Američka glumica Džoan Koplend preminula je u svom domu u 100. godini, preneli su svetski mediji.
Nekadašnja zvezda teatarskih scena na Brodveju i američke televizije preminula je sinoć u snu, u svom stanu u Njujorku nekoliko meseci pre nego što bi proslavila sto godina.
Koplendova je, osim po svojoj glumačkoj karijeri, bila poznata i kao mlađa sestra slavnog američkog dramskog pisca Henrija Milera, i jedno vreme zaova holivudske ikone Merilin Monro, dok je filmska zvezda bila u braku s esejistom i dramaturgom. Zanimljivo je da je sa Monroovom „delila“ i rođendan…
Rođena je 1. juna 1922. godine u Njujorku, kao Džoan Miler. Kada je počela da se bavi glumom, promenila je svoje prezime u Koplend, kako bi se sama dokazala, a ne zahvaljujući starijem i već veoma uticajnom bratu Arturu Mileru.
– Od malena sam imala groznicu za teatarskim daskama. I kad sam zaigrala na sceni, bilo je to kao ostvarenje sna, kao da sam sletela na Mesec! Verovatno je moj brat nesvesno uticao na mene, jer on je tada već bio uspešan dramski pisac. A ja sam na sceni videla spas od turobnosti mog dotadašnjeg života – pričala je jednom u razgovoru za „Njujork tajms“.
Debi na Brodveju imala je 1948. godine, podseća BBC, a igrala je u komadima: „Detektivska priča“, „Američki san“, „45 sekundi od Brodveja“. Takođe, igrala je i u bratovljevom komadu „Velika depresija“, a za ulogu u toj predstavi ovenčana je i nagradom „Drama Desk Award“.
Radila je i u alternaciji sa velikom Ketrin Hepbern u mjuziklu „Koko“. Ove glumice tumačile su slavnu modnu kreatorku Koko Šanel, a predstava, čija je premijera bila 1969, igrana je više od 320 puta.
Najpoznatija uloga na Brodveju bila je ona u komadu „Prijatelj Džoi“, u kojem je tumačila bogatu udovicu Veru Simson, koja ne zna šta će sama sa sobom.
Posle Brodveja, okušala je sreću i na televizijskim ekranima. I odigrala je brojne uloge u američkim TV sapunskim operama, a poznata je i po roli u dugovečnoj seriji „Red i zakon“. Pojavljivala se i u popularnim serijama „Čikago houp“, „Urgentni centar“, ali i filmovima poput „Mirotvorca“, „Privatni životi Pipe lI“..
Međutim, nije joj u karijeri baš sve „išlo po loju“. Kada se Artur Miler našao na crnoj listi tokom takozvanog Makartijevog „lova na veštice“, umetnika koje su zvaničnici SAD povezivali sa komunizmom, Džoan nije mogla, kako je jednom priznala, da dobije uloge na radiju ili televiziji.
Više od četiri decenije bila je u braku sa bakteriologom Džordžom Kupčikom, s kojim je dobila sina Erika.
Bonus video:
Orson Vels, gospodar scene