Radio-televizija Srbije prošle godine je za reklamu i štampu dala više desetina miliona dinara, a najveći deo otišao je provladinim medijima. Medijski stručnjaci kažu da ništa nije slučajno i da reč o razrađenoj strategiji.
Kako bi „preživeo“ – „novčanu injekciju“ dobija od građana. Međutim, kada treba da se reklamira – novac „rasipa“. Za reklamu u štampanim i onlajn medijima, RTS je prošle godine dao 36 miliona dinara, a taj novac uglavnom je potrošen za reklamiranje u tabloidima – Kurir, Blic, Večernje novosti, Alo, Srpski telegraf.
„To, nema nikakve sumnje, otkriva jednu tajnu spregu koja je politička u krajnjoj liniji da su to politički razlozi, da se iz javnog novca kojim se finansira RTS jedan deo novca prelije tim tabloidima, jer su to oni mediji koji su u sprezi sa vlašću i koji su potrebni vlasti“, kaže Rade Veljanovski za N1, profesor FPN-a u penziji.
„Ovo je već treća godina zaredom da je RTS na ovaj način raspisao nabavku za reklamiranje, dakle putem pregovaračkog postupka bez objavljivanja javnog poziva i ugovore uvek dobijaju isti mediji. Dakle, to su tabloidi koji najčešće krše kodeks“, kaže novinarka NUNS-a Ivana Kragulj.
Sagovornici N1 dodaju i da pomenute javne nabavke pokazuju da za reklamiranje među odabranim medijima – nema mesta za one koji su profesionalni – što jasno pokazuje medijsku diskreditaciju.
Iz Upravnog odbora RTS-a navode da u procesu reklamiranja za koji su se odlučili ne vide ništa sporno.
„Oglašavanje je komercijalna delatnost i ni na koji način se ne može dovesti u vezu sa kršenjem medijskih zakona i Kodeksa novinara. RTS odlučuje da se reklamira kod određenih medija na osnovu čitanosti i određenih novina ili posećenosti određenih portala, uostalom kao i svi. Naravno, imajući uvek u vidu koji proizvod, odnosno program reklamira, vodeći računa da to bude medij preko kojeg će doći do određene ciljne grupe kojoj je program namenjen“, navodi Branislav Klanšček, predsednik Uprvnog odbora RTS-a.
„To je novac koji je za RTS, koji nema preveliki budžet, veliki novac i mogli su sa njime da naprave nekoliko projekata – obrazovnih, dečijih i drugih koji nedostaju na njihovom programu. Ovo je praktično bačen novac, da se da onim medijima koji to uopšte ne zaslužuju i za koje RTS uošte nema razloga da se kod njih reklamira“, kaže Veljanovski.
Podaci Portala javnih nabavki pokazuju i da je RTS u 2023. potrošio ukupno skoro 78 miliona dinara za reklamiranje. A zbog čega je odlučeno da deo novca ode u ruke tabloida, i zašto javni servis baš u njima treba da se reklamira, direktor javnog servisa Dragan Bujošević za N1 nije odgovorio.
***
BONUS VIDEO – Protestna šetnja do RTS-a