Jedan od glavnih razloga kupovine električnog automobila jesu niži troškovi vožnje i održavanja, ali ipak se postavlja pitanje njihove efikasnosti u poređenju sa nekim drugim potrošačima energije.
Promena u terminologiji kada se porede električni automobili sa onima koje pokreće konvencionalni pogon na benzin ili dizel zbunila je mnoge vozače. Potrošnja u kWh umesto u litrima na 100 kilometara za većinu je i dalje misterija, pa nije sasvim jasno koja brojka označava nisku potrošnju. Da li je onda bolje porediti baterijska vozila sa kućnim aparatima koji troše struju?
Definicija energije
U svakom školskom udžbeniku, definicija energije se vodi kao „sposobnost tela da vrši rad“. Benzin, dizel i struja su nosači energije zato što svi sadrže energiju koja može da se konvertuje u drugu formu energije. Što se tiče električnih automobila, njihova efikasnost se meri u količini konvertovanja električne energije u vršenje rada koje pokreće automobil.
To isto važi i za goriva poput benzina ili dizela, ali i za kućne aparate koji koriste električnu energiju. Primera radi, kuvalo svu energiju troši na zagrevanje vode, ali šporet gubi dosta energije koju pretvara u toplotu tokom svog rada.
Benzin i dizel
Lakše poređenje efikasnosti je između električnih automobila i onih konvencionalnih koje pokreće benzin ili dizel, jer su vozila na struju ovde superiorna. Motori sa unutrašnjim sagorevanjem konvertuju gorivo u toplotu, a gasovi koji nastaju pokreću cilindre.
Više od polovine te toplote se gubi, pa čak i najbolji benzinski motor konvertuje samo 40% energije u rad, što znači da je 60% toplota koja se gubi. Dakle, na svakih 1.000 dinara koje potrošite na benzin ili dizel, manje od 500 dinara zapravo odlazi na pokretanje vašeg vozila.
Električna energija
Sa druge strane, kod električnih automobila motor pretvara više od 90% električne energije u koristan rad, tako da je efikasnost veća od 90%. Na to dodajte i činjenicu da elektromotor može i da vrati određenu energiju u baterije prilikom usporavanja, pa se efikasnost još više uvećava. Američki institut za standarde i tehnologiju je 1994. napravio GGE (Gasoline gallon equivalent) formulu koja služi za poređenje potrošnje energije kod benzina i alternativnih goriva.
Koliko energije se gubi
Prema ovoj formuli, galon benzina (3,78 litara) je energetski ekvivalentan 40 kWh električne energije. To znači da prosečan električni automobil sa baterijom od 64 kWh nosi istu količinu energije kao 6 litara benzina. Primera radi, konvencionalni automobil sa 1,5-litarskim benzincem i 6 litara goriva u rezervoaru optimistično, u idealnim uslovima može da pređe oko 140 kilometara. Električni automobil iste veličine sa baterijom od 64 kWh može da pređe oko 380 kilometara. Čak 240 kilometara se dobija zbog bolje efikasnosti elektromotora i regeneracije električne energije.
Električni automobil i bela tehnika
Kuvalo je dobar primer, jer ima efikasnost između 80% i 90%, sličnu kao kod električnih automobila. To je zato što je element koji zagreva vodu 100% efikasan (konvertuje sav elektricitet u toplotu) i voda je u direktnom kontaktu sa njim. Sa druge strane, električni automobil je efikasniji od šporeta, koji troši dosta energije generišući toplotu koja se gubi.
Frižideri, mašine za pranje i sušenje veša takođe imaju sličnu efikasnost kao motor električnog automobila. Ipak, mikrotalasna pećnica je više kao motor sa unutrašnjim sagorevanjem jer radi u dva koraka: elektricitet pokreće magnetron koji stvara mikrotalase čije dejstvo zagreva hranu, pa je samim tiim manje efikasna od električnog automobila.
Bonus video: Zbog skupog goriva prešao sam na e-trotinet: Da li sam pogrešio?
Pratite nas i na društvenim mrežama: Facebook Twitter Instagram