Odnos između stoičkog filozofa Seneke i Nerona, zloglasnog rimskog cara kome je bio mentor od detinjstva i koji ga je optužio da je planirao njegovo ubistvo u fokusu je filma "Seneka: o stvaranju zemljotresa" Roberta Švenkea, a "Preeksponirano" rediteljke Eleonore Veninove priča je o fotografkinji Ani i suprugu Filipu koji se nalaze u svom letnjikovcu i mir im naruši dolazak Maje, ćerke njihovih dugogodišnjih prijatelja, koju dugo nisu videli a jedne noći vraća se kuću prekrivena krvlju. I oba ova filma prikazana su sinoć u Glavnom takmičarskom programu Festivala evropskog filma Palić.
A dan nakon projekcija ekipe ovih filmova predstavili su se i na susretu s novinarima u okviru 30. smotre.
Eleonora Veninova rediteljka filma „Preeksponirano“ istakla je da priča datira od pre desetak godina:
– Priča je bila fokusirana na film o tinejdžerkama. I bila je od početka. Ali, prošlo je deset godina od ideje do realizacije i premijeru smo imali prošle godine na festivalu u Kairu. Teško je ovde dobiti sredstva. Fotografija je profesija jednog od glavnih likova Ane. Ona pokušava kroz to da otkrije sebe i razjasni neke interne probleme koje ima u sebi. I taj efekat preeksponirano koji postoji u fotografiji jeste nešto što želi da uradi u svom životu. Film je počeo da se prikazuje u Makedoniji krajem aprila i još uvek igra u nekim bioskopima. Ljudi su bili spremni da pogledaju jednu intimnu priču, dramu, i publika često kaže da to ne liči na makedonski film, što ne znam kako da tumačim. Čak su nam i ljudi u Egiptu rekli da je ovako nešto moglo da se desi i u Šarm el Šeiku, što je još jedan kompliment – objasnila je makedonska rediteljka.
Producent filma „Seneka: o stvaranju zemljotresa“ Fridrih Šlajh, koji donosi priču o poslednja dva dana u životu rimskog filozofa Seneke, prisetio se da je slavni nemački reditelj Robert Švenke, koji je napravio karijeru u Holivudu, uvek bio fasciniran Senekom:
– Jer, Seneka je propovedao kao filozof stoicizam, a s druge strane je jedan od najbogatijih ljudi u Rimu. Hteo je Robert da prikaže taj kontrast u filmu. Pošto Robert živi na relaciji Berlin – SAD, počeo je da radi film dok je Donald Tramp još bio predsednik. I želeo je da napravi političku satiru koja se odnosi i na sadašnji trenutak – objasnio je producent, dodavši da je Džon Malkovič odmah pristao da igra Seneku:
– Ali, pitali smo se šta će napraviti od svega. No, radio je četiri meseca bez prestanka. Teško je Seneki pao taj trenutak umiranja i Malkovič je toga bio svestan. Hteo je Malkovič da dođe ovde u Srbiju, jer voli ovu zemlju, trenutno snima film u Rumuniji, i nažalost nije mogao da predstavi ovde „Seneku“ – otkrio je Šlajh i podsetio da je ovo poslednji film u karijeri velikog britanskog glumca i avanturiste Džulijana Sendsa, koji je posle planinarenja nestao. I posle nekoliko meseci nedavno je pronađeno njegovo beživotno telo.
– S Malkovičem sam u kontaktu zbog smrti Džulijana Sendsa. To mu je baš teško palo. Sećam se kad sam pozvao Džulijana Sendsa da igra u filmu, odmah je prihvatio. Bio je tako otvorenog uma tokom snimanja. Tako sam tužan zbog njegove smrti. Zaista je pretužna priča – konstatovao je nemački producent.
Predstavila se i glumica Ema Skrimante, koja igra u filmu „Sestre“ Linde Olte, prikazanom sinoć u okviru selekcije. Zanimljivo je da je to šesnaestogodišnjakinji debitantska uloga, a dobila ju je na kastingu među više od hiljadu devojčica.
– Interesantan je proces videti kako film nastaje i na kraju finalni proizvod. Film je zasnovan na istinitoj priči. Najpre je trebalo da bude dokumentarac, ali rediteljka je napravila ipak film o devojčici koja treba da bude usvojena i to u Americi. Teško mi je bilo da radim sa profesionalnim glumcima, ali brzo sam se snašla. I sama volim filmove o ljudskim emocijama, da vidim šta će mi se desiti i zašto reagujem na takav način. Volela bih da nastavim da radim u filmskom biznisu – priznala je letonska glumica.
Govorili su i reditelji filma „Južni vetar“, koji su sami napravili parobrod i njime Misisipijem prokrstarili deset država SAD, kao i Robert Lakatoš, koji stoji iza ostvarenja „Čiji sam ja pas“, šaljivog dokumentarca o statusu mađarske etničke manjine.
Luka Papić i Srđa Vučo, reditelji filma „Prizvan i pozvan“ o prvim višestranačkim izborima 1990. godine, koji je na Paliću prikazan u okviru specijalnih projekcija, priznali su da su bili jedan šestogodišnji klinac, odnosno beba kad su se dešavali ti „prevratnički“ događaji. Objašnjavajući šta ih je ponukalo da snime dokumentarac kazali su da im je fascinantan bio arhivski materijal:
– Kad smo zajedno sagledali sve shvatili smo da imamo elemente za potencijalno uzbudljiv film. Imamo živopisne likove, koji su bili tad kandidati iako autsajderi. Film sam po sebi postavlja pitanja, iako je politika bila sekundarna intencija. Iznenadila nas je količina medijske nepismenosti. Jedan od protagonista našeg filma Ljiljana Ćujić tada jedini ženski kandidat, a i danas, osoba je koju niko ne spominje a istorijski je bitna ličnost – zaključili su Papić i Vučo.
Publika će večeras na Paliću imati priliku da vidi „Savršeni dani“, novo ostvarenje Vima Vendersa, koje je svetsku premijeru imalo u Kanu, i u okviru Glavnog takmičarskog programa novi film starog znanca Palićkog festivala, još jednog nemačkog sineaste Kristijana Pecolda – „Crveno nebo“.
Bonus video: Kan, crveni tepih