Foto: Skoda/Promo

Strugač leda u poklopcu rezervoara za gorivo koji je ujedno i lupa za lakše čitanje propisanog pritiska u gumama, zatim kišobran u vratima automobila, prenosive lampe u prtljažniku, kao i genijalni levak integrisan u poklopac posude za tečnost za vetrobransko staklo. To su savremena Simply Clever rešenja u Škodinim modelima, ali pametni patenti iz Češke imaju tradiciju dugu 125. godina.

Od samog početka razvoja Škode, slična pametna, a naizgled jednostavna rešenja u stvari su rezultat dugotrajnog rada inženjera. Evo nekih najzanimljivih patenata koji su došli iz Škode.

Motor integrisan u ram motocikla – 1899. godina

Václav Laurin, jedan od osnivača firme i konstruktor njenih prvih bicikala, motocikala i automobila je na kraju 19. veka razvio ležajeve s izvrsnom otpornošću na vlagu, pa vozači bicikla “Slavia” nisu morali da ih podmazuju kad počne da pada kiša.

Foto: Skoda/Promo

Prvi motocikl Laurin&Klement, predstavljen 1899. godine, imao je motor postavljen na donji deo rama, što ga je učinilo mnogo lakšim za rukovanje i mnogo stabilnijim. Štaviše, vozač je bio zaštićen od prskanja ulja i manje je rizikovao da se opeče na motor.

Dva u jedan – 1925. godina

Genijalno rešenje karoserije dva u jedan omogućilo je upotrebu vozila sedam dana u nedelji, odnosno i za rad i za porodični izlet. Prednji deo automobila bio je fiksiran do prednjih sedišta, ali nakon otpuštanja nekoliko šrafova mogli ste skinuti zadnji deo i lako ga zameniti nastavkom za ravni ležaj koji nudi 1750 x 1580 x 400 mm utovarnog prostora.

Foto: Skoda/Promo

Odjednom su trgovci imali čvrsto vozilo za prevoz robe koje je moglo prevoziti teret do 500 kg, a nedeljom se transformisalo u porodični automobil sa šest sedišta.

Inače, u Češkoj se karavanima nazivaju „kombi“ automobili, što dolazi od izraza „kombinovano vozilo“ koji se u to doba koristio da označi dva vozila u jednom: putničko i uslužno / teretno vozilo.

Umesto ski-lifta – 1935. godina

Škoda Popular ore kroz duboke snežne nanose? Zimi se ovaj automobil koristio za isporuku zaliha u udaljene brvnare, dok su ga policija i carinici koristili za patrole u planinama. Sve je to omogućio jedan pametan dodatak. Specijalne metalne skije bile su pričvršćene na prednje točkove ovog modela, dok su lanci na zadnjim gumama  povećali prianjanje automobila.

Foto: Skoda/Promo

Saznajte još:

Testiranje je pokazalo da su skije morale biti zavarene, a ne zakovane i da moraju biti oko 2 cm uže pozadi. Idealan materijal za površinu klizanja bilo je voskirano jasenovo drvo. Vozač je automobil držao u prvoj brzini kako bi mogao u potpunosti iskoristiti obrtni moment motora od 20 konjskih snaga. Izmenjeni Popular mogao je povući nekoliko skijaša koji su se držali za kanap, što je bilo fantastično u ono vreme kada su žičare bile retkost.

Skopak – Škoda-Pakistan pick-up

Proizveden u Karačiju 1970. i 1971. godine Skopak je bilo pick-up vozilo na osnovi modela Škoda Octavia. Imao je pametno vetrobransko staklo: moglo se sklopiti kako bi se visina vozila smanjio na 1100 mm. To je olakšalo vožnju ispod prepreka kao što su srušena stabla preko staza kroz jaruge.

Foto: Skoda/Promo

Najjeftinija verzija Skopaka s dva sedišta bio je kamionet koji nije imao vrata: samo trake koje sprečavaju putnike da ispadnu na krivinama ili neravnim putevima. Ovu naizgled primitivnu alternativu vratima automobila pozdravile su oružane snage, jer su putnici u vozilu mogli brže da izađu i rasporede se.

Party Felicia 

Automobil dizajniran za avanture u slobodno vreme, Felicia Fun, razvijen 1996. godine, zasnovan je na pick-up osnovi. Pored plastičnih lajsni, automobil je obilovao i genijalnim rešenjima. Jedno od njih bio je i njegov „party trik“. Zadnji zid prvobitne kabine s dva sedišta koji se mogao izvući, pa su se mogla dodati još dva sedišta.

Foto: Skoda/Promo

Ova sedišta bila su izložena suncu i vetru, jer je zadnji deo vozila bio otkriven. Dodatnu sigurnost pružala je čvrsta rolo-pokrivka iznad glava putnika, dok je zaštita od vetra kakvu vidimo u modernim kabrioletima učinila iskustvo manje turbulentnim. Napravljeno je četiri hiljade ovih simpatičnih modifikacija modela Felicia.

Pametna vrata prtljažnika

Hečbek modelima, kabrioletima i kamionetima pridružio se još jedan praktičan dizajn karoserije sa kosim zadnjim delom i laganim pristupom velikom prtljažniku: liftback. Ova klasična karoserija daje automobilima dostojanstven izgled, ali slabost joj je manji otvor za prtljag.

Foto: Skoda/Promo

Saznajte još:

U proleće 2008. Škoda je lansirala drugu generaciju modernog Superba koja se odlikovala jedinstvenim TwinDoor dizajnom.
Ako ste otvorili samo zadnji deo poklopca prtljažnika, otvor je bio dovoljno velik za standardne predmete, poput torbi za kupovinu.

Štaviše, ovaj otvor mogao bi se otvoriti brže i s manje napora. Zadnje vetrobransko staklo i polica ostajali su na mestu, tako da glave putnika pozadi nisu bile izložene hladnoći ili toploti spolja. Ali, čitav poklopac prtljažnika koji se protezao do krova mogao se podići jednostavnim pritiskom drugog prekidača iznad registarske tablice. Čak i kada je Superb imao pet putnika, još je ostajalo 565 litara za prtljag.

Prvi električni SUV mora da bude pametan

Škodin SUV na struju, Enyaq iV ima ukupno 36 pametnih rešenja, koja su povezana sa samom suštinom automobila – njegovim električnim pogonom. Zbog toga se toliko voljeni strugač leda premestio iz poklopca rezervoara za gorivo u pregradu u zadnjim vratima.

U prtljažniku je sredstvo za čišćenje kablova nakon punjenja, dok će u zimskim mesecima korisna biti posebna zaštita koja prekriva konektor za punjenje i priključeni kabl, sprečavajući da voda uzrokuje smrzavanje kabla na konektoru tokom punjenja.

Simply Clever u 21. veku

Škoda je “Simply Clever” koncept predstavila 2003. godine. Od tada je preko 60 inovativnih rešenja olakšalo život kupcima. Strugač leda dobro dođe zimi. Znate da ga uvek treba smestiti na lako dostupno mesto: u poklopac rezervoara za gorivo ili u zadnjim vratima u novom SUV modelu Enyaq iV.

Foto: Skoda/Promo

A kad sneg pređe u kišu, tu je kišobran ušuškan u vrata automobila. Ne bi bilo sjajno kada bi kišobran nakon upotrebe ostao mokar, pa su dizajneri osmislili i odvod.

Možda jedno od najboljih rešenja je i levak integrisan u poklopcu rezervoara za tečnost za pranje vetrobranskog stakla, zbog koga više nikad nema prosipanja ove tečnosti po motornom prostoru. Prvi put je predstavljen u modelu Scala i predstavlja jedno od najnovijih Simply Clever rešenja, a nudi se i za starije modele za znakom Škode.

Nedavno je patentirana i svetleća kopča za pojas iz Škode, o kojoj je naš portal već pisao.

***

Pratite nas i na društvenim mrežama:

Facebook

Twitter

Instagram

Koje je tvoje mišljenje o ovoj temi?

Učestvuj u diskusiji ili pročitaj komentare