Teška vremena i cene goriva koje su otišle u nebo, zajedno sa svim ostalim računima, vozače treba da trgnu i da ih opomenu da je sada vreme za menjanje nekih navika. Prvenstveno kada je reč o upotrebi automobila.
Novi automobil teško da ćete kupiti, polovni takođe, jer osim što se dugo čekaju ili ih nema, trenutno niko nije blesav da ih plaća basnoslovno. Zato ostajemo tu gde smo, sa automobilom koji već imamo.
Vreme je da sačuvate svoje vozilo, a evo spiska najgorih, ali i najčešćih navika vozača koje direktno dovode do propadanja automobila.
Pročitajte šta treba da izbegavate kako bi vas automobil služio što duže. Da li se pronalazite na ovom spisku?
1.Vožnja sa upaljenom crvenom lampicom
Postoje neke lampice na instrument-tabli koje možete ignorisati – ona koja svetli crveno i ukazuje na ulje u motoru nije jedna od njih. Zaustavite se što je pre moguće i ugasite motor. Proverite nivo ulja i dolijte ga, ako ima potrebe. Iako se nekad greškom ova lampica može upaliti, ipak ne bismo rizikovali čitav motor zbog toga, pa je uvek najbolje stati i proveriti šta se dešava.
2.Ostali ste bez goriva
Kada dozvolite da vam automobil ostane bez goriva možete da napravite ogromnu štetu vozilu tako što nečistoće iz taloga mogu ući u sistem za gorivo. U najboljem slučaju biće potrebno da promenite nekoliko filtera, a u najgorem – moraćete da platite majstoru da razmontira čitav sistem za napajanje gorivom.
Takođe, kod nekih modela automobila koji imaju „trajni“ filter goriva ne preporučuje se ni česta vožnja na rezervi.
3.Prečesto prekrivate automobil
Nije pogrešno prekrivati vozilo povremeno, ali to ne bi trebalo da pređe u naviku. Cerade i druge prekrivke zadržavaju vlagu, te se ovo može uporediti sa redovnim parkiranjem vozila u vlažnoj garaži. Ako je vaš automobil stariji, predug boravak u vlažnom okruženju može izazvati ili ubrzati probleme sa korozijom.
4.Dozvoljavate rđi da se širi
Nebitno je da li vozite Fiat ili Porsche, pre ili kasnije velika većina automobila počinje da rđa. Ako primetite tačkice korozije, odmah ih popravite. Minijaturna tačkica koju vidite ispod patosnice možda vam ne deluje kao da treba da brinete, ali dajte joj dovoljno vremena i ona će se proširiti. Jeftinije ćete proći ako popravite odmah nego kada rđa krene da nagriza metal.
5.Sipanje benzina u dizel motor (i obrnuto)
Automobili su značajno napredovali, ali još uvek ne postoji serijski model koji može da radi i na benzin i na dizel. Ne mešajte ih nikako kako bi smanjili račun za popravku ako ste sipali pogrešno gorivo.
Popravka je prilično jednostavna ako je pogrešno gorivo ostalo samo u rezervoaru. Zato ne startujte motor nikako. Čak i posle par sekundi rada starter će poslati pogrešno gorivo u motor i popravka će biti papreno skupa.
6.Zanemarivanje redovnog održavanja
Svaki automobil zahteva osnovno održavanje, ali intervali mogu da variraju zavisno od modela. Proverite kada treba da menjate motorno ulje, kaiševe, ili, na primer, kočionu tečnost i obavite sve zamene na vreme. Ako ih izbegavate i produžavate intervale, to će samo uticati na brže propadanje vašeg vozila.
7.Ignorisanje curenja
Nemojte zaboravljati da bacite pogled ispod vašeg vozila i uverite se da li „obeležava teritoriju“ sa jednom ili više svojih tečnosti.
Ako primetite kapljice ili baricu, ustanovite šta i odakle curi i rešite taj problem što pre. Motorno ulje i rashladna tečnost su najčešće „na meniju“, dok je kočiona tečnost najopasnija.
8.“Odmaranje“ noge na kvačilu
Ako vaš automobil ima manuelni menjač, najbolji način da uništite kvačilo je da redovno „odmarate“ nogu na pedali.
Noga treba da vam bude na ovoj pedali samo kada menjate stepene prenosa, jer i mali pritisak može dovesti do otpuštanja kvačila. Pojedini novi modeli automobila čak imaju i lampicu upozorenja koja zasvetli kada, recimo, čekate na semaforu a noga vam je samo prislonjena na pedalu kvačila.
9.Automobil vam dugo stoji
Vozila su napravljena da se voze redovno, i kada predugo stoji, recimo, mesecima (ili još gore godinama), to može izazvati oštećenja koja su skupa za popravku. Razne zaptivke mogu da popucaju tokom vremena što dovodi do curenja, ali i prodiranja vlage u delove motora, vrata, prozora… Takođe, štetni Sunčevi zraci uzimaju svoj danak, što se vidi na plastičnim i tekstilnim delovima enterijera. U ekstremnim slučajevima i motor može da strada.
10.Previše opterećujete automobil
Nikada ne bi trebalo da dolazite do krajnjih granica kapaciteta vuče i opterećivanja vašeg vozila. Tako možete oštetiti pogon, oslanjanje, pa čak i samu šasiju. Svi automobili su sposobni za vuču, čak i Smart ForTwo može da potegne manju prikolicu, ali obavezno pre kačenja bilo čega treba proveriti koji je maksimalni kapacitet.
11.Koristite pogrešno motorno ulje
Sam brend ulja koje kupujete nije toliko bitan, ali pobrinite se da ulje koje sipate ima potreban viskozitet, primera radi 10W40. Pogrešno motorno ulje dovodi do trajnog habanja motora. Takođe, i vrsta ulja je bitna, pa ako je za vaš motor propisano isključivo sintetičko ulje, onda samo to i koristite.
12.Postavljate dizalicu bilo gde
Kada je, recimo, potrebno za zamenite točak, uvek dizalicu postavite ne mesto koje je predviđeno za to. Većina automobila ime dve pozicije napred i pozadi, odnosno iza prednjeg i ispred zadnjeg točka. Ove tačke su dovoljno jake da izdrže težinu vozila i tu uvek treba da postavljate dizalicu. Ako je stavite negde drugde, mogu se oštetiti pojedini važni delovi vozila, poput poda, a rizikujete i da vas vozilo ozbiljno povredi ako spadne sa dizalice.
13.Sipate samo vodu u rashladni sistem
Nikada nemojte puniti rashladni sistem samo vodom. Ona može da se zamrzne tokom zime i izazove koroziju. Koristite tip rashladne tečnosti koji je preporučen za vaše vozilo i pomešajte ga sa tačno određenom količinom vode ako je potrebno.
14.Ne zatvarate prozore dok je kiša
Tokom vožnje po kiši izbegavajte da držite prozore otvorenim čak i samo onih par centimetara. Svega nekoliko kapljica vode koje padnu na, primera radi, taster za otvaranje prozora sa unutrašnje strane vrata mogu da izazovu kvar.
15.Vožnja sa pregrejanim motorom
Ako primetite da se motor previše greje, odmah se zaustavite. Pokazivač temperature će najčešće prikazati ako nešto nije u redu. Takođe, čak i ako ništa ne prikazuje a vi osećate miris paljevine ili primetite i tračak dima, odmah se zaustavite.
Postoje brojni urbani mitovi, poput onog da kada se motor pregreje treba voziti brže kako bi veća količina vazduha rashladila motor, ili da treba uključiti grejanje. Ove metode ne uspevaju uvek i najbolje je zaustaviti vozilo, proveriti o čemu je reč i popraviti kvar.
16.Vožnja kroz duboku vodu
Prolazak kroz dublju vodu gradskim automobilom nije preporučljiv jer je rizik od ulaska vode u motor preveliki. Takođe, imajte na umu da čak i većina SUV modela koji se voze nisu namenjeni teškom „off-roadu“. Jedini siguran način za prolazak automobila kroz dublju vodu jeste da ima montiran „snorkel“ koji će podići usisnik za vazduh visoko gore.
17.Prebacivanje u „rikverc“ dok se vozilo i dalje kreće unapred
Nikada ne prebacujte u „rikverc“ dok niste potpuno zaustavili automobil. U suprotnom možete napraviti veliku štetu na menjaču. Ovo i nije toliko lako izvesti u automobilima sa automatskim menjačem, ali kod manuelnih postoji šansa da se slučajno izabere hod unazad dok se vozilo i dalje kreće unapred.
18.Previše modifikacija
Kod prepravki vozila uvek je važno imati granicu. I dok ugradnja jačeg audio-sistema najčešće neće napraviti problem, neke trajne modofikacije, poput eliminisanje brava mogu da vam naprave problem pri kasnijoj prodaji vozila.
19.Ugradnja jeftinih delova
Ušteda novca instaliranjem jeftinih delova sumnjivog porekla mnogima je primamljiva, pogotovo ako je vozilo na zalasku karijere, ali se ipak nikad ne preporučuje. Jeftini delovi gotovo uvek stradaju ranije u odnosu na one kvalitetne. Uz to, automobil će biti manje bezbedan.
20.Manjak zdravog razuma
Bilo da vozite iz strasti ili iz puke potrebe, ne zaboravite da je automobil mašina koja mora da se održava i da se koristi sa pažnjom i zdravim razumom, piše Autocar. Ako niste sigurni da li vaš Fiat Punto može da prođe kroz dublju vodu po blatnjavom putu, nemojte ni da pokušavate. Koliko god bilo primamljivo da oslobađate vašeg unutrašnjeg vozača Formule 1 dok vozite neki sportski automobil, ne zaboravite da vi niste sami na putu i da ostali vozači nisu oni iz F1. Vožnja, kao i mnoge druge stvari u životu, zahteva predviđanje i dobru procenu.
Bonus video: Zbog skupog goriva, Nebojša je prešao na e-trotinet – da li je pogrešio?
Pratite nas i na društvenim mrežama: Facebook Twitter Instagram
Učestvuj u diskusiji ili pročitaj komentare