palmom u Kanu – Haris Dikinson napisao je scenario i režirao naslov „Urchin“, čija se priča odvija na londonskim ulicama.
Kanske premijere je program koji donosi čak deset novih filmova, među njima „Ostrvo Amrum“ Fatiha Akina i „Nestanak Jozefa Mengelea“ Kirila Serebrenikova.
Slavni ruski reditelj, koji živi u egzilu, drugu godinu zaredom vraća se u Kan, donoseći publici „danteovsku odiseja Jozefa Mengelea po Južnoj Americi, storiju o njegovom posleratnom bekstvu i misterioznoj smrti“, otkrio je jedan od koproducenata ovog filma – srpski reditelj i producent Miloš Đukelić, koji će tako narednih dana biti naš jedini predstavnik u Kanu.

Kanski festival poznat je po tome što u selekcijama uvek ima filmove koji se bave aktuelnim svetskim događajima. Tako će biti i ovoga puta. Izraelski reditelj Nadav Lapid predstaviće u selekciji Directors’ Fortnight mračnu satiru „Yes!“ koju je smestio u trenutak nakon napada 7. oktobra koji je označio početak rata. Iranski sineasta Sepideh Farsi u ostvarenju „Put Your Soul On Your Hand And Walk“ donosi priču o ratnoj dokumentaristkinji Fatimi Hasuni, koja je pratila konflikt u Gazi i poginula u izraelskom granatiranju samo dan nakon što je obnarodovana selekcija Kanskog filmskog festivala polovinom aprila. A večeras će biti prikazana čak tri filma koja govore o konfliktu u Ukrajini, kao još jedan napor čelnika festivala da čitav svet još jednom vidi tamošnju surovu ratnu stvarnost: „Zelensky“, „Notre Guerre“ i „2000 Meters to Andriivka“.
Poslednjih godina Kanski filmski festival je „proizveo“ laureate Američke akademije za film. Naime, četiri od poslednjih pet dobitnika Zlatne palme na Kroazeti bili su nominovani za Oskara za najbolji film. Počev od ostvarenja „Parazit“ Bong Džun-Hoa, preko „Anatomije pada“ i „Zone interesa“, do „Supstance“, „Emilije Perez“ i „Anore“ – svi ti filmovi osvojili su poneku nagradu Oskar.

Najočitiji primer je prošlogodišnji laureat Zlatne palme „Anora“ Šona Bejkera koji je ostvario ubedljivi trijumf na poslednjoj dodeli Oskara. A kom filmu će pripasti Zlatna palma, saznaćemo 24. maja…
Bonus video: Kanski festival