Carlos Tavares, generalni direktor Stellantisa, upozorava političare da će jeftini kineski automobili preplaviti Evropu, ali za sada nema reakcije. Sa druge strane, za Ilona Maska se postavlja crveni tepih i pažljivo se sluša svaka njegova reč. Da li se to nazire sukob između ova dva automobilska giganta i francuske Vlade, i kako bi to moglo da utiče na proizvodnju električnih automobila u Srbiji?
Kada je Ilon Mask posetio Francusku sredinom maja, dobio je privilegije državnika i pred njim je postavljen crveni tepih. Tesla Model X je dovezla Maska tačno do ulaza u Jelisejsku palatu za sastanak sa francuskim predsednikom Makronom, koji je želeo da ubedi direktora Tesle da otvori fabriku u Francuskoj.
Zatim je Musk prešao u Versajsku palatu, gde je bio najveća zvezda među 200 poslovnih lidera koji su pozvani da raspravljaju o novim investicijama. Čak je i ministar finansija, Bruno Le Mer, napravio selfi sa milijarderom i postavio ga na društvene mreže sa heštegom #ChooseFrance. To je izgleda naljutilo prvog čoveka Stellantisa, Carlosa Tavaresa.
Tavares je već neko vreme u sukobu sa ministrom finansija, pre svega zbog planova da se proizvodnja proširi na zemlje u kojima su niži troškovi. Navodno, Tavaresova upozorenja o nadolazećem talasu jeftinih vozila iz Kine niko nije ozbiljno shvatio. Pre nekoliko dana, Le Maire je pozvao Tavaresa da „pokaže ekonomski patriotizam“, i da se ugleda na Renault koji će proizvoditi mali električni automobil u Francuskoj.
Tavares je istog dana uzvratio udarac, ponavljajući svoj stav da proizvođači automobila bez tradicije u proizvodnji vozila koja pokreću fosilna goriva dobijaju povoljniji tretman u odnosu na kompanije koje su dale veći doprinos bogatstvu zapadne Evrope.
„Nema razloga da preuzmemo dodatni riziik proizvodnjom kompaktnih automobila u državi sa visokim troškovima. Ako Francuska pokušava da privuče pridošlice ulaganjima u nove fabrike, zamolite ih da preuzmu taj rizik“, izjavio je Tavares novinarima prilikom konferencijskog poziva.
Ovaj sukob bi mogao da bude dobar za Srbiju, jer Stellantis za sada planira proizvodnju kompaktnih električnih automobila u zemljama sa nižim troškovima od Francuske, što bi značilo da bi proizvodnja ovih modela mogla da se odvija i u Kragujevcu.
Bonus video: Vozili smo novi Peugeot 408