Postavka "Binarni etar" Petra Popovića Pirosa biće otvorena 19. novembra u izložbenom prostoru Muzeja grada Beograda u Vuka Karadžića.
Vizuelni umetnik Piros autor je „Ћирифитa“, ćiriličnih grafita koji spajaju naše pismo, strit art i kaligrafiju. U stvaralaštvu umetnik gradi most između ulice i studija, grafita i kaligrafije, spontanosti i discipline, pokreta i kontemplacije. Ciklus „Ћирифити“ otvorio je pitanje pisma kao slike – gde se ćirilica oslobađa čitljivosti i postaje znak, ritam i energija i iz te tačke nastaje serija Binarni etar (u B-molu), u kojoj se pismo pretvara u ton, a boja u vibraciju.

„Binarni etar“ je prostor prevođenja – između jezika i zvuka, materijalnog i nematerijalnog. Kao improvizovana partitura, ovi radovi funkcionišu poput džez kompozicija: slobodni, ali vođeni unutrašnjim ritmom. Praznina postaje jednako važna kao i potez, tišina kao i nota.
U ovom ciklusu, prema rečima kustoskinje izložbe Jane Milosavljević, ćirilica prolazi poslednju transformaciju.

– Postaje pismo dekonstruisano na energetski znak – univerzalni kod koji pulsira između kosmičkog i lokalnog. Kao što je Bogdan Bogdanović u arhitekturi povezivao kamen i zvezdano nebo, Piros u slici povezuje kosmički dah i znak. Njegov „binarni“ princip – 0 i 1, svetlo i senka, ton i tišina – pretvara vizuelno u ritmičko, a sliku u stanje. Izložba „Binarni etar“ potvrđuje da umetnost može prevoditi lokalno u univerzalno bez gubitka identiteta. Piros ćirilični znak uzdiže do arhetipa, pokazujući da pismo nije samo sredstvo komunikacije, već živa struktura, ritam i molitveni zapis savremenog čoveka. U toj tački zid ponovo postaje etar, a znak – jezik kosmosa.
Petar je deo radova nastalih iz serije „Ћирифити“, predstavio proletos na samostalnoj izložbi na Ekspu u Osaki, a nastala je, kako napomionje Piros, kao rezultat višegodišnjeg truda da spoji svoje veštine – kaligrafiju, airbrush tehniku, ljubav prema bojama i energiju ulice i pretoči ih u nešto što može da nosi sa sobom, i kompozit je ličnog i univerzalnog.

– Moja ideja je bila da ove elemente povežem sa kulturom prostora iz kog dolazim. Ćirilica mi se prirodno nametnula kao najlogičniji kanal – ona nas povezuje, ima duboku istorijsku i simboličku osnovu, i ogroman vizuelni potencijal. U radove integrišem oblike, svedene (mirnije, sa dubljim zvukom) boje, poteze, tehnike i simbole ne samo našeg pisma, već i drugih znakova i pisama, stvarajući hibridnu, univerzalnu strukturu u kojoj svako može prepoznati deo sopstvenog vizuelnog pamćenja – reči su Pirosa, koji je studije grafičkog dizajna završio u Beogradu.

Izložba „Binarni etar“, koju realizuje Centar beogradskih festivala u saradnji s Muzejom grada Beograda, moći će da se pogleda do 12. decembra.