Prigradski autobusi saobraćajnog preduzeća "Lasta a.d. Beograd" jutros nisu vozili putnike za Sopot, Grocku, Barajevo, Lazarevac, Mladenovac i Obrenovac jer su zaposleni ove kompanije započeli štrajk. Kako je najavljeno, Grad Beograd će na sutrašnjoj sednici da raskine ugovor sa ovom firmom. Radnici su izneli pet zahteva i traže njihovo ispunjenje.
Zbog štrajka zaposlenih u saobraćajnom preduzeću „Lasta“, od jutros ne voze autobusi na prigradskim linijama u Beogradu, odnosno autobusi koji saobraćaju za Sopot, Grocku, Barajevo, Lazarevac, Mladenovac i Obrenovac.
Radnici su stupili u štrajk zbog odluke Sekretarijata za saobraćaj grada Beograda da na sutrašnjoj sednici bude jednostrano raskinut ugovor o poveravanju obavljanja javnog prevoza na teritoriji grada Beograda, konzorcijumu u kojem je Lasta.
Štrajk je pokrenuo sindikat „Nezavisnost“, a s njim su se složili svi zaposleni. Oni su izneli pet zahteva, čije ispunjenje hitno traže.
Igor Marković, koji radi u tom preduzeću, rekao je za N1 da zaposleni traže skidanje sa dnevnog reda tačke vezane za jednostrani raskid ugovora o javno-privatnom partnerstvu za komunalne delatnosti javnog prigradskog i lokalnog prevoza putnika na teritoriji grada Beograda.
„Vraćanje spiska svih vozila vezano za pomenuti ugovor, 22 autobusa neosnovano su obrisana od strane sekretarijata za javni prevoz grada Beograda. Navedeni zahtevi se moraju ispuniti odmah. Drugi zahtev je smena Nadzornog odbora saobraćajnog preduzeća Lasta, imenovanje novog Nadzornog odbora, imenovanje generalnog direktora preduzeća Lasta AD Beograd, a sve navedeno mora da se ispuni najkasnije do četvrtka.
Pod tri, navodi Marković, zaposleni traže obezbeđivanje odgovarajućih sredstava preko kredita Banke Poštanske štedionice AD Beograd ili preko lizing kuće za nabavku 60 autobusa shodno potrebama saobraćajnog preduzeća Lasta najkasnije do polovine januara 2025. godine.
„Četvrti zahtev je hitno rešavanje problematike vezane za neuplaćene poreze i doprinose za zarade zaposlenih kroz konverziju navedenih potraživanja Poreske uprave u kapital preduzeća Lasta AD Beograd. I pod pet – hitno zakazivanje i održavanje sastanka sa predstavnicima lokalnih samouprava u kojima preduzeće Lasta obavlja prevoz. Sve u cilju da uslovi učestvovanja u postupcima budu takvi da preduzeću Lasta AD Beograd bude omogućeno da zaključi ugovore o javno-privatnim partnerstvima sa navedenim lokalnim samoupravama, a to su Smederevo, Smederevska Palanka, Stara Pazova, Inđija i Aranđelovac“, rekao je Marković.
„Lasta“ je, inače, prošle i pretprošle godine bila u gubitku.
Kako je istaknuto, 566,7 miliona dinara bio je gubitak u prošloj godini, dok je 2023. iznosio čak 919,3 miliona dinara.
Ukoliko Grad prekine saradnju sa „Lastom“, postavlja se pitanje ko će preuzeti njen posao. Spekuliše se da će to biti Strela Ub i Strela Obrenovac, iza kojih stoji Miroslav Nikolić. Te dve firme, koje imaju istog vlasnika, poslednjih godina preuzele su značajan kolač putničkog prevoza, pre svega u Beogradu.
„Priča se da će ponovo biti sastavljen konzorcijum, skoro isti, samo bez Laste. Vlasnik Strele, pored Milorada Lovrića, važi za najvećeg tajkuna među prevoznicama“, kaže naš sagovornik.
Strela je u konzorcijumu sa Lastom do sutra, a ušle su delimično i u vlasničku strukturu te kompanije.
U beogradski javni prevoz ušao je i konzorcijum Bg plus, koji vode kompanije Bg Bus Prevoz i C&LC Group, čiji su vlasnici povezani sa Zvonkom Veselinovićem.
Nikola Jovanović, direktor Centra za lokalnu samoupravu navodi za Nova.rs da je „na delu potpuno izbacivanje Laste iz prigradskog prevoza“, što je, po njemu, paradoks, jer država još uvek ima akcije u tom preduzeću.
„Na raskid ugovora gradski odbornici sutra treba da daju saglasnost i to je razlog zašto je Lasta od danas u štrajku i ja ih potpuno podržavam. Najveći dobitnik izbacivanja Laste biće Strela Obrenovac i Strela Ub, kompanije bliske Darku Glišiću i Aleksandru Šapiću“, navodi Jovanović.
Za sutra je zakazana sednica Skupštine Grada Beograda, a pred odbornicima će se, između ostalog, naći i Predlog rešenja o davanju saglasnosti Sekretarijatu za javni prevoz da, zbog kršenja i neispunjenja ugovornih obaveza, jednostrano raskine ugovor o javno-privatnom partnerstvu u obavljanju komunalne deltanosti javnog i prigradskog prevoza putnika na teritoriji grada Beograda zaključenim sa Кonzorcijumom, privatnim partnerom, kojeg čini grupa ponuđača: „Strela – Obrenovac, „Strela – Ub”, ,Lastra Lazarevac” i „Lasta Beograd”.
Ukoliko ugovor sa gradom Beogradom bude raskinut, zaposleni će, kako kažu, ostati bez osnovnog izvora prihoda i najverovatnije otići u stečaj.
„2000 ljudi koji su zaposleni u Lasti ostaće bez posla. Nije to samo 2000 ljudi, to je 2000 ljudi i sve njihove porodice. Ne znam kome je u interesu da tako tretira firmu koja 78 godina postoji na ovim prostorima. Svojevremeno je Lasta proglašena za najboljeg prevoznika u jugoistočnoj Evropi. Ja stvarno ne znam o čemu se ovde radi. Znamo, nagoveštava nam se o čemu se radi, ali se nadam da to ovoga puta neće proći“, poručio je Marković.
Nekoliko sati nakon što su zaposleni spontano obustavili rad, zbog čega je stao prevoz na prigradskim linijama, oglasilo se preduzeće „Lasta“.
„Ovom prilikom Vas obaveštavamo da bilo kakve izjave ili na drugi način date objave u sredstvima javnog informisanja od strane pojedinaca, ne predstavljaju zvaničan stav radnika, reprezentativnih sindikata i rukovodstva sp ‘Lasta a.d. Beograd’. Naši radnici su obavešteni da ne treba vršiti pojedinačna obraćanja sredstvima javnog informisanja koja ne predstavljaju zvaničan stav naše kompanije, uz napomenu da predsednik Srbije, predsednik Vlade Srbije i njegov kabinet i Ministarstvo privrede kao naše resorno ministarstvo, imaju apsolutnu i bezrezervnu podršku našeg preduzeća, sve iz razloga što isti istraju u borbi za opstanak naše kompanije“, navodi se u saopštenju.
Takođe, dodaju da će zvaničan stav kompanije biti saopšten nakon dobijanja odgovora od svih relevantnih i nadležnih organa i institucija.
BONUS VIDEO: Devojčice iz Maradika stopiraju, a radnici kasne: Lasta ima ugovor s opštinom, ali ga ne poštuje