Mozilin Firefox je izgubio skoro 50 miliona korisnika. Sa 244 miliona 2018., broj korisnika je opao na 198 miliona u 2021. godini. Ovo ne bi bio problem da zaista postoji alternativa Guglovom Chrome pregledaču.
Zašto sve više korisnika prelazi na pregledače bazirane na Chromium pogonu i zašto ovaj trend treba da nas zabrine?
Firefox, pregledač kojem su se okretali korisnici koje brine privatnost i podrazumevani na većini Linux distribucija, polako gubi bitku sa pregledačima baziranim na Chromium pogonu.
Da bismo jasnije razumeli ovaj trend, nije nam ni potrebna statistika. Velike su šanse da većina ljudi oko vas već koristi neki od pregledača na Chromium pogonu (Google Chrome, Edge, Opera…), od kojih je Google Chrome jedan od najpopularnijih pregledača na svetu sa neverovatnim tržišnim udelom od skoro 70%.
Firefox je još uvek jedina popularna alternativa Chrome-u. I sa svim svojim pogodnostima poslednjih godina gubi na snazi.
Za to postoje nekoliko razloga, svakako najočigledniji je da Google Chrome dolazi kao podrazumevani pregledač na najpopularnijem mobilnom operativom sistemu – Androidu.
Podrazumevane aplikacije su se pokazale kao neverovatno moćno sredstvo iz razloga što većina ljudi ne zna, ne želi ili ih prosto ne zanima da menjaju podrazumevani pregledač.
Drugi razlog je što sada Microsoft Edge dolazi kao podrazumevani pregledač na Windowsu i takođe je baziran na Chromium pogonu. Edge je u samo par godina uspeo da promeni reputaciju svog prethodnika Internet Explorera i sve više ljudi se odlučuje baš za ovu opciju. Microsoft ovde pokušava ono što je Apple uradio sa Safarijem.
Još neki od razloga su što ako odete na gugl sa bilo kod drugog pregledača dobićete džinovsku reklamu da instalirate Chrome.
Mozilin Firefox je za sada jedina ozbiljna konkurencija pregledačima baziranim na Chromium pogonu. Ako ovaj pregledač nestane, korisnici više neće imati nikakvu alternativu i Google će praktično dobiti kompletnu kontrolu nad internetom.
Ta kontrola je već poprilično velika i neki sajtovi optimizuju svoje iskustvo isključivo za Google Chrome.
Ovo je nateralo sve korisnike, čak i oni koji to ne žele, da pređu na neki od Chromium pregledača, a većina se odlučuje baš za Google Chrome.
Da se ova priča ne bi pretvorila u crno belu sliku o internet pregledačima, treba napomenuti da Google Chrome zaista jeste dobar.
Iako koristi više resursa na uređajima nego što bi trebalo, statistika nam pokazuje da se sve više ljudi odlučuje za ovaj pregledač i u tome nema ničeg pogrešnog.
Pogrešno je što pregledači na guglovim pogonima postaju jedina opcija na tržištu.
Svakako i sam Firefox je doprineo ovom trendu, svojim konstantnim promenama izgleda, kao i performansama koje nisu znatno unapređene poslednjih godina.
Neki od razloga zašto se treba odličiti za Friefox:
Stvari svakako pogoduju Chrome-u poslednjih godina i jedan od razloga su anti konkuretski potezi Gugla.
Ipak, to nije jedini problem. Firefox bi, takođe, trebalo da poradi na svom korisničkom iskustvu i da se fokusira na stvari koje korisnici zapravo žele, a ne komplikovanim postavkama privatnosti koje prosečni korisnici i ne razumeju.
Gugl je ovo na vreme shvatio i počeo svoj pregledač da bazira na jednostavnosti i time postao prijemčiv većini korisnika.
Kada se na to doda da dolazi unapred instaliran na Android uređajima, kao i preporuke na Google pretraživaču postaje jasno zašto se jaz između ova dva još više širi.
Svakako alternative postoje, neke samo nisu dovoljno poznate.
Učestvuj u diskusiji ili pročitaj komentare