Saobraćajni inženjer i predsednik sindikata "Centar" Gradskog saobraćajnog preduzeća (GSP) Ivan Banković izjavio je danas da će elektrovozila privatnog preduzeća Strela, koja će zameniti trolebujski sistem u Beogradu, obavljati isti posao na istim linija za 1,83 milijardi dinara godišnje više nego što se sada izdvaja za trolejbuse.
Banković je na konferenciji za novinare naveo da trolejbusi GSP koštaju 4,98 milijardi dinara godišnje, dok bi preduzeće Strela obavljao isti posao za 6,81 milijardu.
„Umesto da grad investira u svoje preduzeće i modernizaciju prevoza, uložiće se u investiranje i razvijanje privatne firme u narednih 20 godina. Strela nema nikakvo relevantno iskustvo u radu sa elektrovozilima, nemaju nijedan električni autobus, kao ni svoje depo, pa im grad ustupa depo GSP na Dorćolu, da bi to preduzaće napravilo svoje hale i imalo gde da smesti vozila“, rekao je Banković.
On je izjavio da bi ugovor sa Strelom za 20 godina koštao više od 136 milijardi dinara, dok bi za taj novac mogao da se obnovi ceo trolejbujski sistem i saobraćajni depo, kao i da se uvedu nove trolejbujske linije.
„Umesto toga, privatniku se prepuštaju te linije, a ne dobija se nijedan novi kilometar mreže“, rekao je Banković.
On je ocenio da ima smisla menjati dizel autobuse elektrovozilima tamo gde je potrebno i moguće, ali da nema smisla menjati elektrovozila, kao što su trolejbusi, drugim elektrovozilima.
Na pitanje o budućnosti zaposlenih koji su radili kao kontroleri, Banković je odgovorio da ih je grad angažovao da obavljaju kontrolu čistoće i izlazaka vozila iz garaže na jutarnje polaske.
Korak napred bi bio kada bi ti ljudi kontrolisali i ispravnost vozila, rad vozača i realizaciju reda vožnje, naveo je Banković.
Predsednik Udruženja „Vratimo trolu 28“ Davor Stupar izjavio je da su neistiniti argumenti gradske uprave za ukidanje trolebujskog sistema da su ta vozila zastarela i da nisu u skladu sa modernim razvojem Beograda.
Moderni trolejbusi se razvijaju širom Evrope, nemaju problem sa zastojima i mogu slobodno da se kreću van kontaktne mreže. Zanemaruje se činjenica da Beograd ima izgrađenu vrlo skupu trolejbujsku strukturu, koja je građena decenijama. Žele da odbacimo taj sistem da bi potpisali ugovor sa privatnikom na 20 godina, rekao je Stupar.
On je naveo da je pre pet godina ukinuta linija 28 bez saobraćajne studije i da se sada pokušava ukidanje celog trolejbuskog sistema bez odgovarajuće saobraćajne studije.
Stupar je najavio akciju „Za trole – za moderan javni prevoz“, u kojoj će učestvovati predstavnici Udruženja „Vratimo trolu 28“, sindikata „Centar“, „Pravda“, „Sloga“ GSP i Sindikata zaposlenih u javnom prevozu Beograda.
Zainteresovana udruženja građana, stručne organizacije, pojedince i stručnjake je Stupar pozvao da se pridruže akciji, kako bi se pokrenula šira debata o odlukama vezanim za razvoj Beograda.
Prodekan beogradskog Saobraćajnog fakulteta Vladimir Momčilović je izjavio da Gradska uprava tvrdi da je velika prednost elektroautobusa u odnosu na trolejbuse njihova ekološka isplativost.
Elektroautobusi nisu zaista ekološki isplativiji, jer im baterija traje svega sedam do 10 godina, dok kod trolejbusa može trajati i više od dve decenije. Za sličnu cenu moguće je nabaviti jako dobre trolejbuse, što je i primer dobro razvijenih evropskih zemalja, rekao je Momčilović.
On je dodao da je za nova elektrovozila potrebno izgraditi novu infrastrukruru punjača, koju domaći elektronski sistem ne može da podrži.
BONUS VIDEO: Štrajk u Lasti
Učestvuj u diskusiji ili pročitaj komentare