Foto: Focus Features / BACKGRID / Backgrid UK / Profimedia

Nakon što je objavljen trejler za "Back to Black", u kojem Marisa Abela glumi Ejmi Vajnhaus u još jednom u nizu biografskih muzičkih filmova, mnoštvo fanova burno je odreagovalo u strahu da li će se život poznate pevačice prikazati verno ili će to biti još jedan senzacionalistički pokušaj profitiranja na tuđoj nesreći.

Nešto više od decenije od smrti hvaljene kantautorke Ejmi Vajnhaus (1983-2011), biografski film obećava da će verno prikazati „njen intenzivni put do slave“. U novom trejleru za „Back to Black“, koji su pre nekoliko dana objavili StudioCanal i Monumental Pictures, prikazana je Marisa Abela u ulozi Ejmi s prepoznatljivom frizurom inspirisanom 1960-im, teškom crnom olovkom za oči i brojnim tetovažama na ramenu. Ali, reakcije fanova bile su daleko od pozitivnih: kritičari su brzo osudili nedostatak autonomije u pogledu njenog predstavljanja u filmu, optužili producente da su ostvarili profit od Ejminih turbulentnih godina i tvrdili da biografski film dolazi prerano, piše „BBC culture“.

Već je bilo negativnih komentara kada su se prošle godine pojavile slike Abele na setu u Londonu, dok je glumila teške trenutke Vajnhausove sa raščupanom kosom i razmazanom šminkom. Ubrzo je usledio talas reakcija, a jedan korisnik društvenih mreža opisao je slike kao „odvratne“. Čak i pre nego što je trejler filma „Back to Black“ objavljen u javnosti, obožavatelji lika i dela, su već bili na oprezu zbog mogućnosti da bi ostvarenje o njenom životu moglo da senzacionalizuje tragičnije elemente i iskoristi njenu priču.

Foto: Leon Schadeberg / Shutterstock Editorial / Profimedia

Razumljivo je da fanovi žele da zaštite pevačicu i njeno nasleđe. Tokom života, imidž Vajnhausove, konzumiranje droga i alkohola i veze, bile su brutalno korišćene od strane štampe – uprkos njenim brojnim priznanjima kao umetnice. Godine 2009. Vajnhaus je dobila sudsku zabranu protiv paparaco agencije “Big Pictures” u skladu sa Zakonom o zaštiti od uznemiravanja iz 1997. Ona je takođe bila prva žena koja je osvojila pet Gremi nagrada, i nastavila je da bude izuzetno uticajna umetnica, inspirišući popularne megazvezde – Adel, Lejdi Gagu i Bili Ajliš. Samo 13 godina nakon njene smrti, mogućnost da se neki od njenih tragičnijih trenutaka ponovo vide na ekranu – uključujući nastupe u kojima je bila u alkoholisanom stanju ili izviždana sa scene – za neke je neukusna perspektiva.

Foto: Focus Features / BACKGRID / Backgrid UK / Profimedia

Predstave stvarnog života mogu da gaze tanku liniju između autentičnosti i grube parodije, a poslednja sezona „Krune“ je odličan primer za to. Serija je kritikovana jer je „dala“ gledaocima upravo ono što nikome nije trebalo: „više Dajane i Dodija, Čarlsa i Kamile, Vila i Kejt; svih najvećih hitova tabloida“.

Zabrinutost je da će „Back to Black“ nastaviti da jača ovaj ciklus zlostavljanja i eksploatacije koji su pokrenuli mediji. Kako Roisin O’Connor piše u „Independentu“:

– S obzirom na efikasnost poput lešinara sa kojom je preuzet njen život, skoro je nemoguće smisliti iskren razlog za snimanje filma o Vajnhaus – barem ne onaj koji nije motivisan pohlepom!

Takođe se postavlja pitanje da li je biografski film koji slavi Ejmino nasleđe zaista potreban kada je umrla tako mlada. Kritičari su istakli da već postoje filmovi koji odaju počast njenom životu i karijeri, posebno dokumentarni film Asifa Kapadije „Ejmi“ iz 2015. Film je osvojio brojne nagrade, uključujući Oskara, Baftu i MTV filmsku nagradu za najbolji dokumentarac. Kritički hvaljeni dokumentarac BBC „Reclaiming Amy“ usledio je 2021. Da li je onda opravdan još jedan film o Ejmi Vajnhaus?

Tu je i pitanje otelotvorenja njenog legendarnog imidža i karaktera na ekranu – sigurno skoro nemoguć podvig. Abelina sličnost sa Vajnhausom je dovedena u pitanje, a Ejmin otac Mič osećao je potrebu da brani odluku o kastingu:

– Marisa je odličan izbor za ulogu, čak i ako ne liči baš na Ejmi!

Foto: Focus Features / BACKGRID / Backgrid UK / Profimedia

Međutim, s obzirom na to da će Sem Tejlor-Džonson preuzeti kormilo kao rediteljka, postoji nada da će „Back to Black“ možda stajati kao autentičan portret. Rediteljka je dokazala svoju biografsku akreditaciju filmom „Nowhere Boy“, o Džonu Lenonu, koji je dobio generalno dobre kritike i četiri nominacije za nagradu Bafta. Prema izveštaju „Rolingstoun“ magazina, Tejlor-Džonson je takođe navodno bila prijatelj sa Vajnhausovom:

– Moje prijateljstvo sa Ejmi počelo je kada sam napustila koledž i družila se u kreativno raznolikom londonskom ekipom – rekla je Tejlor-Džonson u prošlogodišnjem saopštenju dodajući da ju je prvi put videla da nastupa u šou talenata u džez klubu Ronija Skota u Sohou, i odmah je bilo očigledno da nije samo talent, „ona je bila genijalna“.

Foto: Sunset Box / Allpix Press / Profimedia

Otac Ejmi Vajnhaus takođe je uključen u film, što je izazvalo zabrinutost da bi on mogao na neki način da pokuša da prepravi priču svoje ćerke.

Sa biografskim filmom Sofije Kopole o Prisili Prisli u bioskopima i preispitivanjem života pop zvezde poput Britni Spirs, jasno je da su priče o ženskim slavnim ličnostima koje doživljavaju zlostavljanje ili teškoće popularne – ali šta to znači za Ejmi Vajnhaus?

– U skorije vreme, počelo je da se oseća kao da je Ejmi Vajnhaus konačno zapamćena, ne kao čisto tragična figura, već kao generacijski talenat sa dve cenjene ploče – i neko ko nije bio čisto samodestruktivan, već žrtva sistematskog zlostavljanja i mentalne bolesti – piše Shaad D’Souza za „Gardijan“ dodajući da „Back to Black“ preti da neće poštovati to nasleđe, već da će oživeti svu ponižavajuću buku koja je zaklanjala pravu suštinu.“

„Back to Black“ izlazi 12. aprila u Velikoj Britaniji i 10. maja u SAD.

Bonus video: Kako je nastala „Barbi“

Koje je tvoje mišljenje o ovoj temi?

Ostavi prvi komentar