Foto: Promo/Fiat

Fiat ove godine proslavlja 50 godina od početka proizvodnje legendarnog modela 126, pristupačnog gradskog automobila koji je motorizovao dobar deo Evrope, a pogotovo njenog istočnog dela.

Fiat 126, kod nas poznatiji kao „Peglica“, debitovao je na Salonu automobila u Torinu u oktobru 1972. godine, kao mali, gradski automobil sa prostorom za četiri putnika i motorom pozadi. Tokom 28 godina proizvodnje, nije bilo ideja za drugu generaciju, a sa proizvodnih traka je sišlo 4.763.655 primeraka.

Ovaj model je zamišljen kao zamena za legendarni Fiat 500, a i dizajnerski su mogle da se primete brojne sličnosti. Ipak, Fiat 126 nije doživeo uspeh u Italiji kao njegov prethodnik, ali je zato postao pravi hit sa druge strane „Gvozdene zavese“.

Polski Fiat 126p

Najpopularnija verzija proizvodila se u Poljskoj u gradu Tuchy, a nosila je naziv Polski Fiat 126p i proizvodila se od 1973. do 2000. Zbog relativno niske cene, ovaj automobil je postao izuzetno popularan u Poljskoj i drugim zemljama Istočne Evrope, a tokom 1980-ih je postao najpopularnije vozilo na poljskim putevima. Zbog malih dimenzija dobio je nadimak „Maluch“, što bi u prevodu značilo mališan. Ovaj naziv je postao toliko upečatljiv da je 1997. prihvaćen od strane proizvođača kao zvanično ime automobila.

Političke konotacije

Tokom perioda komunizma u Poljskoj, privatni automobil se vodio kao luksuzna stavka, pa je 1971. u ovoj zemlji na ulicama bilo svega 556.000 putničkih vozila. Baš zbog toga, Polski Fiat 126p je bio praktično jedini način da se srednjoj klasi obezbedi mobilnost.

Foto: Promo/Fiat

Zbog toga, proizvodnja nije mogla da zadovolji potražnju, pa su mnogi na svoj primerak morali da čekaju i nekoliko godina. Komunistička vlast je na osnovu zasluga dodeljivala kupone koji su pružali mogućnost kupovine ovog automobila.

Skoro 30 godina bez promena

Fiat 126 je specifičan po tome što za 28 godine proizvodnje nije dobio drugu generaciju. Ovaj mali automobil sa dvocilindarskim motorom je dobio par osveženja tokom skoro tri decenije postojanja, ali se suština nije menjala.

Foto: Promo/Fiat

Nakon skoro 5 miliona proizvedenih primeraka, poslednji Fiat 126 je sa proizvodne trake u Poljskoj sišao 2000. godine, i direktno je prebačen u muzej italijanske kompanije u Torinu.

Dvocilindarski motor za tri decenije

Sa tri metra dužine i težinom oko 600 kg, Fiat 126 je bio mali i lagan. Tokom celog životnog veka, jedini izbor je bio dvocilindarski motor koji je vremenom dobio veću zapreminu.

Foto: Promo/Fiat

U početku je to bio agregat zapremine 594 kubika sa 23 KS i 39 Nm, a tokom 1977. zapremina je povećana na 652 kubika. Snaga je ostala ista, ali je obrtni moment povećan na 43 Nm. Deset godina kasnije je redizajnirani Fiat 126 Bis dobio motor zapremine 704 kubika sa 26 KS, a ova, najsnažnija verzija je od 0 do 100 km/h stizala za 33 sekunde.

Proizvodnja u Kragujevcu

Nakon velikog uspeha poljske verzije, proizvodnja u Italiji je ranije obustavljena. Ipak, pored Poljske i Italije, ovaj model se proizvodio u Austriji i Jugoslaviji. Fabrika u Kragujevcu je pod licencom Fiata proizvodila legendarnu „Peglicu“ pod nazivom Zastava 126, ali ovaj mališan kod nas nije doživeo uspeh poput „Fiće“ ili „Stojadina“. Nažalost, ne postoje zvanični podaci o broju proizvedenih primeraka u Kragujevcu.

Foto: Promo/Fiat

Nadimci

Simpatični gradski automobil je širom sveta dobio razne nadimke zbog svojih karakteristika. I dok je kod nas ovaj model poznat kao „Peglica“, u Sloveniji su ga zvali „Bolha“ (buva), ali i „piči-polki“, dok je u Albaniji imao nadimak „Kikirez“, što u prevodu znači mali pevac. Nemci su ga zvali „Bambino“, dok su u Mađarskoj, ali i na Kubi, Fiat 126 voleli da zovu malim Poljakom.

Bonus video: Kako iz ugla treznog vozača izgleda pijana vožnja

Pratite nas i na društvenim mrežama: Facebook Twitter Instagram

Koje je tvoje mišljenje o ovoj temi?

Ostavi prvi komentar