Slovenija, Slovenia Business Bridge, Biznis bridž
Foto: Uroš Kokol/N1

Slovenija je po mišljenju govornika na događaju Slovenia Business Bridge bezbedna država, prijatna za život i ima visoko stručnu radnu snagu, dinamičan sektor istraživanja i razvoja (preko hiljadu istraživačkih institucija u privatnom i javnom sektoru), i trenutno dobrim ekonomskim pokazateljima. Sa druge strane, tu sliku kvare visoki porezi na dohodak, pre svega visoko plaćenih kadrova, kao i birokratija.

Tako možemo da rezimiramo zaključke učesnika na panelu na konferenciji Slovenia Business Bridge, u organizaciji američke privredne komore AmCham i agencije Spirit Slovenija (Javna agencija Republike Slovenije za promociju preduzetništva, internacionalizacije, stranih ulaganja i tehnologije), koji su se očekivano veoma brzo dotakli jučerašnje informacije da je vlada tik pred razmatranjem u skupštini izuzela gornju granicu oporezivog prihoda iz Zakona o debirokratizaciji, za čije uvođenje se privreda već godinama bori.

„I dalje ćemo se boriti za tu meru jer mislimo da je to pravi put za povećanje konkurentnosti slovenačke privrede“, rekla je Nevenka Črešnar Pergar, poslovna savetnica i predsednica AmChamove komisije za podsticanje investicija američke provredne komore.

“Slovenija je država sa najvećim potencijalom,” rekla je koosnivačica kompanije Outfit7 Iza Sia Login, koja je sada zaposlena u fondaciji Login5 Foundation. “Slovenija ima pravu veličinu, prave ljude i lokaciju i može da bude testni poligon za bilo šta – ne bih se fokusirala samo na pojedine industrije. U svakom slučaju, kojim god smerom da krenemo, razvoj mora biti održiv, jer u suprotnom nećemo uspeti, bez obzira na to šta uradimo.”

Upozorila je da se trenutno fokusiramo samo na koronavirus, koji je naravno problem i za privredu. “Ali klimatske promene su mnogo veći problem. Mislim da bi svi, ne samo privrednici i vlade, morali da tragamo za mogućim rešenjima. Izazov je da u narednih deset godina napravimo tehnologije i odgovorimo na taj problem.”

Dragan Šolak, osnivač United Grupe, koji je u Sloveniji između ostalog vlasnik kompanije za telekomunikacije Telemach i N1 Slovenija, je rekao da je Slovenija država neverovatnih prilika. “Neke se, nažalost, još nisu ostvarile.”

Upozorio je na još uvek snažnu ulogu države u privredi. “To nikada nije dobro. Kada se radi o startup kompanijama koje će stvoriti „jednoroge“ (startup kompanije koje imaju nagli rast i u kratkom vremenskom periodu postanu vredne više od milijardu dolara), država ima važnu ulogu da stvori povoljne uslove, a zatim mora brzo da se skloni. Ne želimo više da je vidimo“.

To sklanjanje države znači jeftiniju i efikasniju državu, posledično i niže poreze. “Lepo je čuti da vlada planira poreske olakšice za IT stručnjake, ali mi zapošljavamo nekoliko hiljada Slovenaca i ja bih voleo da vidim da se uvedu poreske olakšice za sve. Problem ovde je u tome, da dve trećine bruto plate uzme država, samo trećina ostane onome koji radi.“

Slovenija, Slovenia Business Bridge, Biznis bridž
Foto: Uroš Kokol/N1

Zbog toga to otežava odluku da se u Sloveniji otvori regionalni centar, jer je u drugim državama jeftinije. “Upravo smo u United Grupi zaposlili novog direktora nabavke. Zaposleni na nivou grupe imaju priliku da sami odluče na kojoj lokaciji, od svih na kojima grupa posluje, žele da budu zaposleni. Iako mu se Slovenija dopada, odlučio se za Zagreb, zbog nižih poreza.”

Šolak je u debati o slobodnom tržištu podsetio na nedavnu odluku državnog Telekoma Slovenije da zaustavi prodaju preduzeća TS Media, za koje je United Grupa dala najveću ponudu. “Moja kompanija je ponudila dva miliona evra više nego sledeći najbolji ponuđač, a onda je doneta politička odluka da se prodaja zaustavi. To nije baš privlačna atmosfera i ne šalje dobru poruku”, rekao je.

U međuvremenu je United grupa uložila 1,5 milijarde evra u Grčkoj, koja će ove godine zabeležiti rast BDP-a od 8 odsto.

Slovenija, Slovenia Business Bridge, Biznis bridž
Foto: Uroš Kokol/N1

„To su konkurentne države. Ako se Slovenija ne probudi, sav novac će otići tamo. U svim balkanskim državama je državni aparat preobiman u pogledu veličine privrede i stanovništva“, dodao je još Šolak i rekao da kada ulažu u druge države, uglavnom koriste sistem i iskustva iz Slovenije.

Emil Tedeschi, osnivač i direktor Atlantic Grupe, koja je pre više od deset godina preuzela Drogu Kolinsku, se slaže sa izjavama o previsokim porezima na dohodak.

To je ilustrovao pričom o košarkašima Jaki Blažiču i Edu Muriću, koji igraju u dresu njegove Cedevite Olimpija. „Slovenija je verovatno jedna od najskupljih zemalja za profesionalne sportiste. Kao rezultat toga, imate dosta dobrih sportista koji su promenili svoje prebivalište i otišli u, na primer, Monte Karlo. Život i igra u Sloveniji za njih su deset puta skuplji nego u Srbiji i pet do sedam puta skuplji nego u Monte Karlu. Podsticaji za poslodavce bi povećali konkurentnost države.“

Sa druge strane, kako je rekao, glavne prednosti Slovenije su kvalitet vazduha, hrane i vode, zatim priroda, infrastruktura i bezbednost. Kada je reč o „jednorozima“, Tedeschi je upozorio da te kompanije imaju jednu zajedničku osobinu: “Za njih lokalne vlasti nisu toliko važne, njihovo tržište je svet. Infobip ili Rimac nemaju fokus na slovenačkom, hrvatskom ili srpskom tržištu. Za njih so to marginalna tržišta, ali svejedno ostaju tu jer odatle potiču i na to su ponosni.”

Naglasio je i da je važno da politika obezbedi da te kompanije najbolje plaćana radna mesta zadrže tu.

Slovenija, Slovenia Business Bridge, Biznis bridž
Foto: Uroš Kokol/N1

Kako su uspeli?

Troje osnivača uspešnih kompanija su odgovarali na pitanja kako su došli do uspeha, tj. u čemu je njihova tajna. Loginova je rekla da se je sve poklopilo, a osnova je bio jasan cilj. “Cilj je bio da se zaradi novac za održive projekte. To je za nas bila inspiracija”, objasnila je. Važni su i korporativna kultura, organizacija procesa, vođenje, strategija, planiranje, finansije, pravni okviri.

Šolak je naglasak stavio na dobre timove.

„Imao sam sreću da sam na samom početku puta sreo prave ljude. Oni su sa mnom od početka. U pitanju je timski uspeh. U grupi radimo na tome da je svačiji doprinos važan.” Drugi važan faktor na putu do uspeha je bila sreća, a treći je bila snažna usmerenost ka cilju i jasno zacrtana put do tog cilja.

Tedeschi je rekao da je uvek radio sa strašću i da mu novac nikad nije bio na prvom mestu. “Pored toga sam uvek bio iskren i nikada se nisam pretvarao. U poslu, a naročito u teškim vremenima, smo kao Atlantic Grupa uspeli da ljude ubedimo da naši ciljevi nisu dobri samo za nas.”

Bonus video: Lista najbezbednijih gradova sveta

***
Pratite nas i na društvenim mrežama:

Facebook

Twitter

Instagram

Koje je tvoje mišljenje o ovoj temi?

Učestvuj u diskusiji ili pročitaj komentare