Foto: Promo

Zadužbina Ilije Milosavljevića Kolarca obeležava danas 145 godina postojanja i slavu Svetog arhangela Mihaila.

Svečanost počinje u 11 časova sečenjem slavskog kolača nakon čega će biti uručene plakete Odbora za izuzetan doprinos programskoj delatnosti i Godišnja nagrada Galerije za najbolju samostalnu izložbu u sezoni 2022/2023.

Dobitnici plaketa su festival Beogradske muzičke svečanosti (BEMUS) i Institut za fiziku, dok je umetnica Marija Ćalić dobitnica Godišnje nagrade Galerije za najbolju samostalnu izložbu u sezoni 2021/2022, za izložbu „Crno sunce“. Takođe, biće dodeljene zahvalnice pojedincima i kompanijama za izuzetan doprinos i razvoj Kolarčeve zadužbine.

BEMUS Najdzel Kenedi Foto: Dušan Milenković

Plaketa se dodeljuje festivalu umetničke muzike BEMUS, najstarijem i najznačajnijem festivalu u Srbiji. Pre 55 godina, tačnije 7. oktobra 1969. godine, održan je prvi koncert BEMUS-a u Kolarčevoj zadužbini. Na ovom koncertu je nastupila Beogradska filharmonija sa dirigentom Živojinom Zdravkovićem i sovjetskom violinistkinjom Irinom Bočkovom. Od tada do ovogodišnjeg BEMUS-a u Kolarčevoj zadužbini su održana 562 koncerta na kojima su nasupili brojni simfonijski orkestri, horovi, kamerni ansambli, solisti. Zbog velike posećenosti, BEMUS se organizovao na više lokacija, ali je Kolarčeva zadužbina bila tradicionalno rezervisana za najvažnija dešavanja.

Foto: Nebojša Babić

Institut za fiziku u Beogradu, kao institut od nacionalnog značaja za Republiku Srbiju, vrhunska je naučnoistraživačka ustanova za fiziku i srodne naučne oblasti. Institut radi i na popularizaciji nauke i približavanju najnovijih naučnih dostignuća širim slojevima kroz popularna predavanja. Saradnja Instituta za fiziku i Zadužbine Ilije M. Kolarca traje više decenija i odvija se kroz saradnju sa samom institucijom tako i sa pojednicima, najistaknutijim naučnicima zaposlenim u njoj. Ta saradnja rezultirala je realizacijom više vrlo uspešnih i zanimljivih ciklusa predavanja koji su naišli na odličan odziv publike.

Izložba Marije Ćalić „Crno sunce“ nastala je kao rezultat umetničkog rada sa fotografskim arhivama – kutijama slajdova kupljenih na beogradskoj Kalenić pijaci, koje je umetnica kroz kreativan stvaralački proces pretvorila u materijalizovani resurs za kreativna istraživanja, rezultirajući na kraju nastankom značenjski višeslojno promišljenih umetničkih dela koja čine ovu izložbu. Različiti načini prezentacije realnosti, koja se nekad odvijala, omogućili su umetnici unošenje slojeva mogućeg, zamišljanog i drugačijeg života, koje u rekonstrukciju unosi podsvest. Ovakvim višeslojno promišljenim konceptom kao i umetničkim kvalitetom, postavka „Crno sunce“ se izdvojila u godišnjem repertoaru Galerije Kolarčeve zadužbine.

Ilija Milosavljević Kolarac (1800-1878) srpski trgovac, sa izuzetnim razumevanjem značaja kulture i prosvete, ostavio je testamentom svu svoju imovinu prosveti i kulturi svoga naroda, osnivajući 1877. godine dve velike zadužbine: Književni fond (do danas je prevedeno i odštampano preko 200 književnih, naučnih i dela iz oblasti kulture) i Univerzitetski fond koji je bio namenjen podizanju Kolarčevog narodnog univerziteta, za predstavljanje naučnih, književnih i kulturnih dostignuća obrazovanih ljudi tadašnjeg vremena.

Kolarčev narodni univerzitet Foto:Goran Srdanov/Nova.rs

Zgrada Kolarčevog narodnog univerziteta podignuta je 1932. godine (arhitekta Petar Bajalović). Programska delatnost na Kolarcu počela je 19. oktobra 1932. godine, a prvi koncert u Velikoj dvorani održan je 4. februara 1932. godine.

Od osnivanja do danas Kolarčeva zadužbina poštuje volju ostavitelja da njegova imovina bude trajno namenjena kulturi, umetnosti i obrazovanju srpskog naroda.
Od 1968. godine Odbor Zadužbine Ilije M. Kolarca svake godine dodeljuje Plaketu Kolarčeve zadužbine za izuzetan doprinos razvoju programa Zadužbine, a od 1977. godine Godišnju nagradu Galerije za najbolju izložbu u protekloj izlagačkoj sezoni.

Bonus video: Sarajevska filharmonija završava 99. koncertnu sezonu

Koje je tvoje mišljenje o ovoj temi?

Ostavi prvi komentar