Novembarski računi za struju još nisu stigli svim potrošačima, ali iz Elektroprivrede Srbije (EPS) pozivaju građane da do 30. decembra plate struju za prošli mesec kako bi ostvarili popust za struju. Iz tog preduzeća navode koliki iznos domaćinstva treba da uplate, a pojašanjavaju i proceduru.
Nakon izbora, potrošači su očekivali da im računi konačno stignu, ali koverta iz EPS-a nije stigla svima – i to zbog hakerskog napada, pa mnogi potrošači još ne znaju koliko ih je koštala struja u novembru. Zvanično, računi bi trebalo da stignu do 30. decembra, što je i krajnji rok do kojeg će se obračunavati popust od pet odsto za redovne platiše.
Ipak, građani zapravo mogu da plate struju čak i ako im nije stigao račun. Iz EPS poručuju da uplate isti iznos kao i za oktobar.
Ko želi unapred da plati račun i tako ostvari i popust, to može da uradi, a uputstva za popunjavanje uplatnice vrlo su jednostavna.
Na prvo mesto na uplatnici, “uplatilac”, treba upisati ime potrošača na čije ime stižu računi. Potom, sledeća je “svrha uplate”, gde treba napisati “uplata po računu”. Na mesto “primalac”, treba upisati “AD EPS Beograd. 11000 Beograd”.
Na desnoj strani računa potom treba upisati šifru plaćanja (189), šifru kom. (201) i broj modela (97).
Naravno, valuta je RSD.
Dve najvažnije stavke da bi uplata bila preneta na račun EPS-a jesu broj računa i poziv na broj i neophodno je da one budu tačno popunjene.
Tako potrošač treba da prepiše tekući račun primaoca sa nekog od prethodnih računa, jer se taj račun razlike u različitim naplatnim područjima EPS-a.
Potom, poziv na broj (ED broj) takođe treba prepisati sa nekog od prethodnih računa, a to je zapravo broj pod kojim se zaduženje potrošača vodi u EPS-u i on se ne menja.
Naravno, treba uplatiti iznos sa oktobarskog računa. Tako će oni koji uplate novac do 30. decembra ostvariti popust od pet odsto. Takođe, iz EPS-a su objasnili da ako neko odluči da račun ne plati sada, već u januaru, odnosno da istovremeno namiri troškove za novembar i decembar, to može da uradi, a kamata mu se neće obračunavati – tako je rekao v.d. direktora Dušan Živković.
Problem nije samo što računi nisu stigli svima, već i to što potrošači koji su ih dobili, ne mogu da ih plate ni onlajn, a ni na šalterima EPS-a. Ipak, pored portala Uvid u račun i samih šaltera, potrošači svoje obaveze mogu da namire i na drugim mestima, a prva adresa je JP “Pošta Srbije”. Takođe, svi potrošači svoje račune mogu da plate na šalterima banaka.
Takođe, uplata je moguća i na ostalim naplatnim mestima, poput menjačnica koje su ovlašćene za platni promet.
Za one potrošače koji preferiraju onlajn plaćanje ili jednostavno nemaju vremena da odu do pošte ili banke mogu to da obave, kako se navodi na sajtu EPS-a, i preko e-banking ili m-banking aplikacija.
Iako je najavljeno povećanje cene struje od 9,28 odsto u novembru, pojedini potrošači u Beogradu dobili su neprijatno iznenađenje kada su računi konačno pristigli, jer iznos nije bio desetak odsto veći.
Više sugrađana kontaktiralo je našu redakciju navodeći da su im stigli ogromni računi, veći i od 12.000 dinara, iako nisu trošili više struje.
Problem za sve njih je činjenica da, kako je saopšteno iz EPS-a, zbog bezbednosnih procedura u ovom trenutku nije moguće podnošenje prigovora, odnosno reklamacija.
Saošteno je da će svi prigovori primljeni po uspostavljanju sistema biti tretirani kao blagovremeni i rešeni u najkraćem mogućem roku.
Inače, problem je nastao samo dva dana nakon izbora, 19. decembra, kada su računi konačno počeli da pristižu, jer je EPS tada saopštio da je bio meta “nezapamćenog” hakerskog napada. Stoga su, kako tvrde, IT sistemi stavljeni van funkcije I tako će biti dokle god IKT strućnjaci ne budu potpuno sigurni da je virus eliminisan, ali kada će se to desiti – nije saopšteno.
BONUS VIDEO Miloš Zdravković o poskupljenju struje