Garaža ispred Kliničkog centra nema dozvolu: Brutalna divlja gradnja

Biznis 24. jun. 202212:44
Podeli:
Garaža u Kliničkom centru
Foto: Srđan Božinović

Garaža ispred Kliničkog centra Srbije izgrađena je protivzakonito pre dobijanja građevinske dozvole, pokazuje istraživanje BIRN-a. Ministarstvo zdravlja organizovalo je čitav niz fiktivnih radnji kako bi se stvorio privid javnog nadmetanja za koncesiju, dok je zapravo u trenucima kada je isticao rok za prijave zainteresovanih, garaža do pola već bila izgrađena. Ministarstvo i dalje, takođe protivzakonito, krije osnovne podatke o koncesiji

Pretposlednjeg dana jula 2021. godine Ministarstvo zdravlja raspisalo je javni poziv za koncesiju za finansiranje, projektovanje, izgradnju, upravljanje i održavanje tri garaže sa helidromom u okviru kompleksa Univerzitetskog kliničkog centra Srbije, piše BIRN.

Zainteresovane firme imale su rok od 60 dana da se prijave za ovu koncesiju, kojom bi bio rešen višedecenijski problem parkiranja zaposlenih, pacijenata i posetilaca Kliničkog centra Srbije, koji zbrinjava pacijente iz cele Srbije i godišnje ima i do milion bolničkih dana.

Nakon tog roka od 60 dana, odnosno, nakon 30. septembra 2021, Ministarstvo je imalo još 60 dana da odabere najbolju ponudu i dodeli ugovor za koncesiju. Ceo proces je, dakle, trebalo da se okonča najkasnije krajem novembra prošle godine, pa da nakon toga dobitnik koncesije krene u izgradnju prve od tri garaže.

Međutim, javno dostupni snimci gradilišta pokazuju da je u trenucima dok je Ministarstvo zdravlja raspisivalo poziv za koncesiju i dok je trajao rok za prijavljivanje zainteresovanih, garaža već uveliko bila u izgradnji i to bez građevinske dozvole. Tačnije, koncesionar za ovu i druge dve garaže znao se i mnogo pre raspisivanja poziva, koji je samim tim bio izlišan.

Sled događaja pokazuje i da je Ministarstvo zdravlja u potpunosti fingiralo ceo postupak dodele koncesije, a da je svoju ulogu odigrala i Republička građevinska inspekcija koja jeste otkrila divlju gradnju u krugu Kliničkog centra, ali nakon toga nije uradila ono što joj zakon nalaže. Ministarstvo zdravlja je nastavilo da krši zakon i nakon izgradnje garaže, s obzirom da nije objavilo ništa od dokumentacije o koncesiji, tako da se formalno i dalje ne zna ko je izgradio prvu garažu i dobio pravo da gradi i preostale dve.

PROČITAJTE JOŠ

Odgovor na ovo pitanje dobijamo posredno, pošto u osnivačkom aktu firme Frontier parking – u vlasništvu novosadske firme Frontier invest group d.o.o, sa formalnim vlasnikom sa Sejšelskih ostrva – piše da se to društvo osniva “za potrebe realizacija projekta koncesije”, koju je Ministarstvo zdravlja dodelilo 12. oktobra 2021.

Skrivanjem dokumenata koja su po zakonu morala da budu objavljena, Ministarstvo zdravlja ujedno i krije računicu iz koje bi moglo da se vidi zašto se uopšte poseglo za koncesijom, odnosno, zašto se država odrekla unosnog posla i dodelila ga privatnoj firmi.

Prema javnom pozivu – jedinom dokumentu kojeg je Ministarstvo objavilo u vezi sa ovim poslom – procenjuje se da će koncesionar imati prihode od 3,04 miliona evra godišnje od tri izgrađene garaže, od čega kao koncesionu taksu godišnje treba da uplati pet odsto, odnosno, oko 152 hiljade evra. S obzirom da koncesija traje (najduže) 35 godina, jednostavnom računicom se dolazi do zaključka da će Frontier invest tokom tog perioda imati prihode veće od 100 miliona evra od naplate parkiranja u tri garaže.

Sudeći prema velikom broju nepravilno parkiranih automobila, koji se i dalje nalaze unutar kruga Kliničkog centra, izgradnja prve garaže nije rešila problem parkiranja, dok se zaposleni u KCS sa kojima je BIRN razgovarao žale da je cena parkiranja – preskupa za njih.

Paralelna realnost – garaža kod Kliničkog centra u dokumentaciji i na terenu

Datum je 30. juli 2021. godine. Na sajtu Ministarsta zdravlja i u Službenom glasniku objavljen je javni poziv Ministarstva zdravlja, osnivača Univerzitetskog kliničkog centra Srbije, za zainteresovane investitore koji bi hteli da učestvuju u postupku koncesije za tri garaže u okviru Kliničkog centra Srbije, od toga jednu sa prostorom za sletanje helikoptera. Ukupna vrednost sve tri garaže procenjena je na 28,4 miliona evra.

Prva garaža koju je trebalo izgraditi bila je ona u Resavskoj ulici, sa 639 parking mesta, četiri nadzemna nivoa i blizu 22.000 kvadrata. U javnom pozivu pisalo je da “svako zainteresovano lice koje ispunjava propisane uslove, može da učestvuje u postupku dodele koncesije”. Međutim, u javnom pozivu nije pisalo ono što je već bilo vidljivo na terenu – u trenutku raspisivanja, već su uveliko trajali radovi na izgradnji prve garaže.

Početkom avgusta, ni nedelju dana nakon raspisivanja javnog poziva, radovi su već bili blizu “izlaska iz zemlje”; početkom septembra bio je izgrađen podzemni nivo garaže i ploča u prizemlju, počinjali su radovi na izgradnji prvog nadzemnog nivoa, a 14. septembra Ministarstvo građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture (MGSI) investitoru (Kliničkom centru) dodeljuje lokacijsku dozvolu – prvi korak u objedinjenoj proceduri za izgradnju objekata, nakon kojeg je – a pre početaka radova – potrebno dobiti građevinsku, pa potom na kraju gradnje i upotrebnu dozvolu.

Inače, prema javnom pozivu, bila je obaveza Kliničkog centra da pribavi sve dozvole. “Osnovni preduslov za otpočinjanje izgradnje je ispunjenje zakonskih uslova za izvođenje radova, što je odgovornost i obaveza javnog partnera”, piše u javnom pozivu.

Opširnije čitajte na portalu BIRN.

BONUS VIDEO: U Kliničkom centru Srbije niče garaža koja će naplaćivati parking i pacijentima

***

Pratite nas i na društvenim mrežama:

Facebook

Twitter

Instagram

Komentari

Vaš komentar