Tragedija "Romeo i Julija" Vilijama Šekspira, u režiji Stevana Bodrože, premijerno će biti odigrana danas na Večernjoj sceni Malog pozorišta "Duško Radović" u Beogradu.
Najnovoji projekat ovog pozorišta za decu po planu je trebalo da premijerno bude predstavljen publici 14. marta, ali je usled bolesti glumaca pomeren za navedeni datum. Novu verziju Šekspirove ljubavne tragedije režirao je Stevan Bodroža, koji je nedavno u ovom teatru postavio i bajku „Pepeljuga“ (2020), a dosta davno i zapažene savremene inostrane komade za stariju omladinu „Ljuljaška“ i „Trkač“, pod upravom rediteljke Anje Suše.
– Rad na ovakvom projektu kakav je „Romeo i Julija“ podrazumeva veliku odgovornost. Ipak se ovde obraćamo mladoj publici, ali ne onoj najmlađoj, da ne bude zabune. Dakle ovo nije predstava za decu predškolskog uzrasta, možda ni za decu iz perioda osnovne škole. Ovaj komad je za lektiru srednje škole, tako da je predstava usmerena ka njima – objasnio je reditelj Bodroža.
Komad „Romeo i Julija“ zajedno sa predstavama „Bura“ i „San letnje noći“ čini Šekspirovu trilogiju u Malom pozorištu „Duško Radović“. Za kratko vreme su u produkciji ovog dečjeg teatra realizovali značajne naslove velikog dramskog pisca koji se na ovaj način obraća deci.
– Pažljivo smo morali da radimo ovu predstavu za mlade, zapravo za tinejdžere, jer tu se krije čitava ideologija, ima toliko pravila kako se obraćati toj ciljnoj grupi. Čitao sam nedavno, postoje medicinska istraživanja koja dokazuju da deca u pubertetu imaju do osam puta više hormona u svom telu nego odrasli ljudi. Dakle, oni su jako specifična populacija – tinejdžeri su veoma osetljivi – istakao je Bodroža i napomenuo da je ova drama najpoznatija, najveća i najznačajnija svetska tragedija napisana o tinejdžerima.
Prema njegovim rečima, fokus drame je na mladima, na prvom zaljubljivanju, gde se istražuje koliko su odrasli spremni da prepoznaju probleme svoje dece, da im pomažu u tome. Kroz tinejdžere i njihov pubertet, kako kaže reditelj, „potrebno je da im taj period učinimo što manje bolnim“.
– Ovo mi je prvi Šekspir u karijeri koji radim, i shvatam koliko je bio neverovatno savremeni pisac, kako je gledao u budućnost. Na taj način, pisao je ulogu Julije kao prave buntovnice, odnosno feministkinje danas. Predstava je za tinejdžere i njihove roditelje – zaključio je Stevan Bodroža.
Glavne i sporedne role u ovoj predstavi od puna dva sata igraju – Hana Beštić (Julija), Milan Zarić (Romeo), Dušica Sinobad, Jovana Cvetković, Marijana Vićentijević Badovinac, Katarina Dimitrijević, Nikola Kerkez, Nenad Radović i Lazar Maksić. Devetoro glumaca će dočarati čak 30 likova iz ove antologijske tragedije, a scenografsko rešenje je je zanimljivo: na pozornici će biti jedan veliki crveni sto, kao prostor strasti, gubitka nevinosti i života, jedan ritualni prostor i oko tog stola se odvija čitava radnja.
U čuvenom Glob teatru u Londonu gde su se originalno igrale Šekspirove drame, bile su postavke sa veoma malo scenografije, a tako je i ovde u domaćoj verziji „Romea i Julije“, sve je dosta svedeno. Početak projekta „Romeo i Julija“ odigrao se u septembu 2021. godine: ideja je bila da se kroz interaktivan rad, srednjoškolci aktivno uključe u kreiranje sadržaja koji su im namenjeni.
Pored radionica i debata sa učenicima škola, održana su javna čitanja drama „Romeo i Julija“ i „Venera i Adonis“, učestvovala su deca iz 27 odeljenja, prisustvovali su probama i čitavom procesu rada na predstavi u novom čitanju i scenskom izrazu.
Radnja drame je poznata: Porodice Monteki i Kapuleti italijanskog grada Verone su već godinama u jako lošem odnosu. Zaplet nastaje kada Romeo, sin glave porodice Monteki, na zabavi sreće ćerku glave porodice Kapuleti, Juliju, i između njih se rađa iskrena i snažna ljubav, totalno gluva na ograničenja koja nameće mržnja dve posvađane porodice. Dok ljubav Romea i Julije raste i potvrđuje se tajnim venčanjem, svađa između dve porodice postaje sve snažnija i dovodi do zločina. Romeo je osuđen na progonstvo iz grada zbog počinjenog ubistva kojim je želeo da osveti smrt svog prijatelja Merkucija, ali zbog ljubavi prema Juliji odlučuje da krišom ostane u Veroni. Suočeni sa pritiscima svojih roditelja i zakona, Romeo i Julija zajedno sebi biraju tragičan kraj koji dovodi, paradokalno, do pomirenja dve porodice.
Milan Zarić u ulozi Romea rekao je da ovu dramu vidi kao komad pobune glavnih junaka protiv porodice, svojih roditelja, društva, a nije delo na „prvu loptu“. Pozorišni Romeo smatra da su nesrećni junaci jedini izlaz videli u tako tragičnom kraju – samoubistvu.
Hana Beštić kao Julija kaže da nedostatak razumevanja danas roditelja prema deci dovodi do raznih posledica koje se dešavaju oko nas.
– Čini mi se da se danas ne slušamo, ne razumemo, što nas vodi u mnoge probleme. Tako onaj jači dominira, grubost pobeđuje nežnost, surovost trijumfuje – nimalo optimistično je rekla Hana Beštić.
Glumac Nenad Radović igra Julijinog oca, i primetio je da roditelji misle da treba da donose odluke umesto svoje dece.
– Zato je ovo tragična ljubavna priča. Tragedija i jeste u životu kada se bira pogrešan životni partner, koji nije iz ljubavi, to sve onda povlači dalje muke – smatra Radović.
Katarina Dimitrijević u roli Julijine majke, izjavila je da „roditelji moraju da gledaju kako će danas da se postave prema deci, da nauče, savladaju taj odnos, i da vide sve moguće posledice za svoju decu, da ne bude prekasno“. Dramaturg predstave je Marija Stojanović, u prevodu Jelisavete Milojević, scenografij je Milica Bajić Ðurov, kostimograf je Milica Kolarić, a koreografiju i scenski pokret potpisuje – Navzati K. Keri.
Izbor muzike je radio reditelj Bodroža, a ekipu čine još – Ljiljana Mrkić Popović (lektor) i David Alić (scensko mačevanje).
Bonus video: Premijera predstave Zaljubljeni Šekspir