Foto: EPA-EFE/BRITTA PEDERSEN / POOL

Ilon Mask postao je najbogatiji čovek na svetu, sa privatnim bogatstvom procenjenim na 185,5 milijardi dolara. Međutim, ništa od toga nije palo sa neba, jer ovaj Južnoafrikanac od studentskih dana dokazuje da ima dovoljno pameti, znanja ali i hrabrosti da menja stvari. To je “ono nešto” što mu je omogućilo da koji god biznis da započne, na kraju mu se mnogostruko isplati, pa čak i kada je to prodaja kupaćih gaća.

Ilon Mask je inženjer, industrijski dizajner i biznismen. Posle školovanja se iz Južne Afrike preselio u SAD gde je započo svoje prve poslove. Prvo je bio jedan od osnivača male softverske kompanije „Zip2“, koja je na kraju prodata za 301 milion dolara.

Da nije reč o početničkoj sreći potvrđuju svi dalji biznis-potezi ovog današnjeg magnata. Tako je osnovao „X.com“ – online banku, koja je kasnije lansirala PayPal, da bi je eBay otkupio za 1,5 milijardi dolara.

Zatim, 2002. godine Mask vizionarski osniva Space X – kompaniju za dizajn, razvoj, proizvodnju i usluge svemirskog transporta.

Foto: EPA/GARY I ROTHSTEIN

Dve godine kasnije pridružio se firmi koja proizvodi električne automobile – Tesla Motors. Danas, upravo je ova automobilska kompanija najvrednija na svetu, a Mask je postao i najbogatiji čovek na planeti. Prodaja električnih automobila je zabeležila neverovatan rast u doba korone i deonice su vrtoglavo skočile. Tesline fabrike, osim u SAD nalaze se u Kini, dok i Evropa uskoro prvi put dobija „Gigafabriku“ u Berlinu.

U međuvremenu Mask se bavio solarnom energijom, promovisanjem upotrebe veštačke inteligencije, neuro-tehnologijom, da bi 2016. osnovao „The Boring Company“. Reč je o građevinskoj firmi o kojoj je naš portal nedavno pisao, a koja se bavi izgradnjom tunela optimizovanih za električna vozila. Kako je Mask izjavio, ti tuneli će skratiti vreme putovanja sa 30 na samo tri minuta.

Nije ni tu kraj vrlo isplativim vizijama ovog biznismena. Pa, jednom je čak lansirao i kratke, crvene kupaće gaće sa Tesla znakom po ceni od 70 dolara – prodaja je planula.

Odrekao se fiksne plate u Tesli

Ipak je od svega što radi Mask najpoznatiji upravo kao šef automobilske kompanije Tesla. Pre dve godine, američki preduzetnik odrekao se fiksne plate i bonusa umesto toga izabravši da mu primanja budu zasnovana isključivo na performansama kompanije, preneo je RTS.

Saznajte još:

Svaki put kada bi vrednost kompanije prešla određenu ciljnu tačku, počevši od 100 milijardi dolara tržišne vrednosti, Mask bi dobijao opciju na akcije (stock option), što mu omogućava da kupi određeni broj deonica kompanije po unapred određenoj ceni.
Porast vrednosti akcija znači za Maska dve stvari – da njegov dotadašnji udeo u kompaniji vredi više i da stiče mogućnost da stekne dodatne deonice.

„Hm, baš čudno, OK nazad na posao“

Mask je na Tviteru saznao da je izbio na prvo mesto po bogatstvu. Na tu vest koju je objavio Klub ljubitelja Tesle, Mask je uzvratio samo sa „Kako čudno“, a zatim „Pa, nazad na posao …“

Kako smo naveli, Južnoafrikanac je profitirao od Teslinih deonica. Od vrednosti od 90 dolara pre 12 meseci, akcije Tesle dostigle su neverovatnih 816 dolara. Procenjena tržišna vrednost američkog proizvođača električnih automobila sada iznosi više od 750 milijardi dolara. Cena Tesline deonice čini je vrednijom od Toyote, Volkswagena, Hyundaija, GM-a i Forda zajedno.

Početkom 2020. imao je cenu od 115 milijardi dolara, a vrtoglavi rast došao je zbog optimističnih vesti o električnim automobilima. Tesla je nedavno objavio da je proizveo nešto više od 500.000 automobila u 2020. godini, (više o tome pročitajte ovde), uprkos globalnoj pandemiji.

Uz to, prodaja električnih automobila u Evropi vrtoglavo raste, samo u Velikoj Britaniji porast iznosi 180% na godišnjem nivou. Teslin Model 3 bio je najprodavaniji automobil u ovoj zemlji u decembru, sa nešto manje od 6.000 prodanih automobila.

Foto: Tesla

Tako je 5.798 registracija donelo prednost od više od 1.000 u odnosu na sledeći najpopularniji automobil, a to je novi VW Golf (4.470), i više od 2.000 u odnosu na Ford Fiestu (3.367).

Novac tek pristiže

Pored svega, Tesla će tek zarađivati jer je početkom 2020. ova kompanija lansirala model „Y“, ulazeći u najbrže rastući segment auto-industrije. Očekuje se da će to biti najprodavaniji Teslin model.

Za evropsko tržište Mask sprema “evropsku teslu” – električni model koji će biti nešto između hečbeka i krosovera, a o čemu je naš portal već pisao, detalje o novom modelu saznajte ovde.

Foto:Autocar/Twitter

Uz nove modele, Mask uporedo razvija i baterije, ali i nove sisteme autonomne vožnje, pa je Tesla praktično jedan od pionira ove tehnologije. Teslin Autopilot je zbog brojnih unapređenja svakim danom sve skuplji, a evo kako radi u praksi.

Nisu svi srećni zbog uspeha Tesle

Najviše muke Tesla zadaje evropskim proizvođačima automobila. Tako se, najviše u Nemačkoj redovno bune oko brojnih sistema koje Tesla ravija, a čak su dizali i optužnice da Mask previše brzo želi vozačima da ponudi nebezbedan Autopilot.

Štaviše, Tesla se suočava i sa poteškoćama pri izgradnje fabrike u Nemačkoj, koja je već nekoliko puta obustavljana.

Takođe, mnogi berzanski analitičari upozoravaju da su akcije „Tesle“ veoma precenjene. Stručnjaci banke „Morgan Stenli“ ističu da mnogi investitori greše i ignorišu rizike vođenja automobilske kompanije, već tretiraju „Teslu“ kao brzorastuću tehnološku kompaniju, piše RTS.

Saznajte još:

Iako u mnogim segmentima „Tesla“ i dalje zaostaje za drugim auto-gigantima, Mask kaže da se vrednost deonica vezuje za budućnost.

„Tesla je apsurdno precenjena ukoliko gledate prošlost. Vrednost akcija predstavlja upliv novca prilagođen rizicima u budućnosti“, rekao je Mask još pre više od dve godine u trenutku kada je vrednost kompanije bila procenjena na 37 milijardi dolara.

Ukoliko kompaniji ide dobro (što je evidentno u „Teslinom“ slučaju), Maskovo bogatstvo tek će rasti. Svaki naredni postavljeni cilj koji kompanija dostigne, za njenog izvršnog direktora znači stotine miliona, pa i milijarde dolara.

***

Pratite nas i na društvenim mrežama:

Facebook

Twitter

Instagram

Koje je tvoje mišljenje o ovoj temi?

Ostavi prvi komentar