Inovativan projekat udruženja „Praskozorje“, finalista programa OTP banke – Generator EDU.
Šta se desi kada se nastavnici, ekonomisti, inženjeri i programeri udruže s jednim ciljem? Znanje počne da raste – brzo, digitalno i inspirativno! Pravi primer za to je Udruženje građana „Praskozorje“ iz Velike Plane, koje čine proaktivni nastavnici i stručnjaci iz različitih oblasti. Njihov projekat „Fazbuka“, inovativna digitalna platforma za razvoj finansijske pismenosti kod dece i mladih, nije samo alat za učenje. To je priča o poverenju, inicijativi i uverenju da se promene ne čekaju, već stvaraju.
Svojim jasnim ciljem, savremenim pristupom i realnom primenjivošću, „Fazbuka“ je zasluženo ušla među 10 najboljih projekata konkursa Generator EDU, osmog ciklusa najnagrađivanijeg programa OTP banke – Generator. Ovogodišnji konkurs bio je posvećen pronalaženju najboljih ideja za unapređenje finansijske pismenosti dece i mladih, a više od stotinu prijava potvrdilo je koliko je tema bila važna i inspirativna. U toj konkurenciji, „Fazbuka“ se izdvojila kao projekat sa jasnom misijom i mogućnošću šire primene.
Šta je „Fazbuka“?
Projekat je zamišljen kao digitalna azbuka finansija: svako slovo krije jedan ključni ekonomski pojam – od budžetiranja do investiranja – objašnjen na jeziku bliskom mladima. Nakon svakih 10 pojmova, sledi kviz, a znanje se dalje širi kroz radionice, takmičenja i projektne zadatke u šest gradova Srbije: Požarevcu, Velikoj Plani, Baču, Beogradu, Čačku i Prijepolju.
Platforma nije nastala slučajno – njen razvoj započet je anketom među srednjoškolcima iz Velike Plane i Požarevca uzrasta od 17 do 19 godina. Upravo na osnovu rezultata nastala je platforma zasnovana na realnim potrebama mladih, sa potencijalom da postane nacionalni model za razvoj finansijske pismenosti.

Ko stoji iza ideje?
Tim koji stoji iza „Fazbuke“ čine ekonomisti Olivera Stošić i Mirjana Đusić, inženjerka organizacionih nauka Valentina Milanov i programer Dejan Petrović. Prema njihovim rečima, na Generator EDU su se prijavili sa željom da unaprede finansijsku pismenost novih generacija, tako da budu spremne za budućnost koja ih očekuje.
„Verujemo da naš projekat čini posebnim to što predstavlja svojevrsnu mrežu nastavnika okupljenu s ciljem širenja finansijske pismenosti među školarcima u šest gradova Srbije. Osmislili smo sajt „Fazbuka“ s ciljem da na njemu objasnimo osnovne ekonomske pojmove jezikom koji je deci blizak i koji mogu sami da istražuju i razrade. Pored platforme, tu su i radionice – recimo, o budžetiranju – gde deca uče kako da u realnim situacijama odluče kako će potrošiti sredstva koja imaju. Naš cilj je da kod mladih razvijemo finansijski mindset – kako da zarade novac, kako da ga ulože i potroše, ali na pametan i promišljen način“, rekla je Olivera Stošić, dok njena koleginica Valentina Milanov, ističe da je „Fazbuka“ zamišljena kao projekat koji ima kontinuitet i širi domet:
„Želimo da budemo prisutni i na društvenim mrežama kao što su Facebook, YouTube i TikTok, a planiramo i blog. Na osnovu komentara i povratnih informacija učenika, kreirali bismo dodatne sadržaje – ono što decu zanima i žele da nauče. Finansijska edukacija dece i mladih donosi društvu brojne benefite – pre svega generacije koje donose racionalne i odgovorne odluke. A to je temelj zdravog i stabilnog društva.“
Upravo ovakvo promišljanje i posvećenost su ono što je stručni žiri OTP banke prepoznao kao ključne kvalitete u prijavljenim projektima, a inovativnost i održivost su neki od jasno postavljenih kriterijuma za odabir pobednika Generatora EDU početkom juna. Međutim, kako je u finalu snažna konkurencija i projekti su visokokvalitetni, pred žirijem je težak zadatak.
Kako ideje postaju znanje koje traje
OTP banka pokrenula je ovogodišnji ciklus Generatora s ciljem da prepozna, podrži i omogući realizaciju ideja koje menjaju način na koji deca uče o novcu. Onih koje se naslanjaju na postojeće obrazovne programe osnovnih i srednjih škola s potencijalom da se implementiraju kroz nastavne i vannastavne aktivnosti, kao i onih čiji kreatori razmišljaju šire od prostora učionice, a u pravcu neformalnih inovativnih obrazovnih praksi i digitalnih rešenja.
Najbolji radovi biće nagrađeni iz fonda od 2 miliona dinara, i to u dve kategorije – prosvetni radnici će dobiti 200.000 dinara lično, dok je za realizaciju projekta u školi predviđeno dodatnih 800.000. U kategoriji za startape i organizacije biće dodeljeno milion dinara za dalji razvoj i primenu rešenja.
Pored toga, finalisti stiču i dodatnu vidljivost – njihovi projekti biće predstavljeni putem sajta Generator, društvenih mreža i tradicionalnih medija, u organizaciji i o trošku OTP banke. Dodatnu vrednost programu daje i činjenica da je dobio saglasnost Ministarstva prosvete Republike Srbije, a realizuje se uz podršku organizacije Dostignuća mladih, koja ima bogato iskustvo u finansijskom obrazovanju mladih.
„Fazbuka“ pokazuje kako inovativne ideja, kada su zasnovane na znanju i potrebama mladih, imaju potencijal da prerastu u nacionalne obrazovne modele. Možda baš ovaj projekat bude pobednik Generatora EDU, saznaćemo uskoro.
GENERATOR – MOTOR POZITIVNIH PROMENA
OTP banka pokrenula je Generator 2017. godine s ciljem da kroz svaki ciklus pruži odgovor na neku od aktuelnih potreba društva. Do danas, Generator je podržao gotovo 100 sjajnih i originalnih ideja, a broj prijava svakim ciklusom raste, što jasno ukazuje na to koliko je ovaj program potreban inovatorima. Osvojene četiri prestižne nagrade samo potvrđuju njegov status i uspeh. Generator je više od konkursa – on je simbol inovacija, održivosti i pozitivnih promena koje oblikuju našu budućnost.
Koje je tvoje mišljenje o ovoj temi?
Učestvuj u diskusiji ili pročitaj komentare