Izvoz zamrznute maline iz Srbije, zbog post-kovida i ukrajinske krize, značajno je opao u poslednje dve godine, pa je tako u januaru ove godine izvezeno 5.570 tona, što je za oko 30 odsto manje nego u isto vreme prošle godine, kada je izvezeno 7.930 tona, objavila je danas Grupacija proizvođača svežeg i zamrznutog voća i povrća Privredne komore Srbije (PKS).
Kako je navedeno, poređenja izvoza tokom prva dva meseca 2020, 2021. i ove godine svedoče o nastavku trenda smanjenja izvezenih količina.
Dok je tokom prva dva meseca 2020. izvezeno 19.700 tona zamrznute maline, u istom periodu 2021. za 3.000 tona manje, ove godine, u istom periodu, izvezeno je svega 11.180 tona, navedeno je u saopštenju.
Proizvođači smatraju da su post-kovid kriza, rat u Ukrajini, značajno povećanje troškova života i energetska kriza, probudili strah od nestašica osnovnih životnih namirnica, što je dovelo do velikih poremećaja na tržištu Evropske unije (EU).
Sve to odrazilo se i na plasman zamrznutog voća iz Srbije na tržište EU i ostatka sveta.
Dodatno, kako je navedeno, uzrok je i što se taj proizvod ne može smatrati osnovnom životnom namirnicom.
Tako je i izvoz u Nemačku, najveće tržište za srpsku malinu, u januaru ove godine prepolovljen u odnosu na januar 2021.
Inostrani kupci, maloprodajni lanci i industrijski kupci u razloge pada izvoza navode i promene u ponašanju kupaca: potrošači zbog visoke cene zamrznute maline i kupine, kupuju jeftinije prozivode poput mikseva ili zamrznutog egzotičnog voća, usmereni su na nabavku osnovnih životnih namirnica, poput ulja, brašna i šećera, zatim, opredeljuju se za jeftinije voće zbog straha i neizvesnosti koje donosi ekonomska kriza, objavila je PKS.
Sa druge strane, industrijski kupci koji proizvode jogurte, džemove i slične proizvode, malinu i kupinu izbacuju iz proizvodnog programa zbog visoke cene i zamenjuju ih jeftinijim voćem.
Kako su naveli iz PKS, istraživanja pokazuju da je u velikoj većini maloprodajnih lanaca zapadne Evrope zabeležen pad prodaje zamrznutog voća, između 10 i 30 odsto.
Nedavno istraživanje kompanije „Nielsen IQ“ pokazuje da je prodaja zamrznutog voća u Velikoj Britaniji bila za 11 procenata manje nego prošle godine.
Najveći pad je zabeležen kod jagodičastog voća, a najmanji kod egzotičnog, dok se za uzrok smatra povećanje cena pomenutih proizvoda.
Zamrznuta jagoda, čija je berba počela u nekim zemljama EU, poput Grčke i Španije je solidnog roda, sa cenama sličnim prošlogodišnjim, naveli su iz PKS.
Predviđanja su da će manja prodaja svežeg voća u istočnoj Evropi u daljem toku berbe dovesti do blagog pada cena zamrznute jagode.
I pored rata u Ukrajini, izveštaji iz ove zemlje govore da je obrađeno oko 10 odsto više voćnjaka u odnosu na prošlu godinu i da se očekuje solidna berba.
Poljski voćari, takođe, najavljuju rekordnu berbu jagodičastog voća i već sklapaju predugovore po znatno nižim cenama od prošlogodišnjih, objavila je PKS.
BONUS VIDEO Zabrana izvoza – dobar potez ili katastrofa po Srbiju?
***
Pratite nas i na društvenim mrežama: