Mali gradski automobili polako nestaju sa tržišta, ali je japanska kompanija smislila način kako da zadrži svoj najmanji model u ponudi. Aygo je postao Aygo X, sa primesama krosovera, a testirani model sa platnenim krovom i CVT menjačem ima svoje prednosti i mane koje ovom prilikom otkrivamo.
Najjeftiniji automobili uvek su bili deo A segmenta, odnosno segmenta malih gradskih automobila. Ali kako rastu automobili, tako rastu i cene. To je slučaj i sa novom generacijom modela Toyota Aygo koji je sada u nazivu dobio i slovo X.
Aygo se do sada proizvodio u Češkoj, zajedno sa modelima Citroen C1 i Peugeot 108. Ipak, Toyota je rešila da novu generaciju radi samostalno, a najjeftiniji automobil japanske kompanije je sada porastao u svim dimenzijama.
Smešten je na TNGA-B platformu koju koristi Toyota Yaris, a u odnosu na prethodnu generaciju je duži za 235, širi za 125 i viši za 85 milimetara. Ipak, to ne znači da Aygo X donosi nivo komfora i prostranost poput nekih drugih gradskih krosovera.
Dizajn
Dizajnerski, Aygo X dosta liči na prethodnika, ali uz par izmena čiji je cilj da ovaj model poprimi oblik krosovera. Točkovi od 17 inča su neobično veliki za ovako mali automobil (dostupne su felne i od 18 inča), ali mu zato daju samouveren stav kada se posmatra sa strane.
Crvena boja spoljašnjosti koja se nastavlja i u kabini je doplata od 200 evra, a sa platnenim krovom koji košta 900 evra, ovaj model postaje pravi šik automobil, što se ceni u ovoj klasi.
Prednji deo je dosta agresivnijeg izgleda nego kod prethodnika, a crni detalji poput branika i lukova točkova dodatno naglašavaju kontrast sa crvenom bojom karoserije.
Pogled na zadnji deo automobila otkriva dosta sličnosti sa prethodnom generacijom, a dizajneri japanske kompanije su želeli da naglase duh krosover modela sa nešto većim branikom modernijeg izgleda.
Unutrašnjost
Što se kabine tiče, vozač i suvozač zaista uživaju u komforu jer mesta ima i više nego dovoljno. Naravno, iskorišćeni su neki jeftiniji materijali poput tvrde plastike, ali to se i očekuje kod automobila ovog segmenta i cenovnog ranga.
Instrument tabla je analogna, ali se u sredini nalazi displej koji prikazuje najvažnije informacije o vožnji. Tu je i centralni ekran osetljiv na dodir, sa novim infotejment sistemom koji izgleda moderno i koji je vrlo jednostavan za korišćenje.
Međutim, prostora na zadnjoj klupi i nema previše, čak ni za osobe prosečne visine. Treba naglasiti da i ne očekujemo ozbiljan nivo komfora na zadnjim sedištima jednog gradskog modela, ali za jedan automobil koji koketira sa krosover segmentom, ponuda prostora je mogla da bude bolja.
Ipak, osećaju prostranosti doprinosi električni platneni krov, za koji mora da se doplati 900 evra. Ako nas pitate, vožnja ovog modela sa otvorenim krovom je mnogo prijatnije iskustvo koje relaksira, pa svakako vredi razmisliti o ovoj doplati.
Iako Toyota prtljažnik sa zapreminom od 231 litara reklamira kao „najveći u klasi“, sasvim je jasno da prostora nema dovoljno za neka duža putovanja i da je prtljažnik limitiran na neke osnovne nabavke u prodavnici.
Čak i kada se obore zadnja sedišta, zapremina je ne tako impresivnih 829 litara, pa ako tražite automobil sa ozbiljnim tovarnim kapacitetom, moraćete da potražite u klasi iznad.
Motor i menjač
Za ovaj model Toyota nudi samo jedan motor, a radi se o jednolitarskom benzincu sa skromnih 72 KS i 93 Nm obrtnog momenta. Pored toga, za maksimalni obrtni moment potrebno je 4.400 obrtaja, dok se maksimalna snaga isporučuje pri 6.000 obrtaja. Radi se o trocilindarskom motoru čija je glavna namena gradska vožnja nižim brzinama uz pristojnu potrošnju.
Prema fabričkim specifikacijama, Toyota Aygo X troši 4,9 litara benzina na 100 km, a na našem testu ovaj model je trošio između 6 i 7 litara na 100 km. Potrošnja najviše zavisi od stila vožnje, koji je teško preneti na ovaj automobil, pre svega zbog CVT menjača i činjenice da su za maksimalni obrtni moment potrebni visoki obrtaji.
Kada smo već spomenuli CVT menjač, smatramo da je on pogrešan izbor za ovu konfiguraciju. Rad ovog automatskog menjača često proizvodi neprirodan zvuk motora koji nije prijatan za slušanje, a kada umesto krova imate platno, ovaj zvuk postaje dosta intenzivniji i prodire u kabinu.
S obzirom da je CVT menjač doplata od 1.100 evra, ako želite da kupite ovaj automobil, izaberite ručni menjač i JBL ozvučenje koje košta 500 evra. Na taj način, uštedećete 600 evra i umesto neprijatnog zvuka motora uživaćete u zaista odličnom ozvučenju.
Vožnja
Pričati o karakteristikama ovog modela pri dinamičnoj vožnji kroz krivine je sasvim nepotrebno, a jasno vam je i zašto. Radi se o gradskom modelu čija je glavna funkcija prevoz od kuće do posla i nazad. Samim tim, treba naglasiti da je manevrisanje i parkiranje Toyote Aygo X zaista odlično, jer je sa krugom okretanja od 9,4 metara i povišenom pozicijom sedišta ovaj automobil izuzetno pregledan i agilan u uskim prostorima.
Kada je reč o performansama, Toyota Aygo X sa CVT menjačem od 0 do 100 km/h ubrzava za 15,5 sekundi, dok je maksimalna brzina 151 km/h.
Cena
Toyota Aygo pored slova X u svom nazivu sada ima i nešto veću cenu nego ranije, koja startuje od 15.990 evra. Testirani model je bio u srednjem paketu opreme X-Trend, a ovako opremljen Aygo X ima početnu cenu od 17.990 evra. Ipak, sa doplatom za crvenu boju, CVT menjač i platneni krov, cena testiranog modela iznosi 20.190 evra.
Sviđa nam se:
– okretnost
– dizajn
– električni platneni krov
Ne sviđa nam se:
– zvuk kombinacije motora i CVT menjača
– volan se ne podešava po dubini
– cena
Bonus video: Vozili smo Toyotu Corollu Cross – Vrhunski hibridni automobil za celu porodicu, ali da li vredi ovog novca?