Dok širom sveta potreba za energijom sve više raste, sve je veća i tražnja za ekonomičnim načinima njenog skladištenja. Današnje preovlađujuće litijum-jonske bakterije su i dalje prilično skupe, a stručnjaci sa prestižnog MIT-a su razvili potpuno novu vrstu baterije, napravljenu od materijala koji su široko rasprostranjeni i jeftini.
Elektrode nove baterije napravljene su od aluminijuma i sumpora, sa rastopljenim solima kao elektrolitima.
Profesor Donald Sadovej sa Instituta za tehnologiju u Masačusetsu, sarađujući sa još 15 kolega iz čitavog sveta, uspeo je da napravi jeftinu alternativu današnjim baterijama.
A new battery design made from abundant materials could provide low-cost backup storage for renewable energy sources. “I wanted to invent something that was much better than lithium-ion batteries for small-scale stationary storage,” says Don Sadoway. https://t.co/3dezcy5ntA pic.twitter.com/C5Zifgd3lm
— Massachusetts Institute of Technology (MIT) (@MIT) August 25, 2022
„Želeo sam da izmislim nešto mnogo bolje od litijum-jonskih baterija za skladištenje energije, što bi moglo da se koristi u automobilskoj industriji“, objašnjava Sadovej.
Osim što su skupe, litijum-jonske baterije sadrže zapaljive elektrolite. Sadovej je zato tražio ne samo jeftine materijale već i one koji ne mogu da se zapale.
Što se zamene za metal tiče, komercijalno dominantno gvožđe nema elektrohemijska svojstva za efikasnu bateriju, ali drugi po zastupljenosti metal aluminijum – ima.
Onda je krenuo u potragu sa čime da upari aluminijum kao materijal druge elektrode. Najjeftiniji od svih nemetala je sumpor kojeg ima u izobilju.
Kao elektrolite je iskoristio rastopljene soli, koje imaju relativno nisku tačku topljenja – oko 530 stepeni Celzijusa.
Sva tri glavna sastojka su izuzetno jeftini i raspoloživi. Aluminijum, isti onaj od kog se pravi folija, sumpor koji je često nusproizvod prerade nafte i širokorasprostranjene soli.
„Sastojci su jeftini, a baterija je bezbedna – ne može da gori“, kaže Sadovej.
U eksperimentima, baterijske ćelije trpele su stotine ciklusa punjenja i to pod izuzetno intenzivnim stopama. Još važnije, baterija je šest puta jeftinija od litijum-jonske.
Takođe su utvrdili da je stopa punjenja zavisna od radne temperature. Na 110 stepeni Celzijusa se punila 25 puta brže nego na 25 stepeni.
***
***
Pratite nas i na mrežama:
Učestvuj u diskusiji ili pročitaj komentare