Narodna banka Srbije (NBS) objavila je danas da priprema set mera u vezi sa naknadama banaka kako bi zaštitila standard građana, imajući u vidu odluke i najave pojedinih banaka o povećanju naknade za određene usluge povezane s platnim računima.Mere će biti usvojene na prvoj redovnoj sednici Izvršnog odbora NBS koja se održava 11. avgusta, precizirano je u saopštenju.
Kako je navedeno, donošenje ovakvih odluka podrazumeva analizu stanja i efekata o čijim detaljima se NBS neće oglašavati pre nego što ih usvoji, a o ;svim detaljima seta mera javnost će ubrzo biti obaveštena.
Iz NBS su ponovili da kako očekuju od banaka u Srbiji sprovode održivu i odgovornu poslovnu politiku, zasnovanu na principima zdrave konkurencije, koja podrazumeva unapređivanje depozitnih poslova i očuvanje, odnosno uvećanje baze deponenata i klijenata.
Podsećaju i da je NBS je tokom proteklih godina uvela čitav niz proaktivnih mera na ovom planu koje ranije nisu postojale poput zakonske obaveze za banke da informišu klijenta o naplaćenoj naknadi nakon izvršene tranksacije, da dostave pregled naknada kao deo predugovorne dokumentacije, da jednom godišnje dostave ukupan naplaćeni iznos svih naknada i kamata po različitim uslugama.
Potom je centralna banka objavila naknade svih banaka na svojoj internet prezentaciji kako bi građani mogli na jednostavan način da se informišu i uporede ih pre nego što posete banku.
Takođe, NBS je uvela obavezu bankama da obaveste klijenta dva meseca pre izmene odredaba okvirnog ugovora, među kojima su i naknade koje banka naplaćuje, i da ga obaveste o njegovom zakonskom pravu da može odmah da raskine ugovor ako se ne slaže s tim izmenama.
Donela je propis kojim građani mogu da promene banku samo odlaskom u novu banku i davanjem ovlašćenja novoj banci da obavi sve procedure prenosa dokumentacije umesto klijenta.
Кada je reč o korisnicima koji su se ugovorom o kreditu obavezali da imaju račun kod banke koja im je isplatila kredit, što je bio uslov za dodelu kredita ili za nižu kamatnu stopu, NBS je obavestila sve banka o ograničenjima koje su dužne da primenjuju prilikom eventualnih izmena naknada za održavanje računa tih korisnika.
Najzad, građanima je od zakonskih izmena u 2018. godini dostupan i račun sa osnovnim uslugama koji su banke dužne da imaju u ponudi i koji bi trebalo da sadrži sve osnovne elemente za obavljanje platnih transakcija prosečnog građanina.
Troškovi u vezi sa ovim računom su najniži i građani bi trebalo da uzmu u obzir ovaj račun prilikom donošenja odluke o izboru paketa usluga u banci, navedeno je u saopštenju.
Takođe, građani bi trebalo da očekuju i od udruženja koje pretenduje na to da ih štite u vezi sa finansijskim uslugama da pruže građanima više praktičnih saveta pri odabiru usluga u bankama koje najviše odgovaraju njihovim potrebama umesto neodgovornih i neosnovanih izjava usmerenih prema institucijama koje upravo svojim merama štite građane i privredne subjekte, objavila je NBS.
BONUS VIDEO: Da li i na koji način Narodna banka Srbije štiti građane od inflacije
***
Pratite nas i na društvenim mrežama: