Studenti krenuli su iz Požarevca ka Smederevu. Photo: Radule Perisic/ATAImages

Gotovo šest meseci studenti u Srbiji drže u blokadi desetine fakulteta sa zahtevom da se utvrdi krivična i politička odgovornost za pogibiju 16 ljudi u nesreći u Novom Sadu. Za to vreme uz njih su desetine hiljada građana na protestima, koji očekuju da će ih Srpska pravoslavna crkva napokon podržati, kao što je to činio upokojeni patrijarh Pavle devedesetih godina. Iako patrijarh Porfirije tvrdi da je nedopustivo da jedni druge vidimo kao neprijatelje, iz njegovog najbližeg okruženja stižu poređenja studenata sa ustašama, poruke da "studenti žive u paralelnom univerzumu" i zabranjuje im se boravak crkvenim portama.

I posle šest meseci od početka blokada fakulteta, studenti u Srbiji čekaju podršku od Srpske pravoslavne crkve i njenog poglavara patrijarha srpskog Porfirija, iako je govorom u Moskvi da se kod nas dešava „obojena revolucija, iskušenje koje ćemo pobediti“, jasno izneo stav vrha Srpske pravoslavne crkve o studentskim protestima.

Naime, na sastanku održanom u Moskvi, patrijarh je izgovorio mnoge nečuvene reči. U prisustvu predsednika Rusije Vladimira Putina, patrijarha Ruske pravoslavne crkve Kirila, a uz podršku Irineja Bulovića, govorio je o „obojenoj revoluciji“ u Srbiji i napomenuo da će to „iskušenje biti pobeđeno“.

Njegova izjava nije iznenadila srpsku javnost, a verski analitičari smatraju da „SPC više nije neutralna“, da je sramota da patrijarh ne stane uz svoj narod i da je Porfirije danas druga ličnost u odnosu na onog, koji je nekada slušao Azru i išao na Egzit, ističući da „ovom danas studenti ne trebaju, samo mu je važna vlast“.

PROČITAJTE JOŠ:

Govoreći o ulozi Srpske pravoslavne crkve, teolog Blagoje Pantelić rekao je za Nova.rs da treba praviti razliku između onoga što rade vernici, monasi, sveštenici i teolozi, i onoga što čini crkveni vrh.

„U ovakvim situacijama, kada imamo otvoreno nasilje, nema nemih posmatrača. Oni koji ćute nisu nemi – oni su na strani nasilnika. Odgovor na pitanje kako se SPC postavila povodom događaja koji potresaju naše društvo od novembra prošle godine zavisi od toga šta pod Crkvom podrazumevamo. Ako podrazumevamo ono što bi Crkva trebalo da bude – a to je narod Božiji – onda ona nije nikakav posmatrač, već aktivni učesnik u tim događajima. Većina vernika, sveštenika, monaha i teologa u SPC podržava studente, podržava ili direktno učestvuje u protestima i blokadama. Ako pod SPC podrazumevamo tzv. crkveni vrh, odnosno našeg patrijarha, onda je SPC na suprotnoj strani. On se lično, od početka krize, trudi da relativizuje značaj studentskog i narodnog bunta i pacifikuje ga pozivom na međusobno razumevanje, na dijalog između nepokajanih dželata i njihovih nevinih žrtava itd. Istovremeno, preko zvaničnog sajta SPC, za koji je odgovoran patrijarh, često se studenti brutalno napadaju, a Vučićev režim hvali“, navodi Pantelić.

Mitropolit kruševački David

I dok većina vernika, sveštenika, monaha i teologa u Srpskoj pravoslavnoj crkvi podržava studente, ima i onih koji osuđuju student, navodeći da im je „mesto na fakultetima, a ne na ulici“.

Za neke od njih, studenti su ustaše, žive u paralelnom univerzumu, a čak im se zabranjuje i ulazak u crkvenu portu.

Setimo se mitropolita kruševačkog Davida, koji u autorskom tekstu pod imenom „Zduhači, manitoši i ljudi od veresije„, upoređuje studente sa ustašama.

Vladika kruševački David Foto:Goran Srdanov/Nova.rs

U tekstu koji je objavljen na sajtu Eparhije kruševačke, mitropolit David analizira studentske proteste i pokušava da degradira značaj njihovih akcija koje za cilj imaju kažnjavanje odgovornih za pad nadstrešnice u Novom Sadu i uspostavljanju sistema u državi.

S druge strane, u istom tekstu podržao je tezu vlasti i samog predsednika Srbije Aleksandra Vučića da je studentski protest zapravo „obojena revolucija“.

„Kada su neredi, bune i revolucije raznih boja u toku, na njihovom kraju ipak preovlada ona crvena, ili boja krvi, i tada svi učesnici parade postaju odgovorni za dalekosežne istorijske posledice, i to znaju kako beskrupulozni majstori zapleta, tako i naivni pijuni. To učini situaciju takvom da vulgarni tip politike, umešen u nekoj od domaćih i stranih kuhinja, iznese svima na kusanje dilitiriona ili otrova. Takav tip politike donosi sa sobom „veliku sekiru koja ljude odvaja od molitve i jedne od drugih. Takva politika nema rasuđivanje za prethodnicu, niti je u spoju sa mirnim, istrajnim iznošenjem stavova, te i sa rešenjima koja se u jednom trenutku iznađu“, navodi se, između ostalog, u tekstu.

Foto:Radule Perisic/ATAImages

Dalje u svom tekstu, mitropolit David objašnjava kako skupovi koji se održavaju širom Srbije liče na „savetovanja iliminata i tombole Davosa“, a potom pravi i skandalozno poređenje studenata sa utašama.

Ovo nije prvi put da je kruševački mitropolit kolumnista SPC, a ni prvi put da piše na tragu režima na vlasti i da vređa studente u Srbiji.

Početkom februara na sajtu SPC objavljen je i njegov tekst „Raspodija u sivom“ u kom je istakao da iza studentskih protesta stoje „strane službe za razbijanje Srbije“.

Dušan Stokanović, službenik Patrijaršije

Ne treba zaboraviti da je Srpska pravoslavna crkva optužila studente koji protestuju da „žive u paralelnim univerzumima“ u kojima se „izvrgavaju ruglu svetosavske vrednosti“.

Naime, na sajtu SPC, u autorskom tekstu Dušana Stokanovića, službenika Patrijaršije, navedeno je da studenti u Srbiji žive „u paralelnim univerzumima“ i da je „na njima je da odluče da li žele da žive u svetu o kojem im je govorio patrijarh Porfirije, ili u onom u kojem se izvrgavaju ruglu sve svetosavske vrednosti i sva srpska identitetska obeležja“.

Foto:Filip Krainčanić/Nova.rs

Iako se SPC zvanično ogradila od teksta Dušana Stokanovića, službenika Patrijaršije, (bivšeg člana Upravnog odbora RTS i Radiodifuzne ustanove Srbije) u kom kritikuje studente, na zvaničnom sajtu su i dalje visoko pozicionirani tekstovi u kom se navodi da je laž da je patrijarh Pavle tokom devedesetih godina podržao proteste, kao i beseda šefa Informativne službe Srpske pravoslavne crkve Irineja Bulovića u kom podržava tezu vlasti o „ugroženosti Vojvodine u Srbiji“.

Mitropolit niški Arsenije

Njegovo Visokopreosveštenstvo Arhiepiskop i Mitropolit niški Arsenije nije javno komentarisao studentske blokade, niti je govorio o svom stavu, ali je ostao zabeležen njegov odgovor na pitanje novinara nakon okupljanja u Nišu koje je bilo najmasovnije do sada u istoriji sličnih dešavanja.

Na pitanje novinara Rešetke šta misli o trenutnim masovnim protestima studenata koji se dešavaju širom zemlje i da li ima nešto da poruči studentima, on je odbio da odgovori. Kada je upitan čemu taj stav, kazao je:

„Imam prava da budem uzdržan“.

Episkop SPC u Mađarskoj

Pamtiće se i episkop SPC u Mađarskoj, koji je odbio da ustupi crkvene objekte za smeštaj studenata koji idu u Strazbur.

Episkop šabački Jerotej

Poslednji u nizu episkopa koji su javno pokazali da ne podržavaju studente jeste episkop šabački Jerotej koji je, prema navodima Dušana Tufegdžića, osnivača Pokreta Buđenje, studentima i đacima koji danima pešače do Loznice na veliki protest, zabranio da borave u crkvenoj porti Hrama svetog oca Nikolaja u mestu Štitar, kroz koje su prolazili.

Tufegdžić je naveo da je njegova ideja bila da se pešaci okrepe u crkvenoj porti, međutim izostao je blagoslov od strane Eparhije šabačke za tu ideju, zbog čega su studenti i đaci dočekani i usluženi u sali Doma kulture u Štitaru.

Tufegdžić je rekao da je Šabačka eparhija poslala poruku po ocu Milanu, parohu iz Štitara, da mu objasni da su oni dozvoljavali studentima ulazak u crkvu dok studenti nisu počeli da iznose političke stavove, što je razočaralo mnoge meštane.

Foto: Dušan Tufegdžić

„Zašto političari mogu da uđu u crkvu, pa i da je skrnave kao što je to radio Goran Vesić? Zašto su njemu dali blagoslov da uđe u crkvu, zašto su Aleksandru Vučiću dali blagoslov da ulazi u crkvu i da tamo drži političke govore? Građani Štitara su ogorčeni, ogorčeni. Ne na svog paroha koji je uz svoje građane, nego na šabačku eparhiju. Znaćemo kao selo da se zahvalimo i odgovorimo šabačkoj eparhiji“, rekao je on za Nova.rs.

Šabačka eparhija je, pak, demantovala navode Dušana Tufegdžića. Iz Eparhije je navedeno da Eparhija šabačka nikada nikome nije zabranila ulazak u crkvenu portu ili u sveti hram, te da je istina da Eparhija nije pozitivno odgovorila na inicijativu „političkog aktiviste g. Dušana Tufegdžića, koji je hteo da, sa svojim istomišljenicima, u crkvenoj sali i porti hrama u Štitaru organizuje doček za grupu mladih ljudi koji su krenuli na protest u Loznicu i da, na taj način, ostvari ličnu političku korist“, navedeno je iz Eparhije.

Kako je do sada reagovala SPC na studentske proteste

Od kad su počeli protesti i blokade širom Srbije, izazvani tragedijom na železničkoj stanici u Novom Sadu (za koju se opravdano sumnja da je plod koruptivnog delovanja vladajuće stranke) zbog koje život izgubilo 16 ljudi, a jedno teško povređeno, vrh SPC je u svojevrsnom obračunu sa studentima.

Iako patrijarh Porfirije tvrdi da je nedopustivo da jedni druge vidimo kao neprijatelje, iz njegovog najbližeg okruženja, pored poređenja studenata sa ustašama, ranije su stizale poruke da „studenti žive u parlalenom univerzumu“ i da nije tačno da je patrijarh Pavle podržao proteste devedesetih godina.

BONUS VIDEO: (VIDEO) Studenti po kiši i vetru u četiri kolone ka Loznici

Koje je tvoje mišljenje o ovoj temi?

Ostavi prvi komentar