Rampa na transport sirove nafte iz Rusije, koja će u Srbiji stupiti na snagu od 1.novembra, otvara pitanje kakve su sve alternative pred nama i hoće li na pumpama doći do nestašice ili dramatičnog skoka cene ovog važnog energenta. Stručnjaci za energetiku ocenjuju da nam zbog ove zabrane ne preti "katastrofalna nestašica’’, ali da se očekuje poskupljenje cena na pumpama.
Stav zvaničnog Beograda prema Rusiji i kontriranje Evropskoj Uniji prilikom uvođenja sankcija, narodski rečeno, olupalo nam se o glavu.
Evropska Unija je novim paketom sankcija protiv Rusije, preko naših suseda (Hrvatska) ‘’obuhvatila’’ i Srbiju, pa se tako naša zemlja, našla u procepu i od 1. novembra više neće moći da se snabdeva ruskom naftom preko Jadranskog naftovoda (JANAF).
Međutim, to automatski ne znači da će u Srbiji doći do nestašice sirove nafte, jer kako ocenjuju energetski stručnjaci ‘’postoje i druge zemlje iz kojih se snabdevamo ovom sirovinom’’.
Kroz Jadranski naftovod (JANAF) neće moći da prolazi samo ruska nafta, ali zato mogu sve ostale, odnosno iz Irana, Iraka, Kazahstana, iz zemalja od kojih i sada uvozimo, objašnjavaju stručnjaci.
Ipak, ističu da je na svetskom tržišu, zbog aktelne situacije, ruska nafta jeftinija od ostalih, te s toga sada može doći i do eventualnog poskupljenja u maloprodaji.
Predsednik Udruženja vlasnika privatnih benzinskih pumpi Milan Rakić, podseća, da ruska nafta ‘’zauzima 22 odsto svetskog izvoza’’, te da se zbog aktuelnih sankcija otvara prostor za druge zemlje koje raspolažu ovim energentom da ‘’popune tu prazninu’’.
’’Dakle, kad nestane 22 odsto, logično je da će se svi boriti da kupe drugu sirovu naftu i da će onaj ko prodaje tu sirovu naftu podizati cene. Ta cena će da raste na berzama u zavisnosti od toga kolika je potražnja’’, objašnjava Rakić i navodi da će eventualni porast berzanskih cena uticati i na onu, koju građani i poljoprivrednici plaćaju na bezinskim pumpama.
Prognoze o ceni goriva na pumpama za sada nezahvalne
Ruska sirova nafta, na svetskom tržištu trenutno je jefinija za 20 do 30 dolara po barelu, ali zbog sankcija, ta nafta ‘’ne može u sve zemlje’’.
Miodrag Kapor, energetski stručnjak, kaže da zabrana transporta ruske nafte preko JANAF-a nije ‘’katastrofičan scenario za Srbiju, kakvim ga predstavlja vlast’’, ali da za sada, ne može da prognozira da li će se i koliko to odraziti na maloprodajne cene na pumpama.
’’Rafinerija u Pančevu ima mogućnost da prerađuje i drugu sirovu naftu. Tehnički, postoje uslovi da se ruska nafta skroz zameni, recimo iračkom i to ne bi trebalo nimalo da utiče na maloprodajne cene.
Međutim, NIS je većinskom delom u ruskom vlasništvu, ja ne znam kakve sve oni dilove imaju sa našom državom i da li će sada prerada druge nafte uticati na maloprodajnu cenu’’, istakao je Kapor.
Konsultant Bogdan Petrović za naš portal kaže da ni on ne može da predvidi da li će i kada doći do poskupljenja na pumpama, ali navodi da će prerada skuplje nafte u NIS-ovoj rafineriji ‘’verovatno imati efekta i na formiranje maloprodajnih cena’’.
’’Ja ne mogu da ulazim u finansijske konstrukcije, koliko će zbog ovih promena NIS imati profita, da li će uopšte imati profita i da li će to dovesti do nekog skoka cena na pumpama. Postoji mogućnost da do toga dođe, ali mogu da kažem da ćemo biti snabdeveni.
Rafinerija u Pančevu je svojevremeno najviše koristila iračku naftu i kada je u pitanju prerada, tu nema nikakvih problema zbog zabrane ruske nafte’’, objašnjava konsultant Petrović.
’’Koliko će koštati gorivo na pumpama zna samo jedan čovek’’
Predsednik Udruženja vlasnika privatnih benzinskih pumpi Milan Rakić, za naš portal ističe da cena goriva u Srbiji ne bi trebalo da bude promenjena u naredna dva meseca. To objašnjava činenicom da se sirova nafta na berzi kupuje na takozvanim ‘’fjučersima’’, odnosno da se već sada kupuju isporuke za naredni mesec, te da na berzanskom poslovanju, kako kaže, za sada nije bilo ‘’nikakvih povećanja’’.
Do poskupljenja na pumpama, objašnjava on, doći će onog trenutka, ukoliko na berzi naglo skoči cena sirove nafte.
Međutim, dodaje Rakić, tada bi država trebalo da uskoči sa merama.
’’Previsoki su zahvati države, koja po jednom litru goriva uzima između 90 i 100 dinara. Država može da utiče na smanjenje cene goriva, jer po Zakonu o akcizama u vanrednim situacijama kada dođe do poremećaja na tržištu, može da koriguje akcize za 20 odsto. Vlada ima te instrumente, a zašto to ne uradi, to niko ne zna. A pošto imamo tehničku vladu o svemu sada odlučuje vođa. Narod bi trebalo da razume, da u ovom trenutku samo jedan čovek zna, da li će doći do poskupljenja benzina i dizela za potrošače.
Svi možemo da pretpostavljamo, ali samo jedan čovek u Srbiji odlučuje o tome i niko više. To je suština i njegov kabinet treba pitati šta će biti sa cenama’’, zaključio je predsednik Udruženja vlasnika privatnih benzinskih pumpi.
BONUS VIDEO: Vučić se raspravlja sa hrvatskim novinarima u Pragu.
Pratite nas i na društvenim mrežama:
Učestvuj u diskusiji ili pročitaj komentare